W Avignonie rozpoczyna się w piątek 68. edycja festiwalu teatralnego. Zagrożony jeszcze kilka dni temu strajkiem personelu słynny festiwal teatralny stoi w tym roku pod znakiem otwarcia na młodych twórców i tematu przełamywania szeroko rozumianych barier.
Jak co roku w lipcu Avignon staje się międzynarodową stolica teatru, muzyki i tańca. Codziennie przez ponad trzy tygodnie francuska i zagraniczna publiczność może podziwiać ok. 40 spektakli wyreżyserowanych przez artystów z całego świata w średniowiecznej scenerii byłego "miasta papieży” (1309-1403), należącego dziś do światowego dziedzictwa UNESCO.
Powołany do życia w 1947 r. Festiwal Avignonski promuje, według swojego dyrektora Oliviera Py, ideę wydarzenia kulturalnego o charakterze uniwersalnym, otwartym na świat i tolerancyjnym. Wydarzenia upatrującego w innych kulturach źródeł nowego spojrzenia i nowej interpretacji rzeczywistości, które stanowią o tożsamości festiwalu, nie zamykającej się w jakichkolwiek barierach.
Temat przełamywania barier oraz promocja młodego artystycznego pokolenia stały się motywem przewodnim tegorocznej edycji festiwalu. Tym samym, aż 25 choreografów i reżyserów z pięciu kontynentów będzie mogło zaprezentować się avignonskiej publiczności w tym roku po raz pierwszy. Do tego prawie połowa z nich nie ma nawet 35 lat.
Wśród nich jest niemiecki reżyser Antu Romeru Nunes, który w inscenizacji "Don Giovanniego" porusza tematykę relacji między muzyką a tekstem. Nunes chce podporządkować tekst muzyce Mozarta, która pełni kluczową rolę dla pobudzenia wyobraźni aktorów i widzów, skłaniając ich do wizualizacji konkretnych emocji i dekoracji sugerowanych muzycznie. Muzyka, w tej nowej roli, odgrywa rolę nadrzędną i niejako dyktuje tekst - a nie odwrotnie.
Jak co roku w lipcu Avignon staje się międzynarodową stolica teatru, muzyki i tańca. Codziennie przez ponad trzy tygodnie francuska i zagraniczna publiczność może podziwiać ok. 40 spektakli wyreżyserowanych przez artystów z całego świata.
Z kolei Dimitris Karantzas w „Kwadraturze koła” podchodzi do tematu z drugiej strony. Czworo bohaterów znajduje się w miłosnym impasie, który skłania ich do głośnej refleksji nad sensem własnej egzystencji. Ich głosy powoli przekształcają się w jeden krzyk, coraz bardziej modulowany, przypominający w rezultacie muzyczną partyturę.
By wzbogacić doświadczenia teatralno-taneczno-muzyczne, festiwal proponuje wiele dodatkowych wydarzeń, jak "Warsztaty myśli", w których publiczność zaproszona jest do debaty z artystami nie tylko na temat spektakli. Jeden z takich warsztatów proponuje zastanowić się nad dziedzictwem twórczości Szekspira i jej wpływu na teatr współczesny z okazji 450-lecia urodzin angielskiego dramaturga.
W trosce o dobrą zabawę dla młodzieży, nie zabraknie na festiwalu muzyki służącej także rozrywce. Przez dwa dni twórcy muzyki elektronicznej będą starali się w sposób oryginalny za pomocą rytmicznej gry kolorowych świateł przedstawić tradycyjne miejsca Avignonu z zupełnie nowej strony.
Kino również zagości na festiwalu. W ramach tak zwanych „Przestrzeni kinematograficznych” reżyserzy teatralni, scenografowie i artyści będą mieli okazje podzielić się z publicznością swoimi inspiracjami filmowymi podczas pokazów wybranych przez siebie filmów bądź dokumentów.
Mało jednak brakowało, by 68. edycja festiwalu nie doszła w ogóle do skutku. Wszystko za sprawa protestu personelu artystycznego i technicznego przeciwko zatwierdzeniu przez rząd nowych zasad dostępu do zasiłków przysługujących artystom i innym zawodom przemysłu audiowizualnego. Uznając nowa umowę między związkami zawodowymi a stowarzyszeniem pracodawców za niekorzystną, personel festiwalu zagroził strajkiem.
Dopiero 30 czerwca, w głosowaniu pracowników w sprawie przedłużenia strajku, aż 80 proc. z nich opowiedziało się za odwołaniem strajku, proponując przy tym formę aktywnego protestu w postaci czytania specjalnych oświadczeń przed każdym spektaklem.
Festiwal potrwa do 27 lipca.
Z Paryża Piotr Czarzasty (PAP)
pacz/ kot/