Spektakl „Kamień po kamieniu” w wykonaniu Teatre de L'home Dibuixat z Hiszpanii zdobył aż trzy nagrody Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy „Maskarada”, który zakończył się w niedzielę w Rzeszowie. Wśród laureatów „Maskarady” znalazł się też spektakl „Baron Muenchhausen” Teatru Animacji z Poznania i „Dzień osiemdziesiąty piąty” Teatru Lalki i Aktora W Wałbrzychu.
W konkursie brało udział 10 przedstawień spośród 14 pokazanych na festiwalu. Spektakle konkursowe walczyły o nagrody finansowe, przyznawane przez: trzyosobowe jury profesjonalne, jury dziecięce, młodzieżowe oraz tajnego jurora, który oglądał przedstawienia incognito wśród publiczności.
Przedstawienie hiszpańskiego teatru „Kamień po kamieniu” dla najmłodszych to spektakl przygotowany w języku angielskim, ale z tłumaczeniem na język polski. Jurorzy nurtu dziecięcego, po obejrzeniu 5 propozycji dla najmłodszych, docenili to przedstawienie za „pomysłowość twórcy i piękne, ujmujące za serce zakończenie” - czytamy w protokole.
Swoją nagrodę w wysokości 2 tys. zł spektaklowi przyznał też tajny juror oraz jury profesjonalne, w składzie: Leszek Mądzik – scenograf, reżyser, malarz, fotograf; Bożena Krystyna Sawicka – teatrolog, kulturoznawstwo, pedagog i Waldemar Wolański – aktor, reżyser, dramaturg, pisarz, menadżer kultury, które przyznało mu nagrodę w wysokości 4 tys. zł.
Profesjonalne jury przyznało też 4 tys. zł nagrody, w nurcie spektakli dla dorosłych, przedstawieniu „Baron Muenchhausen” w wykonaniu Teatru Animacji z Poznania.
Wśród laureatów tegorocznej „Maskarady” znalazł się też „Dzień osiemdziesiąty piąty”, inspirowany opowiadaniem Ernesta Hemingway`a „Stary człowiek i morze”, który festiwalowej publiczności pokazał Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu. Został on doceniony przez jury nurtu młodzieżowego, które po obejrzeniu 5 spektakli przyznało mu nagrodę tysiąca złotych za „wyjątkowy obraz relacji międzypokoleniowych i roli marzeń w życiu każdego człowieka” – czytamy w protokole. Ponadto jury profesjonalne i tajny juror przyznali też wyróżnienia dla Pawła Kuźmy z Teatru Lalki i Aktora w Wałbrzychu (dwie nagrody – od jury i od tajnego jurora), zespołu Białostockiego Teatru Lalek (od jury) oraz dla Ziemowita Ptaszkowskiego za rolę dyrektora teatru w spektaklu „Zielona Gęś” Teatru Lalek Banialuka (od tajnego jurora).
Jury podkreśliło w protokole „wysoki poziom organizacyjny” 9. edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy „Maskarada”.
W „Maskaradzie”, która odbywała się w Rzeszowie od środy, pokazanych zostało łącznie 14 spektakli przygotowanych przez teatry z Polski, Rosji, Hiszpanii i Włoch. W czasie festiwalu znalazły się propozycje przeznaczone zarówno dla dzieci, młodzieży, jak i dla widzów dorosłych. 10 z nich to spektakle konkursowe.
Publiczność mogła obejrzeć m.in. spektakl „Biografia” z napisami w języku polskim w wykonaniu laureata Grand Prix Maskarady 2017 - teatru Karlsson Haus z Sankt Petersburga; „Karmelek”http://www.teatrmaska.pl/spektakle/najnaje/karmelek-bialostocki-teatr-lalek,spektakl574/ Białostockiego Teatru Lalek; „Zieloną gęś, którą wystawił Teatr Banialuka z Bielska-Białej; propozycję Akademii Teatralnej w Warszawie Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku – „Bestiariusz Słowiański”, czy spektakl bez słów, czarną komedię „Solo” włoskiego teatru Compagnia Walter Broggini z Albizzate.
Nie zabrakło też spektakli plenerowych. Był to „Cyrk Tarabumba” Teatru Klinika Lalek z Wrocławia i „W kole” Teatru BAJ z Warszawy.
Tradycyjnie „Maskaradzie” towarzyszyły różne wydarzenia artystyczne, w tym warsztaty, spotkania z twórcami, wystawy. Była też teatralna gra miejska „Zabawy spod trzepaka, czy czytanie tekstów nagrodzonych w tegorocznym 29. konkursie na Sztukę teatralną dla dzieci i młodzieży.
„Maskarada” została dofinansowana przez ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne dla dzieci i młodzieży”. (PAP)
autor: Agnieszka Pipała
api/ mhr/