Mieszczące się w łódzkim EC1 Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej uzyskało grant o wartości 155 tys. zł przyznany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pieniądze przeznaczone zostaną na rozbudowę kolekcji rodzimej sztuki komiksowej.
Michał Kędzierski, rzecznik EC1 Łodź-Miasto Kultury, w którego strukturach działa Centrum, poinformował, że grant pochodzić będzie z programu dotacyjnego MKiDN "Regionalne kolekcje sztuki współczesnej". Dzięki dotacji zakupionych zostanie ponad 50 oryginalnych plansz komiksowych autorstwa 18 polskich artystów - zarówno klasyków, jak i wyróżniających się twórców młodszych pokoleń - od międzywojnia, przez czasy PRL-u po współczesność.
"Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej już dwa lata temu rozpoczęło gromadzenie kolekcji oryginalnych plansz komiksowych. To ważny moment w historii polskiego komiksu, ale i historii muzealnictwa. W naszych planach, co oczywiste, jest zdobycie przykładów wszystkich ważnych prac w całej historii rodzimego komiksu, co nie tylko wzbogaci kolekcję, ale da obraz rozwoju tej dziedziny" - podkreślił kierownik Wydziału Komiksu i Narracji Interaktywnej EC1 Łódź Adam Radoń.
Do tej pory w zbiorach łódzkiego EC1 znalazły się prace m.in. Henryka Jerzego Chmielewskiego, Tadeusza Baranowskiego, Szarloty Pawel-Kroll, Andrzeja Nowakowskiego, Andrzeja Janickiego, Jacka Michalskiego oraz Marka Szyszko, a także kilkadziesiąt odcinków (pasków gazetowych) z okresu PRL-u, autorstwa Wacława Drozdowskiego, Stanisława Ibis-Gratkowskiego oraz Andrzeja Waleckiego.
Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej (CKiNI) będzie pierwszą w Polsce innowacyjną instytucją kultury, prowadzącą działalność edukacyjną w zakresie sztuki komiksu i nowych mediów, ze szczególnym uwzględnieniem narracji interaktywnej i operującą w obszarze kultury cyfrowej związanej z przemysłami kreatywnymi m.in. z produkcją gier wideo.
Do maja 2019 roku zabytkowy budynek dawnych warsztatów na terenie kompleksu EC1 ma zamienić się w siedzibę CKiNI - nowoczesny obiekt pełniący funkcje wystawiennicze i edukacyjne. Na parterze zaplanowano strefę prezentacji światów interaktywnych, strefę nowych technologii, pozwalającą odwiedzającym na udział w doświadczeniach z zakresu wirtualnej rzeczywistości (VR) oraz rozszerzonej rzeczywistości(AR), a także strefę retro, czyli interaktywną ekspozycję prezentującą popularne gry i sprzęt z lat 80. XX wieku.
Na I piętrze znajdzie się Game Lab, gdzie będzie można poznać proces powstawania gier, od koncepcji aż po produkcję. Odwiedzający będą też mogli kreować wirtualne postaci z wykorzystaniem technologii motion capture.
Na tym samym piętrze powstanie stała wystawa ukazująca historię polskiego komiksu, z uwzględnieniem najważniejszych dzieł, twórców i komiksowych postaci. Ekspozycja będzie kontynuowana na następnej kondygnacji w całości poświęconej sztuce komiksu. Dla gości CKiNI organizowane będą m.in. warsztaty rysowania komiksów.
Na stworzenie CKiNI przeznaczono 21,7 mln zł, z czego ponad 16 mln zł to wydatki kwalifikowalne. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wyniesie prawie 14 mln zł.
Realizacja CKiNI to trzeci etap rewitalizacji kompleksu dawnej łódzkiej elektrociepłowni EC1. W zabytkowych obiektach poprzemysłowych działa już największe w kraju Centrum Nauki i Techniki, nowoczesne planetarium i Narodowe Centrum Kultury Filmowej.(PAP)
autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska
agm/ pat/