Sztuka o władzy, przemocy i groteskowości polityki - premiera „Juliusza Cezara” w reżyserii Barbary Wysockiej odbędzie się 23 stycznia na scenie Teatru Powszechnego im. Zygmunta Huebnera w Warszawie.
Zwycięski Cezar wraca do Rzymu, witany przez wiwatujący tłum. W tym momencie cieszy się uwielbieniem podwładnych i pełnią władzy. Część senatorów jednak niepokoi się jego silną pozycją; obawiają się, że władza skupiona jest w rękach jednego człowieka. Zawiązują spisek, by zabić Cezara.
Wykorzystując utwór Szekspira, Barbara Wysocka rekonstruuje dramat, zadając pytanie o intencje morderców - czy spiskowcy byli patriotami, mającymi na sercu dobro kraju, czy kierowała nimi jedynie zazdrość i pragnienie własnoręcznego objęcia sterów w państwie. Czy walką o władzę rządzą szlachetne pobudki czy brudne rozgrywki polityczne, w których wszystkie chwyty są dozwolone, o ile prowadzą do celu.
„Interesuje mnie to, co wymyka się spod kontroli” – tłumaczyła Wysocka podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami. „Intryguje mnie Brutus rozrywany własną niemocą i wściekłością, angażujący się w sprawy sprzeczne z jego własnymi poglądami. Interesuje mnie Kasjusz, który z resentymentu i zawiści rozpętuje burzę, nie potrafiąc przewidzieć jej skutków. Szekspir tworzył krwiste portrety ludzi małych, galerię niebywałych cyników, którym dał do rąk władzę. Jednak – jak mówi szekspirowski tłum – po niebywałych cynikach zawsze mogą przyjść jeszcze gorsi” – dodała.
Scenografia spektaklu Wysockiej odbiega od rzymskiej scenerii. Widzowie zobaczą rzędy foteli z lat 70., które tworzą trybunę, salę obrad, teatr. Twórcy wskazują za pomocą tego zabiegu na uteatralnienie sfery politycznej. Mimo, że zamach na życie Cezara dochodzi do skutku, jego konsekwencje są zupełnie inne niż przypuszczali spiskowcy. Zamach przeprowadzili ludzie nieprzygotowani do sprawowania władzy – kraj pogrąża się w chaosie.
„Zaczynamy spektakl od obrazu spiskowców, siedzących nad trupem Cezara. Ten obraz pojawia się już na początku, ponieważ określa całą perspektywę tego, co zdarzy się później” – mówiła Wysocka.
„To szczególna sztuka – dzieli się na część, poświęconą spiskowi na życie Cezara i zamordowanie władcy. W tym momencie nagle zamienia się w zupełnie inny utwór, nową sztukę, o niekompetencji tych, którzy przejęli władzę” - dodała.
Jak zaznaczyła reżyserka „ważnym elementem u Szekspira jest tłum”. „Politycy go wykorzystują, manipulują nim, a ten reaguje żywo na ich postępowanie. Szekspir pokazuje jak łatwo uzasadnić przed tłumem zabicie Cezara i następnie jak łatwo i subtelnie Antoniusz odwraca mowę Brutusa, kompletnie zmieniając reakcję tłumu” - zauważyła.
W spektaklu występują: Anna Moskal, Barbara Wysocka, Arkadiusz Brykalski, Michał Czachor, Grzegorz Falkowski, Michał Jarmicki i Mateusz Lasowski. (PAP)
pj/ agz/