Osiem koncertów, w tym kilkanaście nowych utworów współczesnych polskich kompozytorów, znalazło się w programie 31. edycji festiwalu Musica Polonica Nova, który w piątek rozpocznie się we Wrocławiu. Tegoroczna edycja odbędzie się pod hasłem #sieć.
Organizatorem wydarzenia jest Narodowe Forum Muzyki. W programie festiwalu znalazło się dziewiętnaście premier światowych i trzy premiery polskiej współczesnej muzyki poważnej.
Tematem tegorocznej edycji festiwalu jest #sieć, w której, jak podkreślają organizatorzy, koncentrują się współczesne problemy. Hasło wskazuje także na wielowarstwową strukturę programu. „Sieć wielokierunkowych połączeń jest odzwierciedlona w topologii programu festiwalu. Każdy z utworów jest określony pewną grupą cech, które jako suma tworzą dane wydarzenie, a w szerszej perspektywie cały program” - mówił w środę na konferencji prasowej dyrektor artystyczny festiwalu Paweł Hendrich.
Istotnym wątkiem festiwalu jest też internet. Jak tłumaczył Hendrich, to on najbardziej nurtuje współczesnych, młodych kompozytorów, dla których istniał od zawsze. „Sam internet przeszedł bardzo wiele zmian. W najwcześniejszym etapie, to do internetu przenoszone były pewne modele społeczne, w tym momencie to internet oddziaływuje na nas” - powiedział.
Na otwarcie festiwalu przygotowano koncert #OrkiestroweRewolucje, w którym wystąpią muzycy chóru NFM i Filharmonii Wrocławskiej, pokieruje nimi dyrygent Szymon Bywalec. Jak tłumaczył Hendrich, w jednym z utworów sekcja smyczkowa zostanie zastąpiona chórem, w kolejnym - zespół orkiestry zostanie skonfrontowany z improwizującym trębaczem.
Koncert #MiniOpera połączy z kolei klasyczny gatunek opery z multimediami w czterech kameralnych operach, które powstały do tekstów surrealistycznych bajek Erny Rosenstein.
Hendrich zaznaczył, że charakter tej edycji festiwalu, odnoszący się do sieci, będzie najbardziej widoczny podczas koncertu #online w niedostępnej dla publiczności maszynowni nad Salą Główną NFM. Jak tłumaczą organizatorzy, koncert będzie transmitowany w czasie rzeczywistym, a utwory z koncertu będą dostępne w formie klipów.
Koncert #post- dotyka z kolei tematu postinternetu jako estetyki. Utwory z tego nurtu będzie można usłyszeć podczas koncertu zespołu Kompopolex. Utwór „Credopol” Jacka Sotomskiego, zamówiony przez Miasto Wrocław będzie, zdaniem Hendricha, najbardziej dobitnym komentarzem tego, czym jest współczesny polski internet.
Natomiast koncert #MaszynaDoGrania z udziałem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach powstał z inspiracji odgłosami maszyn tkackich i dźwięków przemysłowego miasta.
#OśCzasu będzie koncertem połączonych składów dwóch kameralnych zespołów NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet. Koncert pokaże źródła muzyki współczesnej. Utwór „I Kwartet smyczkowy” Krzysztofa Pendereckiego to, jak podkreślił Hendrich, „ikona literatury kwartetowej i tego czym jest muzyka współczesna”. „Obserwujemy tu moment narodzenia się muzyki modernistycznej w XX wieku (...)Celowo włączyliśmy do festiwalu muzyki najnowszej utwory, które mają już kilkadziesiąt lat, ponieważ uważamy, że cały czas wpływają na nas” - zaznaczył.
Festiwal zakończy się 28 kwietnia koncertem, w którym wystąpi Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca.
Dyrektor artystyczny zaznaczył, że coraz większy udział w festiwalu mają kompozytorzy zagraniczni wykonujący polską muzykę. W tegorocznej edycji weźmie udział m.in. amerykański trębacz Nate Wooley, czy wiedeński zespół Ensemble Platypus. (PAP)
autor: Agata Tomczyńska
ato/ agz/