Muzeum Mazowieckie w Płocku zakupiło poświadczoną przez córkę Tamary Łempickiej serigrafię słynnego obrazu tej malarki z 1931 r. „Adam i Ewa”. Praca ta będzie jednym z eksponatów powstającej stałej wystawy „Sztuka dwudziestolecia międzywojennego - art deco”, która ma być gotowa jesienią 2021 r.
Informując w środę o nowym nabytku, Muzeum Mazowieckie wyjaśniło, że obraz w technice olejnej na desce, na podstawie którego powstała serigrafia, pochodzi z najbardziej charakterystycznego i najwyżej ocenianego okresu twórczości Tamary Łempickiej (1898-1980), w którym artystka tworzyła dzieła będące „kwintesencją stylu art deco”.
Obraz „Adam i Ewa”, jak podaje Muzeum Mazowieckie, powstał po powrocie Łempickiej z Nowego Jorku do Paryża, będąc jednocześnie projektem plakatu do filmu „Seksualizm”. Ostatecznie obraz miał zostać jednak odrzucony przez francuską policję jako zbyt prowokacyjny na plakat. W informacji o okolicznościach powstania dzieła wyjaśniono, że model, który przyszedł do pracowni Łempickiej, aby pozować do postaci Adama, jak utrzymywała sama artystka, „był policjantem kręcącym się po okolicy”.
Jak przekazała Milena Kolibczyńska z Muzeum Mazowieckiego, serigrafia, która powstała na podstawie obrazu „Adam i Ewa”, będzie jednym z eksponatów przygotowywanej obecnie przez tę placówkę stałej wystawy „Sztuka dwudziestolecia międzywojennego - art deco”, która w przyszłym roku zostanie udostępniona zwiedzającym w zabytkowej kamienicy wyremontowanej specjalnie na ten cel, dzięki wsparciu samorządu Mazowsza.
Kolibczyńska podkreśliła, że „zwieńczeniem ekspozycji będzie duma Muzeum Mazowieckiego – oryginalna +Martwa natura+ Tamary Łempickiej, jeden z dwóch prezentowanych przez polskie muzea dzieł najsłynniejszej polskiej malarki światowego formatu”. Dodała, że wystawa stała placówki poświęcona art deco zajmie ponad tysiąc metrów kwadratowych, a jej elementem, oprócz galerii malarstwa, będzie część zaaranżowana „w klimacie przedwojennego miasta nocą”.
„Tutaj znajdą swoje miejsce m.in. przestrzenne witryny sklepowe, dom mody z liczącą blisko dwieście obiektów kolekcją strojów i akcesoriów, sklep jubilerski ze zbiorem biżuterii art deco na czele ze złotą puderniczką Tiffany'ego i kolczykami w formie chwostów w typie Cartiera oraz gabinet prezesa banku, w którym będzie można zobaczyć kolekcję banknotów, plakiet i medali” – wyjaśniła Kolibczyńska.
Jak zapowiedziała, „atmosferę miasta zatopionego w mroku będzie budował również neon nad mini kinem Odeon, zapraszający na seans filmowy”. „Przed wejściem do Odeonu, w eleganckich ekspozytorach, prezentowane będą plakaty, które w epoce międzywojnia wyniesiono do rangi pełnoprawnych dzieł sztuki” – zaznaczyła.
Integralną część ekspozycji „Sztuka dwudziestolecia międzywojennego - art deco”, jak dodała Kolibczyńska, stanowiły będą „wnętrza oddające ducha mieszkania inteligencji dwudziestolecia międzywojennego” – częścią wystawy będzie tam m.in. galeria design, eksponująca wyroby z metalu, szkła i ceramikę oraz Sala Tożsamości nawiązująca do polskiego pawilonu na światowej wystawie w Paryżu w 1925 r.
„Na wystawie znajdą się również stanowiska multimedialne, nowoczesne witryny wystawiennicze z ukrytymi szufladami zawierającymi rozszerzone informacje, dotyczące wybranych muzealiów czy interaktywne panele z modą, które wprowadzą na wystawie element zabawy. Nie zabraknie ścianki selfie, na tle której będzie można zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie przywodzące na myśl szalone lata dwudzieste" – podkreśliła Kolibczyńska.
Przypomniała, że w 2021 r., gdy planowane jest otwarcie stałej wystawy art deco, Muzeum Mazowieckie, znane dotychczas z największej w Polsce kolekcji secesji, obchodziło będzie jubileusz 200-lecia.
Cała kolekcja Muzeum Mazowieckiego w Płocku, w tym ze zbiorami działu etnografii, sztuki ludowej Mazowsza oraz Dalekiego Wschodu, liczy obecnie ok. 100 tys. eksponatów. Decyzję o rozszerzeniu swej działalności i stworzeniu stałej wystawy art deco, która prezentowałaby sztukę i rzemiosło lat 20 i 30. XX wieku, w tym także wnętrza mieszkalne, podjęto tam w 2006 r. Aktualnie placówka posiada już ponad 1500 obiektów art deco. (PAP)
autor: Michał Budkiewicz
mb/ aszw/