W piątek rozpocznie się pierwsza edycja festiwalu muzyki współczesnej Sonus ex Machina. Twórcy wydarzenia podkreślają, że muzyka współczesna, choć najtrafniej odzwierciedla ducha naszych czasów, wciąż stanowi zbyt mały procent repertuaru sal koncertowych w Polsce.
Dwudniowy festiwal potrwa do 28 października. Wstęp na festiwalowe koncerty będzie bezpłatny.
"Festiwal to eksperyment – przestrzeń spotkań dla artystów z bardzo różnym zapleczem kulturowym a jednocześnie okazja dla publiczności do zetknięcia się ze sztuką, która powstaje na takim niecodziennym styku. Daje do myślenia, na ile jako ludzie mieszkający w odległych miejscach globu i różnych środowiskach jesteśmy do siebie podobni a na ile odmienni" – powiedział PAP współtwórca festiwalu Stanisław Suchora.
Dodał, że w Poznaniu, skąd pochodzi, na co dzień spotyka ludzi chętnych do działania, otwartych i kreatywnych. "To idealne warunki dla menedżera i organizatora festiwalu, który podrzuca artystom pomysły i wspiera w nawiązywaniu kontaktów. Dlatego festiwal Sonux ex Machina (Poznańska Wiosna Jesienią) ma być organicznie związany z Poznaniem i jego mieszkańcami" - podkreślił.
W ramach pierwszej edycji festiwalu wystąpi m.in. Sepia Ensemble, czyli zespół muzyki współczesnej związany z poznańską Akademią Muzyczną. Muzycy wykonają specjalny, polsko-irański program, który jest efektem podróży do Iranu i występu członków zespołu na Tehran Contemporary Music Festival. Dzięki tej współpracy powstały trzy utwory irańskich kompozytorów, które prapremierowo wykonał Sepia Ensemble; teraz przedstawi je poznańskiej publiczności. Współczesna muzyka irańska zostanie zestawiona z utworami poznańskich twórców, w tym Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Artura Kroschela.
"Muzyka współczesna, choć wydaje się najtrafniej odzwierciedlać ducha naszych czasów, stanowi bardzo niewielki procent repertuaru sal koncertowych w Polsce. Dlatego tak ważne wydaje nam się tworzenie okazji do obcowania z najnowszą twórczością w warunkach festiwalowych" – powiedział Suchora.
Dodał, że organizatorzy wydarzenia od kilku lat przyglądali się publiczności poznańskich festiwali muzyki współczesnej i zauważyli, że z roku na rok grono słuchaczy muzyki nowej zyskuje nowych odbiorców, a na koncerty chętnie przychodzą także młodzi ludzie. "Muzyka współczesna nie zawsze jest łatwa w odbiorze. Natomiast im częściej jej słuchamy, tym bliższy staje się nam jej pełen emocji język" – mówił Suchora.
W ramach wydarzenia wystąpi także japońska organistka Mari Fukumoto oraz poznański kompozytor i muzyk live electronics – Rafał Zapała. Jak wskazywali organizatorzy, barokowa przestrzeń poznańskiej Fary będzie miejscem premiery projektu Sonus ex Machina, którego punktem wyjścia jest pytanie o cechy wspólne muzyki organowej i elektronicznej. Program otworzy utwór "Music for Manic Machines", który kanadyjski kompozytor Scott Wilson napisał specjalnie na festiwal, inspirując się "Fantazją" chromatyczną Bacha. Kulminacją koncertu będzie z kolei prapremiera utworu "Scrolling to zero" Zapały, do którego dołączą Wojciech Kaszuba i Marek Straszak.
"Festiwal Sonus ex Machina powstał dzięki współpracy Fundacji an_Arche, Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, agencji artystycznej SONORA oraz pod patronatem festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna. Każda z tych organizacji na co dzień proponuje ciekawy i odmienny program koncertowy wynikający z muzycznych preferencji, doświadczeń i zasobów. To właśnie możliwość obcowania z tą różnorodnością muzyki współczesnej wydaje nam się przyciągać do muzyki współczesnej coraz to nową publiczność" – zaznaczył Suchora. (PAP)
autor: Anna Jowsa
ajw/ pru/