"Uprowadzenie z seraju" to spektakl pełen dynamizmu i temperamentu – powiedziała PAP dyrektor artystyczny Warszawskiej Opery Kameralnej Alicja Węgorzewska-Whiskerd. Premiera opery w reż. Jurija Aleksandrowa odbędzie się 20 kwietnia na scenie WOK.
Akcja "Uprowadzenia z seraju" rozgrywa się na tureckim dworze baszy Selima, do którego przybywa hiszpański szlachcic Belmonte. Mężczyzna szuka swojej narzeczonej Konstancji, porwanej przez korsarzy.
Jak powiedziała PAP Alicja Węgorzewska-Whiskerd, "atencja Jurija Aleksandrowa w kreowaniu tego libretta jest bardzo przemyślana i dopracowana". "Reżyser ten stworzył ponad 200 realizacji na całym świecie. On kocha artystów i nie boi się tego wyrażać, a z drugiej strony jest bardzo wymagający i zaangażowany w pracę" - wyjaśniła.
"+Uprowadzenie z seraju+ jest pełne humoru i radości, ma jednak w sobie również, co podkreśla reżyser, tzw. +drugie dno+, czyli przesłanie na temat związku Mozarta z jego żoną Konstancją. Ten wątek jest tam dobitnie pokazany" – podkreśliła. Dodała, że przekazywanie ukrytych znaczeń jest cechą charakterystyczną twórczości Mozarta.
"Spektakl uświetni Zespół Instrumentów Dawnych WOK, czyli usłyszymy +Uprowadzenie z seraju+ w wersji historycznej" – powiedziała Węgorzewska-Whiskerd.
Przedstawienie dopełnią kostiumy wykonane z oryginalnych, tureckich materiałów. "Paweł Dobrzycki dotarł do Stambułu, gdzie materie są tkane na starych, nawet kilkusetletnich maszynach i przywiózł te piękne materie, by można było stworzyć kostiumy. Dotarł także do scenografów tureckich, którzy robili scenografię do takich realizacji filmowych, jak +Troja+ czy +Piraci z Karaibów+" - podkreśliła.
Węgorzewska-Whiskerd przypomniała, że przygotowując pierwszą premierę w bieżącym sezonie, którą była "Armida" Jeana-Baptiste’a Lully’ego twórcy spektaklu dotarli do replik kostiumów barokowych, wypożyczonych z Wersalu, co sprawiło, że "premiera wyglądała inaczej". "Można było pokazać detal, a nie umowność. Myślę, że w +Uprowadzeniu z seraju+ będziemy też zbliżać się do tej doskonałości" - powiedziała.
Za scenografię przedstawienia, kostiumy i światła odpowiada Paweł Dobrzycki, a choreografię opracowała Natalia Madejczyk.
W przedstawieniu wystąpią soliści: Aleksandra Bubicz-Mojsa, Sylwia Krzysiek, Joanna Moskowicz, Aleksander Kunach, Daniel Oleksy, Jacek Szponarski, Bartosz Nowak, Tomasz Tracz, July Zuma, Paulina Hojarska, Nicola Said, Aleksandra Żakiewicz, Dariusz Górski, Sebastian Marszałowicz, Robert Ulatowski oraz Piotr Pieron.
Kolejne spektakle odbywać się będą w dniach 21, 22 i 24 kwietnia.
Jurij Aleksandrow jest reżyserem, dyrektorem artystycznym Państwowego Kameralnego Teatru Muzycznego "Sankt Petersburg Opera". W 1974 r. ukończył Konserwatorium Petersburskie i uzyskał dyplom na Wydziale Reżyserii Muzycznej. Od 1978 r. pracuje jako reżyser w petersburskim Teatrze Maryjskim. Jest jednym z założycieli Teatru Opery i Baletu w Astanie; wyreżyserował, m.in.: "Traviatę" oraz "Rigoletto" Verdiego, "Madame Butterfly" i "Toscę" Pucciniego oraz "Eugeniusza Oniegina" Czajkowskiego. Zrealizował także m.in. "Mazepę" Czajkowskiego w Metropolitan Opera, "Trzewiczki" Czajkowskiego w La Scali oraz "Turandot" Pucciniego w Arena di Verona.
Aleksandrow jest laureatem wielu nagród. Za operę "Siemion Kotko" Prokofiewa otrzymał w 1999 r. najważniejszą nagrodę teatralną w Rosji – Złotą Maskę w kategoriach: Najlepsza produkcja operowa, Najlepszy reżyser operowy, Najlepszy kreator opery i Najlepszy dyrygent opery. W lutym 2008 r. odznaczono go tytułem "Artysta Ludowy Rosji". W tym samym roku został kierownikiem Wydziału Teatru Muzycznego w Konserwatorium Petersburskim. (PAP)
autor: Daria Porycka
edytor: Paweł Tomczyk
dap/ pat/