Spektakl „Czas kobiety” z udziałem wokalistki Anny Marii Jopek będzie głównym punktem obchodów jubileuszu 45-lecia pracy twórczej Leszka Mądzika - jednego z najważniejszych polskich twórców teatralnych. Premiera w sobotę, w Teatrze Starym w Lublinie.
„Czas i kobiety są u mnie obecne w teatrze. Ja od początku się tym tematom - nieraz śladowo, nieraz mocniej, nieraz całkowicie - oddawałem. Ten spektakl także dotyka kobiety, bo wydaje mi się, że w wielu wizualnych i psychicznych stanach czas najbardziej na niej rejestruje swoje doświadczenia” – powiedział twórca Sceny Plastycznej KUL, Leszek Mądzik, na konferencji prasowej w środę w Lublinie.
Podkreślił, że spektakl nie będzie anegdotą, ani ilustracją, ani opowiadaniem historii. "Chciałbym żebyśmy dotknęli tej tajemnicy różnych pór życia, ale w sposób bardzo emocjonalny, uczuciowy, nie tylko intelektualny” – dodał.
„Czas i kobiety są u mnie obecne w teatrze. Ja od początku się tym tematom - nieraz śladowo, nieraz mocniej, nieraz całkowicie - oddawałem. Ten spektakl także dotyka kobiety, bo wydaje mi się, że w wielu wizualnych i psychicznych stanach czas najbardziej na niej rejestruje swoje doświadczenia” – powiedział twórca Sceny Plastycznej KUL, Leszek Mądzik, na konferencji prasowej w środę w Lublinie.
Widowisko z udziałem Anny Marii Jopek to dla Mądzika pierwsza tego typu realizacja teatralna. „To dla nas wyjątkowe doświadczenie. Już dawno marzyłem, aby Ania zaistniała w tej mojej przestrzeni, w tym moim kosmosie” - zaznaczył Mądzik.
Anna Maria Jopek powiedziała, że od lat podziwia spektakle Mądzika, które ją fascynują i poruszają. Zwróciła się do Mądzika o pomoc i konsultacje w momencie, gdy „w swojej sztuce estradowej poczuła, że jest pod ścianą”, poszukiwała „wolności, prawdy i sacrum w swojej muzyce”. „Leszek zaproponował, że moglibyśmy zrobić coś razem w jego estetyce, jego przestrzeni” - dodała.
Jopek podkreśliła, że udział w spektaklu Mądzika to dla niej rzecz kompletnie nowa. „Gest i obecność, bycie częścią obrazu wymaga ode mnie spełnienia zadań, z którymi nigdy dotąd nie miałam styczności” - powiedziała.
Ze sceny nie pada ani jedno słowo. „Tak naprawdę to będzie gra przestrzeni, światła i dźwięku. Pracujemy na substancjach pierwszych. Emocje są wyrażane bezpośrednio przez dźwięk, rytm, symboliczną wizję plastyczną” – podkreśliła.
Muzykę skomponowali Jopek wspólnie z Robertem Kubiszynem, który gra w spektaklu na kontrabasie. „Muzyka jest właściwie punktem zaczepienia, bo wiele struktur jest improwizowanych, co oznacza, że ten spektakl będzie żył” - zaznaczyła Jopek.
Premiera spektaklu będzie głównym punktem obchodów jubileuszu 45-lecia założonego przez Mądzika słynnego "teatru bez słów" - Sceny Plastycznej KUL. Obchody rozpocznie piątek na KUL sesja naukowa nt. „Teatr obrazu”.
Zaprezentowana zostanie też wystawa fotografii i archiwaliów Sceny Plastycznej, pokazany będzie również spektakl "Lustro". W programie jubileuszu, w sobotę, jest również sesja panelowa „Obraz i dźwięk” z udziałem Jana A.P. Kaczmarka oraz Lecha Majewskiego. Zaprezentowany będzie też film dokumentalny, przygotowany w lubelskim ośrodku TVP „Lustra Leszka Mądzika” w reż. Nataszy Ziółkowskiej - Kurczuk.
Anna Maria Jopek podkreśliła, że udział w spektaklu Mądzika to dla niej rzecz kompletnie nowa. „Gest i obecność, bycie częścią obrazu wymaga ode mnie spełnienia zadań, z którymi nigdy dotąd nie miałam styczności” - powiedziała.
Leszek Mądzik (ur. w 1945 r.) - reżyser, scenograf, malarz, fotograf - jest uważany za jednego z najoryginalniejszych polskich twórców teatralnych. W 1966 r. rozpoczął studia z historii sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, a już rok później zaczęła się jego przygoda z teatrem. Początkowo był scenografem w Teatrze Akademickim, ale już w 1969 r. rozpoczął pracę nad własnym, autorskim teatrem - Sceną Plastyczną KUL. Pierwszy spektakl nowego teatru pt. "Ecce Homo" został wystawiony wiosną 1970 r.
Spektakle Sceny Plastycznej KUL - określanej jako teatr obrazu - są pozbawione słów, tradycyjnego aktorstwa i fabuły, opierają się na scenografii, przestrzeni, grze świateł, ciszy i dźwięków. W swojej twórczości artysta drąży tematykę sacrum, śmierci, erotyki, przemijania. Krytycy teatralni w Polsce i za granicą nazywają teatr Mądzika teatrem filozoficznego egzystencjalizmu.
W dorobku Sceny Plastycznej KUL jest ponad 20 spektakli. Wiele w nich pokazywane było na różnych festiwalach w kraju i na świecie, gdzie spotykały się uznaniem i zdobywały nagrody. Najsłynniejsze przedstawienia Leszka Mądzika to m.in. "Zielnik", "Wilgoć", "Wrota", "Wędrowne", "Tchnienie", "Kir".
Mądzik jest też autorem wielu scenografii do spektakli w teatrach Polski, Francji, Niemiec. Jest też twórcą plakatów m.in. do festiwali teatralnych. W Teatrze Wielkim w Poznaniu wyreżyserował i przygotował scenografię opery "Rycerskość wieśniacza" Pietra Mascagniego na podstawie opowiadania Giovanniego Vergi. W Lublinie założył Galerię Sztuki Sceny Plastycznej KUL, gdzie prezentowana jest twórczość wybitnych współczesnych artystów.
Za swoją działalność artystyczną Mądzik otrzymał wiele nagród i wyróżnień. W grudniu ub. roku został odznaczony medalem Pro Ecclesia et Pontifice - Dla Kościoła i Papieża - przyznanym przez papieża Franciszka. Medal ten - ustanowiony w 1888 r. przez papieża Leona XIII - to jedno z najwyższych odznaczeń, jakie papież może przyznać osobom świeckim.(PAP)
ren/ par/