Kultura i sztuka po 1989 roku

29.06.2019 aktualizacja 30.06.2019

Projekt „Niepodległa.kom – 100 lat polskiego komiksu”

Komiks „Przygody bezrobotnego Froncka”. 1936 r. Źródło: CBN Polona Komiks „Przygody bezrobotnego Froncka”. 1936 r. Źródło: CBN Polona

Stuletnią historię polskiej kultury obrazkowej w kontekście najważniejszych wydarzeń historycznych i przemian Polski opowie w nowoczesnej formie powstający w Łodzi wirtualny komiks. Prezentację wykorzystującą technikę wirtualnej rzeczywistości (VR) będzie można oglądać w EC1.

Nowatorski projekt „Niepodległa.kom – 100 lat polskiego komiksu” to wspólne przedsięwzięcie EC1 Łódź – Miasto Kultury oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Realizowane jest z okazji przypadającej w tym roku setnej rocznicy polskiego komiksu. Twórcy projektu postanowili połączyć ten fakt z obchodzoną w ubiegłym roku rocznicą 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości i ukazać historię kultury obrazkowej w kontekście przemian politycznych i społecznych w Polsce.

Przygotowywana wirtualna obrazkowa historia ma ukazać bogaty dorobek polskiego komiksu oraz to, jak wyzwania 20-lecia międzywojennego, dramat okupacji, 40 lat Polski Ludowej, czy wolnościowy zryw z 1989 r. znajdowały odzwierciedlenie w rysunkowych opowieściach oraz ich treści i formach.

"Postanowiliśmy z różnych okresów historii tworzenia komiksów wybrać znaczące plansze, rysunki, prace, które odwoływałyby się do istotnych wydarzeń związanych z historią Polski" – wyjaśnił dyrektor EC1 Łódź Błażej Moder.

Wskazano, że "Przygody bezrobotnego Froncka", których autorem był Franciszek Struzik będą tłem wydarzeń międzywojnia. "Tytus, Romek i A'Tomek" będą walczyć z okupantem, a bohaterowie komiksów Tadeusza Baranowskiego z "Profesorkiem Nerwosolkiem" na czele przeniosą odbiorców do czasów PRL-u.

Projekt połączy tradycyjne techniki opowieści rysunkowej z nowoczesnymi technologiami. 100 lat narracji graficznej zaprezentowane zostanie bowiem w wirtualnej rzeczywistości (VR), dzięki której będzie można zajrzeć do wnętrza komiksu.

"Będzie to polegać na założeniu okularów VR oraz słuchawek i przeniesieniu odbiorcy w wykreowany na potrzeby doświadczenia świat komiksu. Będzie to ciekawa wizualizacja, wzbogacona dźwiękiem w postaci muzycznej oraz głosem lektora oprowadzającego po świecie narracji graficznej. Mówiąc najprościej, po założeniu okularów odbiorca będzie mógł wejść w świat komiksu" – wyjaśniła Aleksandra Kaźmierczak z EC1.

Premierę zaplanowano na grudzień br. Stworzenie prezentacji ma kosztować ponad 300 tys. zł, z czego znacząca część pochodzi z programu "Niepodległa", realizowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

"Chcemy w ciekawy, nie zawsze tradycyjny sposób opowiadać o dokonaniach naszych przodków, którzy odbudowywali Polskę. +Niepodległa.kom – 100 lat polskiego komiksu+ jest właśnie taką opowieścią. Sto lat historii polskiego komiksu, ale jednocześnie opowieść o historii kraju przez pryzmat komiksu jest projektem, który mam nadzieję dotrze do różnych grup wiekowych" – zapowiedział dyrektor biura programu "Niepodległa" Jan Kowalski. (PAP)

autor: Bartłomiej Pawlak

bap/ je/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL