Dramatem Tadeusza Różewicza „Stara kobieta wysiaduje” w reżyserii Jakuba Falkowskiego w sobotni wieczór rozpoczną się 53. Rzeszowskie Spotkania Teatralne. W tym roku impreza zmienia formułę na Festiwal Nowego Teatru.
Impreza potrwa siedem dni, do piątku 21. listopada. Jedną z nowości Spotkań będzie prezentacja spektakli festiwalowych nie tylko na deskach Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, gospodarza Spotkań, ale też w Sali Industrialnej Hotelu Rzeszów. Właśnie tam publiczność będzie mogła oklaskiwać aktorów rzeszowskiego teatru w spektaklu inauguracyjnym tegoroczne Spotkania.
Dyrektor rzeszowskiego teatru Jan Nowara powiedział PAP, że nowa formuła Spotkań jest zaproszeniem, szczególnie dla młodych ludzi, którzy żyją w internecie, komunikują się z innymi poprzez internet, a teatru się boją, uznając go za przeżytek, coś niezrozumiałego.
„Co raz bardziej nasza rzeczywistość staje się mediosferą. Ludzie, zwłaszcza młodzi, komunikują się ze sobą przez internet, a kto nie loguje się w sieci nie wie czym żyje świat. Jesteśmy w tej sieci klientami, ale i towarem, a w teatrze człowiek jest człowiekiem. Stąd też pojawiła się idea, by nowe media wprowadzić do teatru i zamienić je w coś dobrego” – mówił Nowara.
„Co raz bardziej nasza rzeczywistość staje się mediosferą. Ludzie, zwłaszcza młodzi, komunikują się ze sobą przez internet, a kto nie loguje się w sieci nie wie czym żyje świat. Jesteśmy w tej sieci klientami, ale i towarem, a w teatrze człowiek jest człowiekiem. Stąd też pojawiła się idea, by nowe media wprowadzić do teatru i zamienić je w coś dobrego” – mówił dyrektor rzeszowskiego teatru Jan Nowara.
W czasie siedmiu festiwalowych dni zostanie zaprezentowanych 10 przedstawień z Krakowa, Warszawy, Poznania, Wrocławia, Szczecina, Wałbrzycha i Rzeszowa. Jak zapewnił Nowara będą to najciekawsze realizacje teatralne w Polsce, których rzeszowska publiczność nie może zobaczyć na co dzień. Pokazane spektakle wyreżyserowała czołówka reżyserów młodego pokolenia, m.in. Jakub Falkowski, Weronika Szczawińska, Radosław Rychcik, Marcin Liber, Markus Oehrn.
W programie Spotkań znajdzie się np. spektakl-koncert, wideoteatr, performance, remiksy. Zostanie też wykorzystany reportaż dokumentalny. Prezentowane spektakle będą połączeniem klasycznego teatru z nowymi technologiami i multimediami. Tę multimedialność szczególnie zaprezentuje Komuna Warszawa, która w Rzeszowie wystąpi aż z trzema spektaklami: „Paradise Now? Re//mix Living Theatre”, w zbiorowej reżyserii; „Bohaterowie przyszłości”, reż. Markus Öhrn i Teren badań: Jeżycjada”, reż. Weronika Szczawińska. Ten ostatni spektakl został przygotowany wraz z Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.
W programie Spotkań, które potrwają do piątku znalazł się też m.in. „Akropolis” według Stanisława Wyspiańskiego, w reż. Łukasza Twarkowskiego w wykonaniu Narodowego Starego Teatru w Krakowie; „Dziady” Adama Mickiewicza, w reż. Radosława Rychcika, które pokaże Teatr Nowy w Poznaniu; „Chopin bez fortepianu”, w reż. Michała Zadary, na którego zaprosi Centrala/ Agencja Artystyczna GAP.
Publiczność będzie mogła obejrzeć też spektakl „Umwuka” w reż. Jana Naturskiego według „Dziś narysujemy śmierć” Wojciecha Tochmana, w wykonaniu artystów Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu; „Utwór o Matce i Ojczyźnie” Bożeny Keff, w reż. Marcina Libera, który wystawi Teatr Współczesny w Szczecinie.
Festiwal Nowego Teatru będzie konkursem. Jury złożone ze studentów i doktorantów uczelni artystycznych i kierunków uniwersyteckich dotyczących teatru spośród 10 konkursowych przedstawień wybierze i nagrodzi najlepszy spektakl festiwalu i osobowość artystyczną. Przyzna też nagrodę specjalną dla młodego artysty.
Pokazom konkursowym towarzyszyć będą różne działania artystyczne m.in. czytania performatywne nowych sztuk, spotkania z twórcami. Wstęp na nie jest bezpłatny.
Nowa formuła Rzeszowskich Spotkań Teatralnych - Festiwal Nowego Teatru zastąpi dotychczasowy Festiwal Scenografów i Kostiumografów RST VizuArt, który odbywał się przez ostatnie dwa lata. Pomysłodawcą poprzedniej formuły był ówczesny dyrektor rzeszowskiego teatru Remigiusz Caban. (PAP)
api/ pz/