Kultura i sztuka po 1989 roku

13.09.2019

Bezdomny pociął w paryskim muzeum obraz D. Burena

Obraz francuskiego malarza awangardzisty Daniela Burena z paryskiego muzeum sztuki współczesnej Centre Pompidou został pocięty przez 54-letniego bezdomnego, który rzucił się na płótno z nożem do papieru – podało w piątek muzeum.

Dzieło zostało według muzeum uszkodzone w poważnym stopniu. Jest to malowany akrylem obraz "Peinture [Manifestation 3]" z maja 1967 roku w formacie kwadratu 2,52 m na 2,52 m w pasy biało-czerwone, przypominający charakterystyczną tkaninę na markizy okienne.

Od grudnia 1966 roku wraz z trzema innymi malarzami Buren prezentował "manifestacje". Uszkodzony w czwartek obraz należał do trzeciej z nich. Zawieszony wysoko na tylnej ścianie teatru Muzeum Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu sąsiadował z wyśrodkowanym okręgiem Oliviera Mosseta, paskami poziomymi Michela Parmentiera i płaskimi dotknięciami szerokim pędzlem nr 50 tworzącymi wzór z kwadracików w odstępach co 30 cm Niela Toroniego.

Muzeum podało, że złożyło skargę i że wszczęto dochodzenie sądowe. Wandal, który został bez trudu złapany, w chwili ujęcia go przez ochroniarzy mamrotał coś bez ładu i składu. Został umieszczony na obserwacji psychiatrycznej przez policję.

Daniel Buren jest wysoko ceniony na rynku sztuki współczesnej; jedno z jego dzieł 3 lata temu zostało sprzedane za 1,2 mln euro.

10 lat temu w Muzeum Sztuki w Łodzi wskrzeszono w muzealnej przestrzeni "Hommage a Henryk Stażewski, Cabane eclatee avec tissu blanc et noir, travail situe, 1985-2009" - instalację Burena ukazującą rozsadzoną od środka "chatkę" z obrazami Henryka Stażewskiego - jednego z kodyfikatorów europejskiej abstrakcji geometrycznej. Będący polską legendą awangardy i konstruktywizmu, Stażewski kilkakrotnie wystawiał wspólnie z Burenem.

Do najbardziej znanych prac Burena należą "Les Deux Plateaux" (dwie płaszczyzny) z 1986 roku z dziedzińca Palais Royal. Bardziej są one znane jako tzw. kolumny Burena. Składają się z uciętych na różnej wysokości 260 kolumn z marmuru białego i czarnego. W czasie powstania cała sprawa wzbudziła wiele polemik, stając się z upływem czasu jednym z symboli Paryża. Koszty ukończonej w 2010 roku renowacji przekroczyły czterokrotnie kwotę wydaną na ich zainstalowanie.(PAP)

klm/ kar/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL