Nagrodę Publiczności w 24. Festiwalu Szekspirowskim w nurcie SzekspirOFF zdobył spektakl „Othello Tonight!” Teatru Przedmieście z Rzeszowa, a nagrodę „Shaking the Walls” zdobyły dwa zespoły – Studio Kokyu z Wrocławia oraz Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód z Bytomia.
Organizatorzy Festiwalu podjęli decyzję, że Konkurs SzekspirOFF 2020 nie odbędzie się w tradycyjnym kształcie, a pula nagród, o którą mieli powalczyć finaliści Konkursu, zostanie podzielona równo pomiędzy wszystkich uczestników, którzy zdecydują się zarejestrować swoje wydarzenia i zaprezentować je w formie nagrania wideo.
Jak powiadomiła PAP rzeczniczka prasowa Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Magdalena Hajdysz, w ramach tegorocznego Festiwalu udało się zrealizować i zaprezentować łącznie 7 nagrań wydarzeń w nurcie SzekspirOFF Prezentacje.
"Wszystkie cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem zgromadzonej przed ekranami publiczności. Obejrzało je łącznie 3355 widzów. Wszyscy artyści, biorący udział w tegorocznej edycji SzekspirOFF, będą również mogli zgłosić się do udziału w Konkursie SzekspirOFF 2021 i, mamy nadzieję, wystąpić przed publicznością na żywo" – dodała Hajdysz.
W ramach SzekspirOFF Produkcje odbyły się również dwie premiery spektakli, których współproducentem jest Festiwal Szekspirowski w Gdańsku – "Glorious Summer" Heleny Ganjalyan i Bartosza Szpaka oraz "Epitafium Błazna" Kolektywu Kejos. Obydwa spektakle zostały zaprezentowane w formie streamingu na żywo.
W tym roku widzowie Festiwalu Szekspirowskiego mogli głosować na spektakle w nurcie SzekspirOFF Prezentacje. Głosowanie możliwe było w czasie dostępności rejestracji na platformie VOD Teatru Szekspirowskiego.
Nagrodę Publiczności zdobył spektakl "Othello Tonight!" Teatru Przedmieście z Rzeszowa.
Widzowie tegorocznych spektakli w ramach Nurtu SzekspirOFF mogli również wziąć udział w Konkursie na recenzję. Do zrecenzowania mogli wybierać zarówno spośród siedmiu spektakli w ramach Prezentacji, jaki i dwóch Produkcji SzekspirOFF 2020. Konkurs organizowany był przez redakcję festiwalowej gazety "Shakespeare Daily".
"Zwyciężczynią konkursu na recenzję SzekspirOff została Pani Joanna Baum, której tekst połączył wnikliwą analizę spektaklu z niespotykaną wrażliwością na kwestie społeczno-polityczne. Autorka podjęła się recenzji wyjątkowo trudnego spektaklu, jakim był dźwiękowy performance +stormy protest song+ poznańskiego duetu Monster Hurricane Wihajster. Zaowocowało to intrygującą i pogłębioną interpretacją oraz słusznymi uwagami krytycznymi" – informuje Magdalena Hajdysz.
Nagrodą w Konkursie na recenzję jest podwójne zaproszenie na dowolny spektakl prezentowany w ramach kolejnego, 25. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.
Podczas 24. Festiwalu Szekspirowskiego wydarzenia w nurcie SzekspirOFF Prezentacje mogły powalczyć również o Nagrodę Shaking the Walls - projektu realizowanego w ramach programu Kreatywna Europa przez artystów z Islandii, Wielkiej Brytanii, Czech, Irlandii oraz z Polski. Liderem projektu jest Gdański Teatr Szekspirowski.
"Jury Nagrody Shaking the Walls w składzie: Philip Parr, Jana Ryšlavá, Gudmundur Ingi Thorvaldssonzdecydowało o przyznaniu Pierwszej nagrody Shaking the Walls równorzędnie dwóm zespołom Studiu Kokyu z Wrocławia za spektakl +I Come to You River. Ophelia Fractured+ oraz Stowarzyszeniu Artystów Bliski Wschód z Bytomia, Paulina Prokopiuk i Nadia Kraińska za spektakl +Nazwisko+" - dodała Magdalena Hajdysz.
Jak podkreśliła rzeczniczka GTS, "jury postanowiło równorzędnie nagrodzić dwie bardzo mocne, wyróżniające się produkcje, których nie sposób ze sobą porównać, zatem i wybrać spośród nich jednego zwycięzcy". (PAP)
Autor: Krzysztof Wójcik
kszy/ mok/