„Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu” – to motyw przewodni 26. Festiwalu Wielkanocnego im. Ludwiga van Beethovena - mówi PAP Andrzej Giza, dyrektor z organizującego festiwal Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena.
Polska Agencja Prasowa: Program 26. Festiwalu Wielkanocnego im. Ludwiga van Beethovena, który odbywać się będzie w Warszawie od 3 do 15 kwietnia, został ogłoszony. Jest jakby na przekór czasom pełen niezwykłych wydarzeń.
Andrzej Giza: Kiedy pani Elżbieta Penderecka uznała, że mamy już program skompletowany, możemy się nim podzielić z publicznością, i mamy nadzieję, że mimo trudnej sytuacji zasadniczych zmian w nim nie będzie.
PAP: Mocny akcent na początek - IX Symfonia d-moll op. 125.
Andrzej Giza: Wieczór inauguracyjny w Sali Koncertowej warszawskiej Filharmonii Narodowej ma właśnie wyrażać ideę Festiwalu – o wielkim symfonizmie, który zawdzięczamy Beethovenowi.
W związku z tym zostanie wykonana IX Symfonia z gwiazdorską obsadą; publiczność usłyszy wybitną sopranistkę Genię Kühmeier, słynną mezzosopranistkę Małgorzatę Walewską, znakomitego tenora Rafała Bartmińskiego i bodaj jednego z najlepszych obecnie barytonów - Tomasza Koniecznego. Prawdziwa plejada gwiazd.
Orkiestrę Narodowego Forum Muzyki Filharmonii Wrocławskiej poprowadzi Giancarlo Guerrero, nad chórem NFM pieczę artystyczną sprawuje Lionel Sow.
PAP: Wielkie koncerty symfoniczne, ale i bardziej kameralne od lat charakteryzują Festiwal Wielkanocny.
Andrzej Giza: Warto zwrócić uwagę na recitale fortepianowe, na obecność na Festiwalu laureatów największych konkursów pianistycznych na świecie. Pani Elżbieta Penderecka, dyrektor generalna Festiwalu, zaprosiła m.in. pianistę Yekwona Sunwoo, który w roku 2017 jako pierwszy muzyk z Południowej Korei został laureatem słynnego międzynarodowego konkursu pianistycznego - Van Cliburn International Piano Competition.
W poniedziałek 4 kwietnia w programie recitalu Yekwona Sunwoo znajdzie się sześć utworów na fortepian Ottorina Respighiego; Stimmungsbilder op. 9 Richarda Straussa; L’Isle Joyeuse L. 106 Claude’a Debussy’ego oraz Sonata fortepianowa G-dur D. 894 Franciszka Schuberta.
Z kolei 6 kwietnia wystąpi kolejna gwiazda konkursów pianistycznych, ulubienica publiczności ostatniego konkursu chopinowskiego, Eva Gevorgyan.
W programie recitalu fortepianowego Gevorgyan znajdą się utwory Beethovena; Sonata fortepianowa d-moll op. 31 nr 2 Fryderyka Chopina oraz Sonata fortepianowa b-moll op. 35 Aleksandra Skriabina.
Innego dnia festiwalu – 12 kwietnia – Koncert Fortepianowy fis-moll op. 20 Skriabina interpretować będzie pianista Łukasz Krupiński. Towarzyszyć mu będzie Sinfonia Varsovia pod batutą Roberta Trevino. Wykonując ten utwór, pianista i nasz Festiwal pragnie uczcić 150. rocznicę urodzin wielkiego rosyjskiego kompozytora i pianisty, który był jednym z najbardziej oryginalnych i nowatorskich twórców muzyki przełomu XIX i XX wieku.
PAP: Do tradycji Festiwalu należy też koncertowe wykonanie opery. Jaka to będzie tym razem opera?
Andrzej Giza: Pani Elżbieta Penderecka lubi ten realizowany od lat festiwalowy cykl prezentacji mniej znanych dzieł operowych. W tegorocznej edycji Festiwalu 8 kwietnia zaprezentowane zostanie koncertowe wykonanie „Don Giovanniego”, ale – tu ciekawostka – nie autorstwa Mozarta, lecz opera w jednym akcie Giuseppe Gazzanigi „Don Giovanni, o sia Il convitato di pietra”.
Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadzi maestro Łukasz Borowicz, który przygotował opracowanie tej opery. Rolę Don Giovanniego zaśpiewa tenor Aleksander Kunach. Sopranistka Katarzyna Belkius wykona partię Donny Anny, a Natalia Rubiś, sopran - Donny Elviry.
PAP: W programie Festiwalu znalazły się też akcenty francuskie.
Andrzej Giza: Specjalnym koncertem będziemy odnotowywać prezydencję Francji w Unii Europejskiej.
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Lawrence’a Fostera wykona głównie utwory francuskich twórców, m.in. „Pelléas et Mélisande” Gabriela Fauré; Césara Francka Variations symphoniques M. 46 oraz Symfonię fantastyczną op. 14 Hectora Berlioza. Patronat nad koncertem objął Ambasador Francji w Polsce, pan Frédéric Billet.
PAP: Czy publiczność festiwalowa będzie miała okazję posłuchać kompozycji Krzysztofa Pendereckiego?
Andrzej Giza: Podczas festiwalu kilkukrotnie wybrzmią utwory Krzysztofa Pendereckiego, m.in. znajdą się w programie koncertu 9 kwietnia, kiedy Israel Camerata Jerusalem prowadzona przez Avnera Birona wykona kompozycję Krzysztofa Pendereckiego „Ciaccona na orkiestrę smyczkową” z Polskiego Requiem.
PAP: A jak się zapowiada finał festiwalu?
Andrzej Giza: Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej poprowadzi jej dyrektor artystyczny Andrzej Boreyko, a pieczę nad Chórem FN sprawować będzie Bartosz Michałowski. W programie koncertu zapowiadane jest Requiem Alfreda Schnittkego, Symfonia psalmów Igora Strawińskiego oraz Fanfares liturgiques Henri Tomasiego. Mogę powiedzieć, że soliści to również piękna plejada gwiazd.
PAP: Kolejne edycje Festiwalu Wielkanocnego mają swoją oprawę graficzną; zapowiadane są przez piękne plakaty, mamy zatem do czynienia z prawdziwą korespondencją sztuk: muzyki i plastyki.
Andrzej Giza: Mamy nadzieję, że plakat 26. Festiwalu Wielkanocnego Ludwiga van Beethovena zyska uznanie publiczności. Stonowany w barwach przedstawia dwie twarze kobiece pochylone nad klawiaturą fortepianu. Jego autorką jest Agata Kus, krakowianka, absolwentka Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się głównie malarstwem, rysunkiem, ceramiką i wideo. Jest laureatką wielu nagród i stypendiów. Jej obrazy znajdują się m.in. w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Narodowym w Gdańsku, Galerii Bunkier Sztuki oraz w licznych kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.
Rozmawiała Anna Bernat (PAP)
abe/ skp /