Prace Magdaleny Abakanowicz ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu - „Tłum” i „Klatka” - prezentowane będą przez kilka miesięcy w drezdeńskim Albertinum. We wrocławskim Pawilonie Czterech Kopuł w tym czasie będzie można zobaczyć instalację „Młyn do piasku” niemieckiego artysty Guenthera Ueckera.
O wspólnym projekcie wrocławskiego i drezdeńskiego muzeum poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka prasowa Muzeum Narodowego we Wrocławiu Anna Kowalów. Magdalena Abakanowicz i Guenther Uecker byli równolatkami – oboje urodzili się w 1930 r., a ich twórczość - jak zwróciła uwagę rzeczniczka - dotyka istotnych i egzystencjalnie ważnych tematów.
W drezdeńskim Albertinum czasowo pokazywane będą najbardziej znane prace Abakanowicz - „Tłum” i „Klatka”.
Grupa „Tłum” składająca się z 26 postaci stworzonych przez artystkę w przeciągu lat 1986–1994 należy, obok Abakanów, do jej najbardziej rozpoznawalnych prac znajdujących się w zbiorach wrocławskiego muzeum. „Figura człowieka jest stale powtarzającym się wątkiem w twórczości Abakanowicz, a motyw grupy zunifikowanych bezgłowych – i przez to pozbawionych autonomii – sylwetek otwiera szerokie pole możliwych interpretacji. (…) Figury powielone i ustawione w milczący, ale kroczący przed siebie tłum mogą stać się symbolem zarówno protestu i siły niszczącej, jak również niemocy skazanej na zniszczenie” – wskazała rzeczniczka. Jak dodała, wymownym komentarzem do „Tłumu” jest druga prezentowana praca artystki – „Klatka”, ukazująca bezgłową figurę uwięzionego.
„Zniewolenie człowieka, jego udręczenie, uwikłanie oraz niemoc w obliczu przemocy, lecz również jego siła niszczenia są także tematami podejmowanymi przez Guenthera Ueckera” – podkreśliła Kowalów. Praca „Młyn do piasku” (Sandmuehle), która pokazywana będzie w Pawilonie Czterech Kopuł, jest jednym z wczesnych dzieł artysty, do której Uecker od 1966 r. ciągle na nowo powraca. „Monotonnie kręcący się młyn nawiązuje do chodzenia w jarzmie zwierząt i ludzi, którzy godzinami w nim zamknięci napędzali młyny albo żurawie. Pracę artysty można interpretować także jako wyraz solidarności Ueckera z wykorzystywanym czy ponad normy eksploatowanym stworzeniem” – dodała Kowalów.
Obie wystawy, prezentowane równolegle w Dreźnie i we Wrocławiu, opatrzone zostały wspólnym tytułem „Czas nasz – Unsere zeit – Our time”. Towarzyszyć będzie im rozbudowany program edukacyjny.
Pracę „Młyn do piasku” będzie można oglądać w Pawilonie Czterech Kopuł od 25 października do 24 stycznia. Z kolei rzeźby Magdaleny Abakanowicz pokazywane będą w drezdeńskim Albertinum od 2 października do 10 stycznia. (PAP)
autorka: Agata Tomczyńska
ato/ aszw/