Komedię romantyczną "Randka z feministą" brytyjskiej autorki Samanthy Ellis wystawi w sobotę Teatr Wybrzeże w Gdańsku na swojej Scenie Letniej w Pruszczu Gdańskim. To pierwsza inscenizacja w Polsce tej sztuki. która premierę miała w 2016 roku w Londynie.
"To sztuka o miłości, która pozornie wydaje się niemożliwa. Bohaterowie wpadają bowiem na siebie i w pierwszym kontakcie nic nie wskazuje na to, że cokolwiek może między nimi zaiskrzyć. Potem jednak okazuje się, że miłość jest w stanie pokonać wszelkie przeszkody, włącznie ze światopoglądowymi różnicami" - powiedział w czwartek PAP reżyser spektaklu Michał Derlatka podczas próby medialnej na Scenie Kameralnej w Sopocie.
Przyznał, że w oryginale sztukę Ellis można interpretować też jako "antykomedię romantyczną" lub "manifest antyfeministyczny". "Da się też wyczuć w niej prześmiewczy ton wobec wszelkich skrajnych ideologii. Ja jednak nie chciałem iść w swojej realizacji w żadnym z tych kierunków" - zastrzegł reżyser.
Przedstawienie będzie grane w dwóch obsadach aktorskich: Anna Kociarz (Kate, Morag, Carina) i Maciej Konopiński (Steve, Joe, Ross) oraz Joanna Kreft-Baka (Kate, Morag, Carina) i Krzysztof Matuszewski (Steve, Joe, Ross).
Konstrukcja spektaklu jest taka, że dwoje aktorów wciela się jednocześnie w zakochaną parę tuż przed ślubem, byłych kochanków i niechętnych małżeństwu rodziców.
"Gra aktorów prowadzona jest w podobnym rytmie, ale też w tych dwóch wersjach spektaklu będą różnice wynikające choćby z temperamentu obu par, ale również i ich pomysłów na inscenizację. Jedni np. wymyślili sobie żydowskie wesele, a inni mają jechać na wesele rowerem zamiast samochodem" - dodał Derlatka.
Wyjaśnił, że dużo czasu zajęło dostosowanie oryginalnego tekstu na potrzeby adaptacji teatralnej.
"Zastosowaliśmy spore skróty: z 90 stron tekstu zostało ok. 50. Jednocześnie nie mam wrażenia, żebyśmy wykastrowali ten tekst z najważniejszych treści. Spektakl bez antraktu trwa półtorej godziny, a gdyby trzymać się oryginalnej wersji, trwałby dwa razy dłużej. Nie jestem wyznawcą długich spektakli - wolę zostawić u widza niedosyt niż go zamęczać" - podkreślił Derlatka.
Przekładu sztuki Ellis dokonała Elżbieta Woźniak, a opracowaniem tekstu na potrzeby spektaklu zajął się Michał Kurkowski. Za scenografię w spektaklu odpowiada Magdalena Gajewska.
Samantha Ellis jest brytyjską pisarką i dramaturgiem. Urodziła się w rodzinie iracko-żydowskiej i dorastała w Londynie. Studiowała w Queens'College w Cambridge. Pracowała jako dziennikarka, pisała felietony o historii teatru dla gazety "The Guardian". Jej sztuka "The Candy Jar" została pokazana podczas festiwalu Fringe w Edynburgu w 1996 roku. Kolejny utwór Ellis "Patching Havoc" w 2003 r. wystawił Theatre 503. Trzy lata później BBC Radio 4 wyemitowało jej słuchowisko "Sugar And Snow", którego akcja rozgrywa się w społeczności kurdyjskiej w północnym Londynie.
Sztuka Ellis "Randka z feministą" po premierze w Arcola Theatre w Londynie w listopadzie 2016 roku spotkała się ze znakomitym przyjęciem publiczności i krytyki teatralnej.
Urodzony w 1981 r. Michał Derlatka zajmuje się głównie teatrem formy i teatrem młodego widza. Pochodzący z Trójmiasta twórca ma na swoim koncie realizacje w teatrach lalkowych (m.in. Wrocławski Teatr Lalek, Kaliski Teatr im. W. Bogusławskiego), ale również przedstawienia muzyczne w ramach wrocławskiego Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Pracował też w Hiszpanii, współtworząc m.in. jako reżyser grupę teatralną LaVelocidadDeLaLuz (realizacje w Barcelonie i Kordobie). Od 2012 r. prowadzi Fundację Sopot Centralny, gdzie zorganizował ponad 80 wydarzeń muzycznych, performatywnych i teatralnych. W Trójmieście Derlatka zrealizował kilka przedstawień dla Teatru Miniatura i Teatru Wybrzeże m.in. spektakl dla dzieci o życiu znanego fizyka Daniela Gabriela Fahrenheita, twórcy termometru rtęciowego (2013), "Siedmiu krasnoludków" (2015) oraz "Tramwaje" (2017) przedstawienie oparte na opowiadaniach uczniów z gdańskich szkół. (PAP)
Robert Pietrzak
rop/ aszw/