Myślę, że Polska Opera Królewska będzie sprawiała nam wszystkim przyjemność i wychowywała - powiedział minister kultury Piotr Gliński. W piątek w Łazienkach Królewskich wystawiono "Dziady - Widma" - pierwszą premierę sceniczną w wykonaniu Polskiej Opery Królewskiej.
"Piękna muzyka, wspaniałe wykonanie. Cieszmy się, że mamy nową instytucję, która - na pewno - będzie nawiązywała w pełni do tradycji Warszawskiej Opery Kameralnej. Twórcy ci sami - Ryszard Peryt stworzył całego Mozarta, u dyr. Sutkowskiego. Wiem, że będzie to repertuar bardzo zróżnicowany. Widzowie pokochają tę instytucję i nie będzie rywalizacji z WOK, a dopełnienie. Będą dwie bardzo dobre instytucje" - powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński pytany po spektaklu przez dziennikarzy.
Podkreślił, że spektakle odbywają się w Teatrze Stanisławowskim. "To unikat. Na świecie nie ma tego typu instytucji, bo te które są, nie są autentyczne. Tu udało się zachować zabytek, który jednocześnie, co pewien czas, będzie mógł służyć także kulturze i muzyce" - ocenił szef MKiDN.
"Myślę, że możemy być bardzo zadowoleni i dumni, że mamy nową instytucję kultury, która będzie sprawiała nam wszystkim przyjemność, i wychowywała" - dodał Gliński.
Reżyserem premierowego spektaklu, a zarazem autorem inscenizacji i scenografii jest dyrektor Polskiej Opery Królewskiej Ryszard Peryt. Za kierownictwo muzyczne odpowiada i dyryguje Tadeusz Karolak. Autorem kostiumów i rekwizytów jest Marlena Skoneczko. W obsadzie są m.in.: Ryszard Peryt, Andrzej Klimczak, Sławomir Jurczak i Anastazja Marusiak. Wystąpił też chór i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej.
Pierwszy sezon Polskiej Opery Królewskiej został zainaugurowany w czwartek, w Zaduszki, mszą św. w intencji zmarłych artystów. Elementem uroczystości w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie było Requiem d-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta w wykonaniu chóru i orkiestry Polskiej Opery Królewskiej.
Wśród premier zaplanowanych na pierwszy sezon artystyczny opery, znalazły się m.in.: "Credo" Krzysztofa Pendereckiego (23.11.2017), "Hebdomas" poety polskiego renesansu Sebastiana Klonowica (3.12.2017), "Le Nozze di Figaro" Wolfganga Amadeusa Mozarta (30.12.2017), "Aleksander i Apelles" Karola Kurpińskiego (26.01.2018), a także "Nędza uszczęśliwiona" Macieja Kamieńskiego (23.02.2018).
Nowa państwowa instytucja kultury Polska Opera Królewska z siedzibą w Warszawie rozpoczęła swoją działalność 1 sierpnia 2017 r. Na stanowisko pełniącego obowiązki dyrektora nowej instytucji artystycznej 31 lipca br. powołany został prof. Ryszard Peryt - reżyser, aktor, pedagog, inicjator i główny pomysłodawca Opery. Polska Opera Królewska ma stały zespół artystyczny składający się z muzyków i śpiewaków. Służyć też będzie rozwijaniu talentów młodych śpiewaków operowych i absolwentów polskich uczelni muzycznych. Nowa instytucja chce nawiązywać do dorobku i tradycji kulturalnej osiemnastowiecznej Rzeczypospolitej, rozwijającej się dzięki mecenatowi. Repertuar Polskiej Opery Królewskiej został zbudowany na dziełach literatury polskiej i zagranicznej. Przypomni twórczość operową i lirykę wokalną polskich kompozytorów XVIII i XIX w. takich jak Stanisław Moniuszko, Maciej Kamieński, Jan Stefani i Karol Kurpiński.(PAP)
autor: Marek Sławiński
edytor: Paweł Tomczyk
masl/ pat/