Instytut Pileckiego w Berlinie otworzył nową wystawę „Soft Ground”, podsumowującą pięciolecie programu Exercising Modernity o wkładzie Polski i Europy Środkowo-Wschodniej w historię nowoczesności – podaje PAP rzecznik berlińskiego oddziału instytucji Patryk Szostak. Ekspozycja jest prezentowana w renomowanym berlińskim pawilonie BHROX bauhaus reuse.
Otwarta w środę wystawa jest "współczesnym artystycznym komentarzem na temat zagadnień, problemów i wątków kluczowych dla dwudziestowiecznej nowoczesności". "Zaprezentowane zostały prace z obszaru sztuk wizualnych i performatywnych, architektury, designu oraz art & research, wykorzystujące różnorodne media i strategie artystyczne" - powiadomił Szostak.
Autorzy prac pokazanych na wystawie to absolwenci programu Exercising Modernity (EM), realizowanego przez Instytut Pileckiego w Berlinie w latach 2018-2022. Twórcy reprezentują różne kraje: Polskę, Niemcy, Brazylię, Izrael, Francję i Stany Zjednoczone.
Program Exercising Modernity "ma na celu odnowienie refleksji nad dziedzictwem nowoczesności w XX wieku - zarówno jego jasnymi, jak i ciemnymi stronami, pięknymi marzeniami o demokracji i totalitarnymi ideologiami" - powiedziała współtwórczyni programu i dyrektorka berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego Hanna Radziejowska.
"Nowoczesność stawiała wciąż aktualne i ważkie pytania: jak ma wyglądać sprawiedliwe i nowoczesne państwo, otwarte społeczeństwo i racjonalnie zarządzany świat, w którym zapewniona jest harmonia między pracą a wypoczynkiem, życiem publicznym i prywatnym, zaś idea partycypacji obywateli w życiu publicznym również uwzględnia równy dostęp do terenów zielonych, sportu, kultury, opieki zdrowotnej i bezpieczeństwa" - dodała.
Partnerami wystawy "Soft Ground" są Instytut Adama Mickiewicza, a także zukunftsgeraeusche 0 ben.buschfeld, tj. organizacje współtworzące sieć ETOM oraz Triennale der Moderne – berliński festiwal poświęcony światowemu dziedzictwu nowoczesnej architektury w Berlinie, Weimarze i Dessau - zwrócił uwagę Szostak.
"Między innymi również dzięki współpracy z Instytutem Pileckiego w ostatnim okresie Triennale w większej mierze zwróciło się ku Europie Środkowo-Wschodniej i Polsce, chociażby prezentując podczas ostatniej edycji wystawę poświęconą polskim architektom pochodzenia żydowskiego, działającym w Gdyni w okresie międzywojennym" - podkreślił rzecznik.
"Nowoczesność to koncept, który pozwala głębiej zrozumieć doświadczenie XX wieku, w tym też doświadczenie Polski i szerzej Europy Środkowo-Wschodniej" - wyjaśnia współkuratorka Exercising Modernity i wystawy "Soft Ground" dr Małgorzata Jędrzejczyk.
"Dlatego w naszym programie Exercising Modernity kierujemy uwagę ku ideom, które miały zmieniać, tj. unowocześniać świat: począwszy od reform społecznych, wizji nowego stylu życia, poprzez nowe doświadczanie czasu i przestrzeni (chociażby za sprawą kolei czy rozwijającej się w początkach XX wieku kinematografii), a skończywszy na architekturze. Ta ostatnia ma dla projektu EM szczególne znaczenie, bo - podobnie jak sztuka - niczym sejsmograf czule rejestruje momenty przełomowe, tąpnięcia i napięcia społeczne" - zaznaczyła Jędrzejczyk.
"Wystawa odbywa się w BHROX bauhaus reuse - laboratorium miejskim, w którym realizowane są interdyscyplinarne projekty z obszaru edukacji, architektury i sztuki, zbudowanym z elementów fasady pochodzących z budynku Bauhausu Dessau – jednej z ikon międzywojennego modernizmu w Niemczech" - poinformował Szostak.
Kuratorkami wystawy, którą można oglądać do 25 listopada, są dr Małgorzata Jędrzejczyk i dr Aleksandra Janus.
Z Berlina Berenika Lemańczyk (PAP)
bml/ szm/