Prace Althamera, Martin, Sasnala i Wodiczki prezentowane będą od środy w Muzeum Emigracji w Gdyni i jego okolicach w ramach projektu „Migracje | Kreacje". Zaplanowano też projekcje filmów i spacery związane z różnymi aspektami migracji.
W ramach projektu, którego podtytuł to „Wejście do portu", gdyńska placówka poprosiła wybranych przez siebie artystów o prace, które odnosiłyby się do problematyki związanej ze współczesnymi ruchami migracyjnymi, ale jednocześnie nawiązywałyby do przestrzeni dzielnicy portowej.
Jak przypomniała w rozmowie z PAP Aleksandra Gronkowska z Muzeum Emigracji Gdynia, to właśnie na obszarze portu – w byłym Dworcu Morskim, z którego niegdyś odpływały m.in. transatlantyki, ma swoją siedzibę gdyńska placówka.
„Tereny te są częścią miasta, ale cały czas istnieje jakaś oddzielająca je od niego bariera. Chcieliśmy tą portową przestrzeń otworzyć, sprawić, by była bardziej intrygująca dla widza” – powiedziała PAP Gronkowska dodając, że właśnie dlatego duża część prac artystów została umieszczona nie w Muzeum, ale w jego sąsiedztwie.
Do udziału w festiwalu zaproszono artystów takich, jak Paweł Althamer, Honorata Martin, Wilhelm Sasnal, Krzysztof Wodiczko oraz Łukasz Surowiec i izraelska artystka Yael Bartana.
Althamer pokaże w ramach projektu pracę pt. „Retrospektywa”, czyli walizkę, w której znalazło się 12 różnych rzeźb autora - autoportretów. Jako jedna z nielicznych praca ta zostanie zaprezentowana we wnętrzu Muzeum Emigracji.
W placówce zostanie też wyeksponowana wideoinstalacja „Goście" Krzysztofa Wodiczki, którą artysta w 2009 roku prezentował na Biennale w Wenecji. Praca pokazuje symboliczne postaci emigrantów i wycinki ich rozmów, w trakcie których opowiadają m.in. o swoich codziennych problemach.
Instalację - ze względu na brak miejsca, pokazaną w okrojonej formie, można będzie oglądać w placówce od 5 lipca. Natomiast w całości prezentowana będzie od środy do soboty w specjalnym pawilonie ustawionym na terenie festiwalu muzycznego Open'er, który będzie się odbywał na lotnisku w Gdyni-Kosakowie.
Z kolei w industrialnych przestrzeniach gdyńskiego portu swoją pracę pokaże Wilhelm Sasnal. Będzie to instalacja poetycka pt. „Ocean Noc” złożona z wieloznacznego napisu o treści identycznej z tytułem.
Honorata Martin w ramach projektu „Narysowane” wyznaczyła w sąsiedztwie Muzeum Emigracji szlak, którym poprowadzi widzów przez tereny gdyńskiego portu nawiązując w ten sposób do migracji i wiążących się z nią podróży, leków, obaw itp.
Łukasz Surowiec w sąsiedztwie dawnego magazynu Polskiego Monopolu Tytoniowego zlokalizowanego także na terenach portowych zaprezentuje performance „Kiosk”, w ramach którego – wraz z dwoma studentami z Ukrainy, będzie skręcać papierosy. Działanie to nawiązuje do tytoniu sprowadzanego nielegalnie do Polski z Ukrainy. W zamyśle artysty ukraińscy studenci skręcając papierosy zarabiają na studia w Polsce.
Yael Bartana na nabrzeżu przy Kapitanacie Portu w sąsiedztwie Muzeum Emigracji zaprezentuje z kolei wideoinstalację nawiązującą do konfliktu izraelsko-palestyńskiego.
Oprócz zestawu prac artystycznych na projekt „Migracje | Kreacje", który potrwa do 17 lipca, złożą się także wydarzenia towarzyszące, w tym spacery pod przewodnictwem architektki Anny Orchowskiej-Smolińskiej, w czasie których będzie można poznać perełki industrialnej architektury w porcie gdyńskim.
Zaplanowano też spotkania połączone z projekcjami filmowymi, w tym pt. „Street art a przestrzeń migracji”, „Dzielnice migracyjne” czy „Architektura humanitarna”. Tematem przewodnim tego ostatniego spotkania będzie obóz dla uchodźców syryjskich w Jordanii - Za'atari, który - w szczytowym momencie - gościł 144 tysiące uchodźców.
W trakcie projektu można też będzie – w ramach przedsięwzięcia „Kuchnia Konfliktu" – spróbować w mobilnej restauracji dań z kuchni czeczeńskiej. (PAP)
aks/ agz/