Płyty audio i video, polskich twórców takich jak: Narodowe Forum Muzyki i Capella Cracoviensis, Łukasz Borowicz, Krzysztof Warlikowski przeszły do finału International Classical Music Awards.
Do finału International Classical Music Awards zakwalifikowały się płyty z udziałem polskich twórców: "17th Century Sacred Music in Wrocław", "Germanico in Germania", "Arvo Part: The Symphonies", "Anton Bruckner: Missa Solemnis" oraz "Poulenc: Le Voix Humaine and Bartok: Duke Bluebeard's Castle".
W kategorii barokowa muzyka wokalna nagrodzona została płyta "17th Century Sacred Music in Wrocław" nagrana przez Wrocławską Orkiestrę Barokową, Concerto Palatino oraz śpiewaków z Gli Angeli Geneve oraz wokalistów: Marzeny Michałowskiej, Aleksandry Turalskiej, Piotr Olecha, Macieja Gocmana, Vaclava Cizeka, Jaromira Noseka. Muzykom przewodniczy Stephan MacLeod. Płyta ta wydana została przez ECM.
W finale tej samej kategorii znalazła się również płyta wytwórni Decca - będąca zapisem opery "Germanico in Germania" Nicoli Porpory - na której gra polski zespół instrumentów historycznych Capella Cracoviensis pod batutą Jana Tomasza Adamusa. W nagraniu wzięli również udział min: Max Emanuel Cencic (Germanico), Julia Leżniewa (Ersinda), Mary-Ellen Nesi (Arminio).
Album "Arvo Part: The Symphonies" wydany przez ECM; nagrany przez Narodowe Forum Muzyki Filharmonię Wrocławską pod dyrekcją Tonu Kaljuste został zakwalifikowany do finału w kategorii muzyka współczesna.
Do finału kategorii muzyka chóralna przeszła płyta "Anton Bruckner: Missa Solemnis" - Akademie fur Alte Musik Berlin pod batutą Łukasza Borowicza. Na płycie śpiewają soliści: sopran: Johanna Winkel, mezzo-sopran: Sophie Harmsen,tenor: Sebastian Kohlhepp, baryton: Ludwig Mittelhammer. Płyta wyprodukowana jest przez Accentus Music.
W kategorii video performance do finału przeszła płyta z nagraniami dwóch oper: "Poulenc: Le Voix Humaine and Bartok: Duke Bluebeard's Castle" w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Muzykom z Paris Opera Orchestra oraz solistom m.in. Barbarze Hannigan (Elle), Ekaterinie Gubanovej (Judit), John'owi Relyea'owi (Bluebeard) przewodniczy Esa-Pekka Salonen.
W skład jury ICMA wchodzą dziennikarze muzyczni, m.in. Serhan Bali z "Andante", Pierre-Jean Tribot z "Crescendo", Gerald Mertens z "Das Orchester", Sanda Vojkovic z "HRT – Croatian Radiotelevision Prisavlje", Martin Hoffmeister z MDR Kultur, Funkhaus Nicola z Catto z "Musica", Evgenia Krivitskaia z "Musical Life", Jakub Puchalski z Polskiego Radia Chopin i Maciej Chiżyński z resmusica.com
International Classical Music Awards przyznawane są przez redaktorów, krytyków, dziennikarzy zajmujących się muzyką klasyczną. Nagroda przyznawana jest od 2011 r., zawsze w innym miejscu. International Classical Music Awards przyznawane są w 16 kategoriach m.in. muzyka dawna – muzyka skomponowana przed 1600 r., muzyka barokowa (1600-1750) instrumentalna oraz w oddzielnej kategorii wokalna, opera, muzyka chóralna, muzyka solowa, muzyka kameralna (do 10 instrumentów), muzyka symfoniczna. Przynawanse są również nagrody specjalne. Zwycięzcy nagród ICMA zostaną ogłoszeni 17 stycznia 2019 r. Wręczenie nagród nastapi w maju w Szwajcarii. (PAP)
autor: Olga Łozińska
oloz/ pat/