Trwają przygotowania do premiery spektaklu - 2.0.4.5. Miniopera metafizyczna w reż. Tomasza Rodowicza. Przedstawienie - zaplanowane na 24 sierpnia - rozpocznie organizowany przez Teatr Chorea w Łodzi Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy.
Twórcy spektaklu zwracają uwagę, że zdaniem słynnego futurologa Raymonda Kurzweila w 2045 roku komputery zaczną się usamodzielniać i tworzyć własne zaawansowane formy.
Według Rodowicza to nie jest science fiction. Jak mówił, rozwój technologii przyspiesza, z jednej strony daje nadzieję na nieśmiertelność, z drugiej rodzi obawę, że człowiek nie zapanuje nad tym, co sam stworzył. "Pytamy o ludzką podmiotowość w czasach postludzkich, o to jak definiować swoją tożsamość? Pytamy dziś, zanim będzie za późno" – wyjaśnił autor koncepcji i reżyser spektaklu.
Podkreślił, że przedsięwzięcie "przełamywać będzie podziały na teatr słowa, ruchu i muzyki, przywracając niepodzielną trójjednię teatru antycznego".
Spektakl powstaje w ramach festiwalu Retroperspektywy, któremu przyświeca hasło "Teatr między słowami" i dlatego - jak wyjaśniają twórcy przedstawienia - punktem wyjścia dla scenicznej opowieści będzie słowo.
Scenariusz Katarzyny Knychalskiej i Tomasza Rodowicza wykorzystuje urywki kanonicznych zapisów wielkich systemów filozoficznych i religijnych, strzępy apokryfów, wielkich poematów. "Tylko, czy właśnie w tekście szukać istoty człowieczeństwa, a może jednak szukać tej wiedzy w tym, co zapisane jest w naszym ciele" – pytają.
Muzykę do spektaklu skomponował Tomasz Krzyżanowski, a za choreografię odpowiada Joanna Jaworska. Występują: Joanna Chmielecka, Bartosz Figurski, Joanna Jaworska-Maciaszek, Majka Justyna, Michał Jóźwik, Aleksandra Kugacz-Semerci, Tomasz Rodowicz, Mertcan Semerci i Daria Szymańska. Aktorom towarzyszyć będzie kwartet smyczkowy Befane.
Premiera 2.0.4.5. Miniopery metafizycznej, zaplanowana na 24 sierpnia w Fabryce Sztuki w Łodzi. Spektakl otworzy tegoroczne Retroperspektywy - organizowany co dwa lata międzynarodowy festiwal teatralny, którego organizatorem jest łódzki Teatr Chorea.
"Program tegorocznej edycji skonstruowaliśmy tak, by pokazać najbardziej skrajne i różnorodne sposoby użycia słowa w teatrze współczesnym. Pokażemy spektakle, które wyznaczają nowe myślenie o teatrze, zacierają różnice między koncertem i misterium, widowiskiem i rytuałem. Wcielają słowo w ciało, a aktora w pieśń i ruch" – podkreśla Rodowicz.
Wszystkie festiwalowe wydarzenia odbędą się w Fabryce Sztuki. (PAP)
autor: Jacek Walczak
jaw/ amac/