Teatralne plakaty autorstwa wybitnego grafika, współtwórcy polskiej szkoły plakatu Waldemara Świerzego od 10 stycznia będzie można oglądać w Galerii Teatru Dramatycznego w Warszawie. Wystawa towarzyszyć będzie premierze sztuki "Rzecz o banalności miłości".
Publiczność zobaczy na wystawie plakaty, które Świerzy stworzył dla Teatru Dramatycznego, m.in. do spektakli Jerzego Jarockiego ("Na czworakach"), Kazimierza Dejmka ("Sułkowski”), Aleksandra Bardiniego ("Czerwone róże dla mnie") czy Ludwika Rene ("Po upadku").
W sumie Waldemar Świerzy zaprojektował ok. 1,8 tys. plakatów, głównie o tematyce kulturalnej, a także społecznej i sportowej. Punktem wyjścia dla budowania znaku w plakacie była dla niego zawsze postać ludzka.
Zmarły w listopadzie ubiegłego roku artysta to jeden z najbardziej rozpoznawanych grafików w Polsce i na świecie, współtwórca polskiej szkoły plakatu, profesor projektowania plakatu w Akademiach Sztuk Pięknych w Poznaniu i Warszawie.
W sumie Waldemar Świerzy zaprojektował ok. 1,8 tys. plakatów, głównie o tematyce kulturalnej, a także społecznej i sportowej. Punktem wyjścia dla budowania znaku w plakacie była dla niego zawsze postać ludzka.
"Jego plakaty zapraszały na filmy, spektakle teatralne, koncerty, festiwale. Wszystkie prace Świerzego to znakomite, przemyślane projekty, a międzynarodową sławę przyniosły mu plakaty wchodzące w skład cyklu +Wielcy ludzie jazzu+ z portretami muzyków Duke’a Ellingtona i Louisa Armstronga (…). Większość jego prac cechuje żywa kolorystyka i ta szczególna dynamika obrazu, obliczona na błyskawiczny przekaz treści do przechodnia, pogrążonego w pośpiesznej, ulicznej krzątaninie a zamierzona czytelność formy pojawia się dopiero w momencie oglądania plakatu z pewnej odległości" – uważa kuratorka wystawy Maria Kurpik.
Wernisaż wystawy będzie towarzyszył pierwszej tegorocznej premierze w Teatrze Dramatycznym pt. "Rzecz o banalności miłości" Savyon Liebrecht w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego.
To historia romansu niemieckiego filozofa Martina Heideggera i 20 lat od niego młodszej politolożki żydowskiego pochodzenia - Hanny Arendt. Zaangażowania Heideggera w narodowy socjalizm i poparcie dla Hitlera miały wpływ na opuszczenie Niemiec przez Arendt, ale doświadczenia nazizmu i Holokaustu nie zabiły jednak łączących ich uczuć.
Autorka sztuki "Rzecz o banalności miłości", Savyon Liebrecht, napisała też m.in. "Po chińsku do ciebie mówię", "Ruchele wychodzi za mąż" czy "Pustynne jabłka".
Urodziła się jako Sabina Sosnowski w 1948 r. w Monachium, w rodzinie polskich Żydów ocalałych z Holokaustu, którzy w 1950 r. przeprowadzili się do Izraela. Ukończyła wydział filozofii na Uniwersytecie w Tel Awiwie, pracowała jako dziennikarka, a w 1986 r. zadebiutowała zbiorem opowiadań. W 1987 roku otrzymała nagrodę im. Altermana, a w 2002 nagrodę miasta Rzym.
Ostatnio pisze głównie sztuki teatralne, które odnoszą sukcesy również poza Izraelem, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Anglii, Niemczech, Szwecji, Finlandii, a nawet w Chinach. Czterokrotnie otrzymała tytuł "dramaturga roku" w Izraelu. Sztuki autorki to impresje na temat jej duchowych przeżyć jako przedstawicielki drugiego pokolenia po Holokauście i pierwszego, które może mówić o sobie – Izraelczycy. Duże znaczenie w twórczości Liebrecht mają kobiety, dążące do zrozumienia wpływu fatalnych wydarzeń historycznych na ich życie oraz rodzin, w których dorastały.
Savyon Liebrecht na zaproszenie Teatru Dramatycznego przyjedzie do Warszawy. Izraelska pisarka weźmie udział m.in. w konferencji prasowej 8 stycznia i w premierze sztuki w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego. (PAP)
agz/ ls/