Amerykańskie trio jazzowe, znane z flirtowania z popem i muzyką rockową - The Bad Plus - wystąpi 30 września w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. Koncert obędzie się w ramach cyklu "Światowa Scena Jazzarium".
Twórczość The Bad Plus od samego początku działalności zespołu stanowiła kłopot dla dziennikarzy, usiłujących jakoś skatalogować tę muzykę, będącą połączeniem jazzu i rocka.
Muzycy nagrywali już własne wersje piosenek Nirvany, The Black Sabbath, Blondie, Queen, Radiohead czy Pink Floyd; sięgali także do jazzowej klasyki, kompozycji Ornette'a Colemana czy standardów jak "My Funny Valentine". W 2014 r. nagrali album, będący uwspółcześnioną i "ujazzowioną" wersją słynnego baletu Igora Strawinskiego z 1913 r. Sami mówią o sobie - "najgłośniejsze trio z fortepianem w historii".
Pianista Ethan Iverson, perkusista Dave King i basista Reid Anderson po raz pierwszy zagrali razem w 1989 roku, ale dopiero od 2000 na stałe występują pod szyldem The Bad Plus. Wcześniej muzycy spotykali się przy okazji pracy w różnych artystycznych projektach; na co dzień każdy z nich zajęty był jednak własnymi sprawami.
Swoją pierwszą płytę nagrali po zaledwie trzech występach. Po jednym z nich, w nowojorskim klubie Village Vanguard, dostali ofertę podpisania umowy z wytwórnią Columbia.
W 2003 r. do sklepów trafił album "These Are the Vistas", debiutancka praca nagrana dla wielkiej muzycznej firmy. Dwa lata wcześniej The Bad Plus nagrali 7 kompozycji, wydanych przez wytwórnię Fresh Sound New Talent; na płycie znalazła się m.in. piosenka grupy ABBA, przebój "Smells Like Teen Spirit" Nirvany czy standard "Blue Moon" z 1934 r.
Pierwsza praca The Bad Plus z miejsca stała się jazzowym przebojem, wychwalanym przez "Chicago Reader" i "The New York Times". Poza oryginalnymi kompozycjami, muzycy sięgali po utwory Blondie, The Aphex Twins i Nirvany.
Krytycy chwalili trio za sprawnie dokonaną stylistyczną fuzję, poruszanie się między estetyką klasycznego jazzowego tria z fortepianem a pop-rockowymi sympatiami, rozszerzanie "jazzowego słownika". Kolejne płyty amerykańskiej grupy również cieszyły się dobrym przyjęciem ze strony prasy, jak i widowni.
W 2014 r. zespół przygotował własną aranżację słynnego baletu "Święto wiosny" rosyjskiego kompozytora Igora Strawinskiego - dzieła tak nowoczesnego w momencie swego powstania, że uważanego dziś za moment narodzin muzyki nowoczesnej XX wieku. Balet okazał się łamać wszelkie przyjęte kanony - od przyjętej przez artystę tematyki, po wykonanie i formę. W momencie swej paryskiej premiery w 1913 r. dzieło Strawinskiego wywołało głośne protesty widowni.
Rok później The Bad Plus nagrali płytę wraz z saksofonistą Joshuą Redmanem. Ostatnia praca zespołu to "It's Hard" z 2016 r., na której Iverson, Anderson i King wykonali piosenki Petera Gabriela, grupy Yeah Yeah Yeahs, Ornette'a Colemana, Kraftwer, Prince'a czy Cyndi Lauper. (PAP)
pj/ agz/