Zwiedzanie atrakcji Traktu Królewsko–Cesarskiego tramwajem – to nowy pomysł na promocję turystyki w Poznaniu. Do potrzeb ruchu turystycznego przystosowana została publiczna linia tramwajowa nr 17 przejeżdżająca przez centrum miasta.
Trakt Królewsko-Cesarski w Poznaniu to nazwa przebiegającej przez miasto trasy turystycznej a także projektu służącego upowszechnianiu historii Poznania od początków państwowości polskiej.
Według pomysłodawców, to pierwsza w Polsce kompleksowo oznakowana dla turystów linia komunikacji miejskiej. Tramwaj umożliwia szybkie dotarcie do znaczącej części najważniejszych poznańskich zabytków i atrakcji turystycznych, m.in. do katedry, dawnego zamku cesarskiego, czy na Stary Rynek.
Przedsięwzięcie zostało uruchomione z myślą o zbliżających się mistrzostwach Euro 2012 oraz turystach odwiedzających Poznań przez cały rok. W związku z tym, że dotyczy normalnej linii tramwajowej, turyści przemieszczają się po mieście kasując zwykłe bilety komunikacji miejskiej.
Trakt Królewsko-Cesarski w Poznaniu to nazwa przebiegającej przez miasto trasy turystycznej a także projektu służącego upowszechnianiu historii Poznania od początków państwowości polskiej.
Jak wyjaśnił Bartosz Małolepszy z Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, trasa linii tramwajowej nr 17 na odcinku od Ronda Śródka do Rynku Jeżyckiego w dużej mierze pokrywa się z osią Traktu Królewsko–Cesarskiego.
"Informacja, że jest to Trakt Królewsko-Cesarski pojawia się na wyświetlaczu elektronicznym w tramwajach. Dodatkowo na dziewięciu przystankach +siedemnastki+ turyści znajdą specjalne, wyposażone w QR-kody tabliczki z mapami najciekawszych wycieczek po okolicy" - powiedział Małolepszy.
QR-kody to dwuwymiarowe, kwadratowe, kody kreskowe; użytkownicy posiadający telefon komórkowy z zainstalowanym odpowiednim czytnikiem mogą w łatwy sposób uzyskać dostęp do dodatkowych treści poprzez zeskanowanie takiego kodu.
Jak dodał Małolepszy, oznakowane i promowane dla turystów linie komunikacji publicznej funkcjonują w wielu miastach europejskich – m.in. w Paryżu, Berlinie i Lizbonie.
Według pomysłodawców, nowy, unikalny w Polsce produkt turystyczny został stworzony dzięki niewielkim nakładom finansowym. Uruchomienie specjalnego tramwaju wiązałoby się z dodatkowymi kosztami. W tym przypadku był to przede wszystkim koszt oznakowania i druku ulotek.
Od końca kwietnia można także łatwiej zwiedzić ponad czterokilometrowej długości trasę Traktu na piechotę, bowiem trasa na całej swej długości została oznakowana za pomocą tabliczek ze specjalnym logotypem.
Przedsięwzięcia zrealizowane zostało przez Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT we współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym. (PAP)
rpo/ eaw/