Krajowy Instytut Mediów zakończył pierwszą fazę pomiarów treści audio. Wynika z nich, że liderem słuchalności jest Radio RMF FM (32,2 proc.), najmniejszy wynik osiągnęło SuperNova\WAWA 0,3 proc.
Krajowy Instytut Mediów zakończył pierwszą fazę pomiarów treści audio. Badanie to zostało uruchomione w trybie pilnym na wniosek KRRiT w styczniu tego roku według opracowanego przez KIM nowego standardu pomiaru słuchalności treści audio, w tym radia. Projekt, obok Badania Założycielskiego, jest drugim przedsięwzięciem o tak szerokiej skali, realizowanym przez KIM na potrzeby rynku mediowego.
Z przeprowadzonego badania słuchalności wynika, że w lutym i marcu 2022 roku największą popularnością cieszyło się Radio RMF FM - 32,2 proc. Słuchalność Radia ZET to 15,5 proc., a Jedynki PR1 8,9 proc. ESKA ma wynik 8,8 proc., Audytorium 17 6,8 proc., a RMF Maxxx 4,9 proc. Słuchalność Radia TOK FM i Radia Maryja jest taka sama, obie stacje osiągnęły wynik 3,4 proc. Słuchalność Trójki to 3,2 proc., a RMF Classic 2,4 proc. tak samo jak radia VOX (2,4 proc.). Antyradio uzyskało wynik 2,2 proc., Plus 2,1 proc., Polskie Radio 24 2,1 proc., Złote Przeboje 2,0 proc., a Dwójka - PR2 1,6 proc. Słuchalność Radia Pogoda wyniosła 1,1 proc. Meloradia (Zet Gold) 0,8 proc., Rock Radia 0,5 proc., Radia Muzo.fm 0,4 proc., Zet Chilli 0,3 proc. a SuperNovy\WAWA 0,3 proc.
W przesłanym PAP komunikacie Instytut podał, że "wdrożone w styczniu przez KIM badanie treści audio realizowane jest na w pełni reprezentatywnej próbie niemal 150 000 wywiadów telefonicznych w skali roku, w sposób ciągły, codzienny. Badaniem telefonicznym objęte są osoby w wieku 15 lat i więcej, zamieszkujące na terenie Polski, do których numery telefonów komórkowych zostały wygenerowane losowo. Cechą samej próby jest duża szczegółowość, mająca pokazać kompleksowy obraz słuchalności, obejmujący także dotarcie do słuchaczy stacji lokalnych".
Badanie telefoniczne będzie stanowiło uzupełnienie dla jednoźródłowego pomiaru pasywnego, nad którym KIM wraz z wykonawcą pracują od stycznia.
"Badanie zostało zaprojektowane przez nasz zespół, posiadający wielowymiarowe doświadczenie w realizacji złożonych projektów badawczych. Bazując na tych kompetencjach i oszczędzając publiczne pieniądze, wybraliśmy do współpracy podwykonawcę firm badawczych. Jednocześnie tylko taka droga zapewniała nam dostęp do surowych danych, co było dla nas niezwykle ważne, bo dzięki temu zyskujemy pełną możliwość analizy. Alternatywa Polska, która przez lata była dostawcą infrastruktury badawczej dla uznanych instytutów badawczych, od stycznia realizuje na naszą rzecz i pod pełną kontrolą naszego zespołu badawczego wywiady telefoniczne w ramach pomiaru treści audio. Ma też udział w budowie panelu pasywnego, w tym w zakupie mierników" – wyjaśnia Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów cytowany w komunikacie.
Od dawna toczy się dyskusja nad koniecznością stworzenia realnych i obiektywnych pomiarów słuchalności radia w Polsce. Od wielu lat funkcjonują tzw. badania Radio Track – sondaże telefoniczne i w mniejszym stopniu metoda dzienniczkowa – realizowane przez Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych (KBR), czyli grupy największych nadawców komercyjnych radia w Polsce takich jak m.in. Eurozet, Grupa Radiowa Agora, Grupa Radiowa Time i Grupa RMF. W 2018 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zadeklarowała pomoc w przygotowaniu jednoźródłowego badania we współpracy z uczestnikami rynku. Inicjatorem tych działań jest przewodniczący KRRiT Witold Kołodziejski, który powołał w 2020 r. Krajowy Instytut Mediów (KIM), koordynujący prace. Badanie jednoźródłowe polega na tym, że respondent jest wyposażany w miernik, dzięki któremu można badać konsumpcję internetu, telewizji i radia jednocześnie. Do tej pory, odbiór każdego z mediów był badany inną metodą statystyczną, a następnie wyniki te były łączone.
Instytut poinformował, że metodologia badania zaprojektowana przez KIM uwzględnia postulaty podmiotów działających na rynku audio, w tym przede wszystkim stacji radiowych. Zgodnie z przyjętym założeniem, badanie treści audio realizowane przez KIM zapewni także pomiar słuchalności stacji lokalnych, z uwzględnieniem misji i kontekstu społeczno–kulturowego. Sam kwestionariusz badawczy został wypracowany w oparciu o badania jakościowe ze słuchaczami, by pozyskiwane informacje były dokładne, rzetelne i odzwierciedlały zaangażowanie w słuchanie treści audio, w tym radia. Ankieta została m.in. dopasowana do kompetencji rozmówców, by w ramach badania można było jak najlepiej odtworzyć kontakt respondentów z treściami audio.
W badaniu jednoźródłowym treści zarówno audio, jak i wideo i internet udział weźmie co najmniej 3000 uczestników w połowie 2022 roku, a pod koniec roku będzie liczyła około 4-6 tys. uczestników. Dane ważone na podstawie BZ KIM (N=18 000 wywiadów) prezentują wyniki słuchalności za okres od styczeń–marzec 2022, N= 23 238 osób w wieku 15+. (PAP)
Autor: Olga Łozińska
oloz/ dki/