„Borys Godunow” w reżyserii Mariusza Trelińskiego, „Fidelio” realizowane przez Johna Fulljamesa, „Dracula” z choregorafią Krzysztofa Pastora i „Cyganeria” Barbary Wysockiej to niektóre spektakle premierowe, które pokaże Teatr Wielki - Opera Narodowa w sezonie 2021/22.
W nadchodzącym sezonie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbędzie się sześć premier spektakli operowych i baletowych, w tym dwa tytuły operowe, które przez pandemię nie zostały zrealizowane w tym sezonie.
24 września tego roku przypada 200. rocznica urodzin Cypriana Kamila Norwida. TW - ON organizuje koncert pt. "Norwidowskie theatrum mundi". Program koncertu obejmuje utwory muzyki rozrywkowej zainspirowane twórczością poety. Uczestnicy wydarzenia usłyszą m.in. +Italiam! Italiam+, +Marionetki+, +Moją piosnkę+, +Bema pamięci żałobny rapsod+ z repertuaru Czesława Niemena, +W Weronie+ Wandy Warskiej. Utwory zabrzmią w nowych aranżacjach na głos solowy, chór i orkiestrę symfoniczną, a wykonają je m.in.: Małgorzata Walewska, Tomasz Konieczny i Jakub Józef Orliński. Na deskach Opery Narodowej wystąpią również aktorzy Teatru Narodowego, którzy przedstawią znane utwory poetyckie i fragmenty prozy Norwida. Spektakl wyreżyseruje Ewa Rucińska, która wraz Waldemarem Dąbrowskim, dyrektorem TW - ON są autorami koncepcji artystycznej koncertu.
Pierwszą premierą nowego sezonu będzie jedyna w twórczości Ludwiga van Beethovena opera "Fidelio". Dwuaktowe dzieło z librettem Josepha Sonnleithnera, Stephana von Breuninga i Georga Friedricha Treitschke widzowie zobaczą 24 października. Spektakl powstał w koprodukcji Teatru Wielkiego - Opery Narodowej z The Royal Danish Theatre w Kopenhadze. "Reżyser spektaklu i zarazem dyrektor artystyczny duńskiej opery – John Fulljames – postrzega dzieło jako manifest wolności, wierności i sprawiedliwości. Ukazuje triumf wyższych wartości nad despotyzmem i okrucieństwem losu" - podał PAP TW - ON. W spektaklu partię Leonory wykona Ann Petersen, a jako Florestan partnerować jej będzie Torsten Kerl. Kolejne spektakle będzie można oglądać 27, 29 i 31 października.
Z kolei pierwsza premiera baletowa to przedstawienie w dwóch częściach "Exodus/Bieguni-Harnasie" w choreografii Anny Hop i Izadory Weiss. Jak podał TW-ON "Exodus" w choreografii Anny Hop do muzyki Wojciecha Kilara "to realizacja wizji monumentalnego przedstawienia choreograficznego, które w warstwie filozoficznej odnosi się do pojęcia fatum ciążącego nad ludzkim losem. Zbiorowość, będąca bohaterem spektaklu, w wyniku wciąż tych samych błędów popełnianych przez ludzkość uwięziona zostaje w kręgu nieuchronnej powtarzalności. Inspirowana społecznościami ptaków i owadów warstwa ruchowa znakomicie oddaje złożony z jednostek organizm. Warstwa wizualna nawiązuje do crush artowych prac Bogusława Lustyka oraz do Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego". Koncepcja dramaturgiczna Izadory Weiss, autorki choreografii, a także kostiumów do spektaklu "Bieguni-Harnasie", opiera się na połączeniu prozy Olgi Tokarczuk z muzyką Karola Szymanowskiego. Artystka sięga po epizod zatytułowany "Bieguni" z noszącej ten sam tytuł powieści Tokarczuk i łączy go z IV Symfonią "Koncertującą" i "Harnasiami" kompozytora. Premiera odbędzie się 13 listopada, a kolejne spektakle 14, 16 i 17 listopada.
Kolejną przełożoną na kolejny sezon premierą będzie "Cyganeria" Giacoma Pucciniego w inscenizacji Barbary Wysockiej, którą będzie można oglądać 3 grudnia. Reżyser Wysocka "w swym spektaklu stworzy klimatyczny obraz społeczności młodych artystów w pejzażu Nowego Jorku lat 70., nawiązujący swoją stylistyką do wczesnych filmów Jima Jarmuscha". "Cyganeria" Wysockiej "będzie opowieścią o wielkich emocjach, rozstaniach i powrotach, o bezwzględnym przeznaczeniu i utracie. Scenografię spektaklu zaprojektuje Barbara Hanicka. Daty kolejnych wystawień tego tytułu to: 4, 5, 7, 8, 10, 11 i 12 grudnia.
W drugiej części sezonu odbędzie się premiera koncertowa zapomnianej opery "Barbata Radziwiłłówna" Henryka Jareckiego, którą w wersji koncertowej przygotuje Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod dyrekcją Marty Kluczyńskiej.
Jarecki żył na przełomie XIX i XX w. Był uczniem Stanisława Moniuszki. Dyrygentka Marta Kluczyńska dotarła do uważanej za zaginioną partytury dzieła, którego manuskrypt szczęśliwie ocalał z pożogi wojennej i obecnie – wraz z rękopisami innych oper Jareckiego – znajduje się w zbiorach Biblioteki Narodowej w Warszawie. Postać kontrowersyjnej królowej Barbary Radziwiłłówny inspirowała malarzy, pisarzy, reżyserów i kompozytorów. Ta najsłynniejsza w dziejach Polski historia miłosna, konflikt pomiędzy szczęściem osobistym a racją stanu i wreszcie zagadkowa śmierć Barbary, której jednym z wyjaśnień jest otrucie przez samą Bonę Sforzę, nie pozostawiła obojętnym także kompozytora Henryka Jareckiego. Barbara jeszcze Gasztołdowa żona – dramat w 3 aktach z epilogiem Dominika Magnuszewskiego stał się pierwowzorem libretta opery.
Po 13 latach, w 2022 r. publiczność będzie mogła ponownie obejrzeć "Borysa Godunowa" Modesta Musorgskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Reżyser pierwszy raz zrealizował Borysa Godunowa w 2008 roku w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w Wilnie, a rok później w Operze Narodowej w Warszawie. Prasa pisała wówczas, o interpretacji Trelińskiego, że jest to "chłodna i surowa, ale sugestywna opowieść o władcy zabitym przez wyrzuty sumienia” ("Ruch Muzyczny") i "rzecz o narodzinach potęgi cara oraz jego upadku" ("Gazeta Wyborcza"). Przyszłoroczna premiera zrealizowana zostanie w koprodukcji z New National Theatre w Tokyo. Scenografię do spektaklu stworzy Boris Kudlicˇka. W partię tytułową wcieli się bas-baryton Evgeny Nikitin.
Ostatnią premierą nadchodzącego sezonu będzie spektakl baletowy w choreografii Krzysztofa Pastora "Dracula" z muzyką Wojciecha Kilara. "Realizacja ta stała się sensacją baletową roku 2018. Spektakl powstał na specjalne zamówienie West Australian Ballet i miał swoją światową prapremierę we wrześniu 2018 roku w Perth" - podaje opera. "Baletowa adaptacja powieści grozy Brama Stokera +Dracula+ (1897) i jej oscarowej ekranizacji z roku 1992 w reżyserii Francisa Forda Coppoli opiera się na starannie opracowanej partyturze Michaela Bretta, na którą składają się różne utwory polskiego kompozytora" - przypomniano. +Dracula+ w choreografii Pastora otrzymała nominację do prestiżowej Helpmann Awards w kategorii "Najlepsze przedstawienie baletowe", spektakl został trzykrotnie nagrodzony w konkursie Performing Arts WA Awards – za koncepcję i realizację spektaklu, kostiumy oraz aranżację muzyczną.
W nowym sezonie zainaugurowany zostanie również nowy cykl koncertów symfonicznych, które powstały z inicjatywy dyrektora muzycznego TW-ON Patricka Fournilliera. Chór i Orkiestra to filary Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Pierwsza odsłona cyklu połączona będzie z preludiami premierowymi, podczas których prezentujemy mniej znaną twórczość kompozytorów wystawianych oper. Łącznie w sezonie zaplanowane są cztery koncerty.
150. rocznica śmierci Stanisława Moniuszki, przypada na czerwiec 2022 roku, w tym roku odbędzie się organizowany przez Teatr Wielki - Operę Narodową Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki. Powołany został w 1992 roku przez Marię Fołtyn, odbywa się co trzy lata. W gmachu Teatru Wielkiego - Opery Narodowej odbędzie się również Koncert Laureatów Konkursu Chopinowskiego. (PAP)
Autor: Olga Łozińska
oloz/ pat/