Uczestnicy XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina wybierają w Filharmonii Narodowej instrumenty, na których grać będą przez najbliższe trzy tygodnie. Do wyboru mają cztery fortepiany i tylko 15 minut na decyzję.
Podobnie jak pięć lat temu pianiści wybierają spośród instrumentów marki: Steinway, Yamaha, Kawai i Fazioli. Na wybór tego właściwego mają tylko 15 minut, licząc od wejścia na Salę Koncertową Filharmonii Narodowej - poinformował narodowy Instytut Fryderyka Chopina, organizator konkursu.
To jak przebiega wybór zależy tylko od uczestnika. Niektórzy spędzają kilka minut przy każdym z instrumentów, inni testują na przykład tylko dwa z nich. Czasem bywa i tak, że kandydat od razu wie, który fortepian wybierze i spędza 15 minut grając tylko na tym jednym, właściwym.
O tym, jakie instrumenty wybrali uczestnicy będzie wiadomo 2 października, na dzień przed rozpoczęciem konkursowych zmagań.
Fortepiany, które uczestnicy Konkursu Chopinowskiego mieli do dyspozycji, zmieniały się z biegiem lat. W pierwszych edycjach Konkursu dominowały fortepiany firmy Bechstein, Boesosendorfer, Pleyel i Steinway, a wybór instrumentu odbywał się na dzień przed występem.
Najmniej instrumentów – tylko trzy - do wyboru mieli pianiści w 1965 r., co ciekawe wszystkie trzy dostarczone zostały przez firmę Steinway. Z kolei, najwięcej, bo aż siedem instrumentów dostępnych było w 1990 r. W trakcie XI edycji Konkursu tylko jeden pianista zdecydował się na fortepian marki Boesosendorfer, od tego czasu firma ta przestała dostarczać instrumenty na Konkurs. W 1985 r. po raz pierwszy pojawiły się fortepiany Yamaha i Kawai, a od ostatniej edycji młodzi pianiści mają dodatkowo do wyboru instrument włoskiej marki Fazioli.
Życie i twórczość Chopina przypadły na okres największej ekspansji fortepianu w dziejach muzyki. Były to lata wielkich karier pianistycznych i powstawania wspaniałych dzieł fortepianowych. To także czas ulepszania konstrukcji fortepianu i jego ostatecznego triumfu, a nawet hegemonii pośród instrumentów muzycznych ówczesnej Europy.
Na przełomie XVIII i XIX wieku "gorączka fortepianu" ogarnęła miasta i kraje; fortepian najlepiej odpowiadał uczuciom i potrzebom estetycznym społeczeństwa u progu epoki romantyzmu. Stał się wówczas niezastąpionym instrumentem domowym, doskonale też sprawdzał się w salach koncertowych. Około 1800 r. - jak podają polskie źródła - "w każdym uczciwym domu znajdował się fortepian choćby dla parady", a w Wiedniu - jak podawała prasa niemiecka - "każdy gra, każdy uczy się muzyki".
XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina rozpocznie się 1 października w Filharmonii Narodowej w Warszawie Koncertem Inauguracyjnym w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wystąpią wybitni argentyńscy pianiści Martha Argerich, która zagra Koncert fortepianowy a-moll op. 54 Roberta Schumanna oraz Nelson Goerner, w jego wykonaniu - Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego. Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi Jacek Kaspszyk.
Przesłuchania uczestników Konkursu rozpoczną się 3 października. I etap przesłuchań trwać będzie do 7 października. (PAP)
abe/ agz/