Kolekcję prac Vasarely'ego, artysty uważanego za ojca op-artu, można oglądać na wystawie „Victor Vasarely. Nieskończona geometria” w DESA Unicum. Oprowadzanie po wystawie 2 sierpnia.
„To wyjątkowa okazja, aby na żywo zobaczyć hipnotyzujące dzieła Victora Vasarely’ego, twórcy obrazów, które zawładnęły wyobraźnią kultury wizualnej lat 60. i 70.” – zaznaczyła w wypowiedzi dla PAP Anna Szynkarczuk, reprezentująca Dom Aukcyjny DESA Unicum.
Kompozycje Vasarely'ego były wszędzie: od okładek płyt, przez pokazy mody, aż po poświęcone mu muzea. Artysta był nie tylko jednym z najważniejszych twórców nurtu op-art, lecz również jedną z najbarwniejszych postaci związanych z XX-wieczną sztuką abstrakcyjną. „Tworzył sztukę, która niesamowicie stymulowała percepcję wzrokową. Na nieruchomej powierzchni płótna uzyskiwał iluzję ruchu i przestrzeni” – dodaje Szynkarczuk, która oprowadzać będzie po wystawie.
Wizjoner Victor Vasarely urodził się 9 kwietnia 1906 r. w Pecz na Węgrzech, zmarł 15 marca 1997 r. w Paryżu. Artysta swoimi dokonaniami wyprzedził epokę, odkrywając związki między sztuką a nauką, zwłaszcza w dziedzinie matematyki i biologii i fizyki. Artysta przewidział erę technologii komputerowej: zbliżał się do dokonań grafiki komputerowej, choć swoje dzieła tworzył wykorzystując jedynie klasyczne środki wyrazu artystycznego.
Vasarely był prekursorem op-artu – nurtu bazującego na geometrycznych kompozycjach, wykorzystujących złudzenia optyczne w celu wywołania konkretnych reakcji u odbiorców. Znane na całym świecie jego pulsujące barwami, iluzjonistyczne prace charakteryzują się wizualną niejednoznacznością, pozostawiając szerokie pole do interpretacji.
W początkowym okresie twórczości zajmował się projektowaniem tkanin i druków reklamowych. Jak okazało się później, sztuka użytkowa stanowiła laboratorium dla jego przyszłej drogi artystycznej. To wtedy, w latach 30., zarysowały się główne kierunki twórczych poszukiwań Vasarely'ego: dynamika, geometria i złudzenia optyczne.
Swoją twórczość zdecydował się poświęcić abstrakcji geometrycznej. Na podstawie naukowych obserwacji chciał stworzyć uniwersalny język, pozbawiony ideologii, bazujący na matematyczno-fizycznych prawach widzenia. Lata 40. poświęcił na doskonalenie swojego stylu. W tym czasie zaczął operować ostrymi, geometrycznymi formami o idealnie płaskiej powierzchni, które przyniosły mu światowy rozgłos.
W 1955 roku wraz z innymi artystami utożsamiającymi się z założeniami opartowymi, stworzył wystawę „Le Mouvement” („Ruch”) w paryskiej galerii Denise René. Równocześnie opublikowano „Żółty manifest”, w którym Vasarely zawarł najważniejsze postulaty nowej sztuki. Dla młodych twórców op-artu w centrum znajdowała się idea wirtualnego ruchu. Interesowało ich osiągnięcie efektu oddziałującego na odbiorców ożywionego płótna.
O oryginalności dorobku Vasarely'ego świadczy również zainteresowanie jego twórczością gwiazd muzyki, kultury i świata mody. Inspirował on m.in. Davida Bowie, dla którego zaprojektował okładkę singla „Space Oddity”, który został wydany niemal równocześnie z lądowaniem człowieka na Księżycu w 1969 roku. Abstrakcyjne, futurystyczne niebieskie tło winylu z pulsującymi kropkami doskonale współgrało z kosmiczną tematyką muzyki Bowiego i pomogło uchwycić ducha czasu.
Przekrój twórczości Vasarely'ego można oglądać do 5 sierpnia na wystawie "Victor Vasarely. Nieskończona geometria" w DESA Unicum przy ul. Pięknej 1a w Warszawie. Oprowadzać po wystawie będzie 2 sierpnia o godz. 18-tej Anna Szynkarczuk. (PAP)
Autorka: Anna Bernat
abe/ dki/