Siłą edukacji filmowej jest połączenie osobistych wspomnień i naszej wspólnej historii oraz rozbudzanie zainteresowań, inspirowanie - powiedziała PAP dyrektor Creative Europe Desk Polska Małgorzata Kiełkiewicz, podczas rozpoczętej we wtorek w Warszawie konferencji "Images That Move".
"Podczas dzisiejszej konferencji spróbujemy zrozumieć, w jaki sposób film może być narzędziem poznania świata; nasza kultura już od dłuższego czasu nazywana jest obrazkową, ale myślę, że w tym określeniu nie uwzględniono znaczenia kina" - powiedział PAP Dariusz Wieromiejczyk, dyrektor Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, współorganizatora europejskiej konferencji o edukacji filmowej "Images That Move".
Celem spotkania, w którym udział biorą eksperci i edukatorzy, jest wymiana doświadczeń w dziedzinie edukacji filmowej. Rozpoczął je wykład "Kreatywna edukacja medialna" Wandy Strauven – profesor filmoznawstwa afiliowanej przy Uniwersytecie w Amsterdamie i wykładowczyni Studiów nad mediami na Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie, która w swojej pracy naukowej bada m.in. kwestię używania mediów dotykowych przez najmłodszych odbiorców.
Wieromiejczyk podkreślił, że edukacja filmowa stała się przedmiotem debaty, gdyż "to kino jest narzędziem, które tworzy mity współczesnej cywilizacji; to tam definiuje ona swój obraz, swoje wartości". "Jestem przekonany, że dzięki temu kino staje jednym z najważniejszych narzędzi poznania i zrozumienia świata, zrozumienia naszej kultury, tego, co dzieje się w relacjach międzyludzkich, co dzieje się z naszymi narodami, społeczeństwami" - podkreślił dyrektor FINA. Jak dodał, "edukacyjna misja kina jest przedmiotem badań i refleksji", a spotkania edukatorów "pozwalają z jednej strony badać kino, a z drugiej wprzęgać dyskusję o nim do dyskusji o dzisiejszym świecie".
Jak powiedziała dyrektor Creative Europe Desk Polska Małgorzata Kiełkiewicz, celem spotkania było także "przybliżenie projektów, które edukują poprzez film (...), bo to w jaki sposób edukujemy obecnie młodych widzów, będzie miało wpływ na to, co będą w przyszłości oglądać". Pytana o największe wyzwania stojące obecnie przed edukatorami filmowymi podkreśliła, że kluczowe jest "uczenie się od siebie nawzajem, tak aby powstawały partnerstwa, które będą miały wpływ na edukację filmową krajów należących m.in. do UE".
Jak dodała, "tematy projektów mogą dotyczyć najróżniejszych zagadnień, mogą być realizowane przez partnerów z różnych miast, krajów, o różnym profilu działalności, ale to, co powinno je łączyć, to zdolność poruszania w młodych i starszych widzach najbardziej uniwersalnych emocji". "Siłą edukacji filmowej jest połączenie osobistych wspomnień i naszej wspólnej historii oraz rozbudzanie zainteresowań, inspirowanie" - oceniła Kiełkiewicz.
W ramach konferencji odbywają się także panele dyskusyjne, których uczestnicy wymieniają doświadczenia związane z tworzeniem partnerstw pomiędzy instytucjami i organizacjami oraz z włączaniem różnych grup odbiorców. Z kolei podczas warsztatów prowadzonych przez realizatorów europejskich projektów, uczestnicy mogą zapoznać się ze sposobem pracy organizacji, zajmujących się tworzeniem międzynarodowych partnerstw w obszarach związanych z europejskim dziedzictwem filmowym, angażowaniem młodej widowni i tworzeniem programów edukacyjnych.(PAP)
autor: Nadia Senkowska
nak/ itm/