W zrewitalizowanym zabytkowym Białym Spichlerzu od czwartku można zwiedzać kolekcję ponad 250 dzieł Witkacego. Na powrót na salony w magazynach czekała blisko 2,5 roku. Obecnie prezentowana jest w nowo zaaranżowanych wnętrzach i w nowych oprawach.
Budynek XIX-wiecznego Białego Spichlerza położonego w kompleksie obiektów Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku przez dwa lata był rewitalizowany. Prace zakończyły się we wrześniu 2018 r. i rozpoczęła się aranżacja wnętrz obiektu, by mogła do niego wrócić w nowych oprawach - jak informuje muzeum na swojej stronie internetowej - największa w Polsce i na świecie kolekcja prac Stanisława Ignacego Witkiewicza.
Po ponad półrocznym urządzaniu wnętrz pięciu kondygnacji Białego Spichlerza i przygotowaniu kilku wystaw eksponujących dzieła Witkacego od czwartku zostały one otwarte dla zwiedzających.
Kolekcja dzieł Witkacego, jak podaje muzeum, „liczy 253 prace, wśród których zdecydowanie dominują portrety malowane pastelami na papierze”. W zbiorach znajduje się również „kilkanaście rysunków, trzy pastelowe kompozycje, dwa portrety wykonane węglem oraz kilka obrazów olejnych i jedna akwarela”.
Historia kolekcji sięga 1965 r., gdy muzeum zakupiło 110 pastelowych prac od mieszkającego wówczas w Lęborku Michała Białynickiego-Biruli, syna Teodora - zakopiańskiego lekarza i bliskiego przyjaciela Witkacego. W 1973 r. dokupiono m.in. zespół 12 rysunków i 2 portretów pochodzących ze zbiorów rodziny Jana Józefa Głogowskiego, inżyniera i fotografa związanego z Witkacym. Rok później muzeum pozyskało 40 prac od Włodzimierza Nawrockiego - dentysty zaprzyjaźnionego z artystą, któremu ten ostatni w zamian za usługi stomatologiczne rewanżował się portretowaniem krewnych. W 2005 r. kupiono 14 portretów ze spuścizny po filozofie Janie Leszczyńskim. Pozostałe prace nabywane były pojedynczo, od prywatnych oferentów lub za pośrednictwem antykwariatów i galerii.
Jak podaje muzeum, największa w Polsce i na świecie kolekcja dzieł Witkacego „liczy 253 prace, wśród których zdecydowanie dominują portrety malowane pastelami na papierze”. W zbiorach znajduje się również „kilkanaście rysunków, trzy pastelowe kompozycje, dwa portrety wykonane węglem oraz kilka obrazów olejnych i jedna akwarela”.
Rewitalizacja Białego Spichlerza i aranżacja jego wnętrz wykonane zostały w ramach pierwszego etapu projektu „Witkacy w słupskich spichlerzach sztuki – rewitalizacja i adaptacja dwóch XIX-wiecznych zabytkowych spichlerzy i ich otoczenia na cele kulturalne i społeczne”.
Rewitalizacją objęty został zabytkowy, wybudowany w latach 1804-1811, pięciokondygnacyjny spichlerz (z poddaszem) o powierzchni ponad 3 tys. metrów kwadratowych. Przebudowa, przeprowadzona zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków, pozwoli wykorzystać obiekt na funkcję muzealną, ekspozycyjną. Swoje miejsce mają tu też sale edukacyjne.
Teren przy spichlerzu został uzbrojony w nowe przyłącza w zakresie mediów, oświetlenie zewnętrzne, nowe ogrodzenie, drogi wewnętrzne, chodniki, miejsca parkingowe i tereny zielone, tak by mogły tu być organizowane wystawy plenerowe i działać letnia kawiarnia.
Prace trwały prawie dwa lata i wykonywała je sopocka firma „KAMARO”. Ich koszt przekroczył 15 mln zł. Wykonaniem aranżacji wnętrz i wystaw w Białym Spichlerzu za ponad 4,5 mln zł zajęła się krakowska „New Amsterdam”. Blisko 7,5 mln zł na realizację projektu przekazał samorząd województwa pomorskiego, a ok. 10 mln zł udało się pozyskać z UE.
W drugim etapie rewitalizacji i adaptacji ma zostać poddany czterokondygnacyjny Czerwony Spichlerz z 1900 r. Mają się w nim znaleźć m.in. nowoczesne sale edukacyjne, biblioteka muzealna, pracownie konserwatorów oraz magazyny.
Dwa zabytkowe spichlerze samorząd województwa przekazał słupskiemu muzeum z końcem 2012 r. (PAP)
autor: Inga Domurat
ing/ itm