RZECZY. Przedmiot i obiekt w polskiej fotografii - pod takim hasłem odbywa się 18. edycja projektu Fotografia Kolekcjonerska. Wernisaż w Krakowie 19 maja, w Warszawie 10 czerwca.
Od klasycznej martwej natury do trójwymiarowego obiektu fotograficznego. Relacje rzeczywistości z fotografią, przedmiotu z jego obrazem to temat 18. edycji projektu Fotografia Kolekcjonerska. Będzie to - jak zapewniają organizatorzy - prezentacja znakomitych polskich artystów różnych pokoleń, takich jak Zofia Rydet, Zygmunt Rytka, Natalia LL, Bownik, Karolina Breguła.
Wystawa prezentowana będzie w maju i czerwcu, w dwóch miastach – Krakowie podczas festiwalu Miesiąc Fotografii oraz Warszawie. W stolicy ekspozycja zakończy się aukcją wszystkich prac.
Podczas 18. edycji, odbywającej się pod hasłem "RZECZY. Przedmiot i obiekt w polskiej fotografii", zaprezentowane zostaną realizacje, które w różny sposób podejmują temat przedmiotu – od dokumentu, poprzez ujęcia konceptualne, aż do obiektów fotograficznych, które płaską z natury fotografię przenoszą w świat trójwymiarowy, nadając jej zupełnie nowe znaczenie. Ważną częścią ekspozycji będą realizacje odnoszące się do zagadnień związanych z materialnością fotografii. Tytuł nawiązuje do cyklu Andrzeja Kramarza, w którym autor skupił się na przedmiotach oferowanych na jednym z krakowskich bazarów.
Wiosenna edycja zaskoczy - zauważa kuratorka Katarzyna Sagatowska - różnorodnością technik, w jakich powstały prace. Najstarsze z nich to zdjęcia typu carte de visite – portrety wykonane metodą, która niezwykle spopularyzowała fotografię w XIX wieku. Funkcjonujące często, jako bilety wizytowe, przedstawiają sylwetki wybitnych Polaków, w tym Jana Matejki, i ukazują, jak ówcześni fotografowie operowali rekwizytem, by dodać wyrazu wykonywanym portretom.
Od klasycznej martwej natury do trójwymiarowego obiektu fotograficznego. Relacje rzeczywistości z fotografią, przedmiotu z jego obrazem to temat 18. edycji projektu Fotografia Kolekcjonerska. Będzie to - jak zapewniają organizatorzy - prezentacja znakomitych polskich artystów różnych pokoleń, takich jak Zofia Rydet, Zygmunt Rytka, Natalia LL, Bownik, Karolina Breguła.
Wiele technik sprawia, że pojedyncza fotografia staje się unikatowym obiektem. Wśród nich znajdują się, mające swoje korzenie również w XIX w., a na wystawie obecne we współczesnych interpretacjach: dagerotypia – w pracy Jarosława Klupsia, cyjanotypia, którą posłużył się Marek Noniewicz, oraz heliografia Basi Sokołowskiej z cyklu "Pochwała zieleni". Ulubioną technikę dadaistów – kolaż – wykorzystywał sto lat później Jan Dziaczkowski.
Ciekawą grupę tworzyć będą prace, w których artyści i artystki eksperymentują z materią fotograficzną. Joanna Zemanek przetwarza przy użyciu żelazka fotografie naświetlone na płótnie. Patrycja Orzechowska używa autorskiej techniki, którą nazwała lunatypią. Agnieszka Kozłowska wykonuje zdjęcia z cyklu "Carved by Light" bezpośrednio na płycie fotopolimerowej, czego efektem są trójwymiarowe reliefy.
Ekspozycję wyróżniać będzie mnogość form przestrzennych, jakimi są obiekty fotograficzne; takie jak m.in. "Wycieczka szkolna" Wojciecha Prażmowskiego, znany wizerunek Marilyn Monroe zinterpretowany nowocześnie przez Krzysztofa Cichosza, "Agenci" Georgii Krawiec, z projektu "Komisja Nadzoru Spraw Trudnych", to fotograficzni tajniacy wpasowani w przestrzeń galerii i rejestrujący sytuację w sali wystawowej.
Przedmioty są także ważnym tematem fotografii dokumentalnej. Praca "Sama z dywanem" z 1989 roku autorstwa Anny Beaty Bohdziewicz pochodzi z niezwykłego cyklu "Fotodziennik, czyli piosenka o końcu świata", w którym autorka od kilkudziesięciu lat dokumentuje zarówno ważne momenty w historii Polski, jak i swoją codzienność. Sentymentalną niespodzianką będzie z pewnością wątek motoryzacyjny. Pojawi się on na zdjęciach autorstwa Bogdana Łopieńskiego i Chrisa Niedenthala.
Obok prac klasyków, takich jak Benedykt Jerzy Dorys, Edward Hartwig, Zofia Rydet, wystawione będą prace artystów młodszego pokolenia, m.in. poświęcone współczesnym interpretacjom relacji przedmiotu i jego obrazu. W pracy z cyklu "E-słodowy" Bownik odtwarza przedmioty konstruowane przez zawodowych graczy komputerowych. Witek Orski na zdjęciu z tryptyku "Kamienie" bada relację pomiędzy okiem, aparatem a powierzchnią obrazu. Rafał Milach w pracy pochodzącej z nowego cyklu kolaży "Pierwszy Marsz Dżentelmenów" zawiera refleksję o polityczno-aktywizującym wyrazie.
Fotografia Kolekcjonerska to jedyny w Polsce cykliczny (odbywa się od 2007 r.) projekt aukcyjny poświęcony fotografii, podczas którego prezentowane są prace kilkudziesięciu najwybitniejszych polskich artystów. Tradycyjnie podczas wystawy przedaukcyjnej będzie można zobaczyć rzadkie odbitki wykonane w różnorodnych technikach. Wydarzeniu towarzyszyć będzie dwujęzyczny katalog, w którym znajdą się sylwetki artystów, opisy oraz reprodukcje wszystkich prac.
Kuratorką i koordynatorką wydarzenia jest Katarzyna Sagatowska, współkuratorką Maga Sokalska. Organizatorami są: Fotografia Kolekcjonerska.pl przy współpracy z Artinfo.pl, Fundacja Sztuk Wizualnych.
W Krakowie wernisaż w Galerii Starmacha 19 maja, w Warszawie w Galerii Mysia 3 wystawa 10 czerwca, aukcja 13 czerwca.
Więcej informacji na stronach http://www.fotografiakolekcjonerska.pl oraz http://www.artinfo.pl (PAP)
abe/ pat/