Koncerty prezentujące historycznie i stylistycznie odległe od siebie wcielenia zespołu wokalnego wypełnią program festiwalu Forum Musicum, który w piątek rozpocznie się we Wrocławiu. Muzycy wystąpią m.in. w Narodowym Forum Muzyki, czy Sali Wielkiej Ratusza.
„Głos to fascynujące zjawisko o nieskończonych możliwościach brzmieniowych. Posiada nadzwyczajne zdolności wchodzenia w interakcje z innymi głosami i tworzenia z nimi niebywałych współbrzmień” - wskazuje w zapowiedzi wydarzenia dyrektor artystyczny festiwalu Forum Musicum Tomasz Dobrzański.
Zwraca przy tym uwagę, że dziś nie ma możliwości dokładnego odtworzenia brzmienia głosów dawnych śpiewaków, zwłaszcza tych, którzy występowali w zespołach. „Hipotezy na ten temat muszą uwzględniać o wiele więcej elementów niż w wypadku solistów. W zależności od wymogów repertuaru, stylu epoki, przeznaczenia utworów, a zwłaszcza miejsca na mapie w czasach, w których standaryzacji i globalizacji nie znano, charakter tych głosów może być niezwykle różnorodny” – tłumaczy dyrektor festiwalu.
Jak zapowiada, rozpoczynający się w piątek festiwal Forum Musicum odkryje przed publicznością kilka historycznie i stylistycznie odległych od siebie wcieleń zespołu wokalnego. „Sztuka zespołowego śpiewu rozkwitała naturalnie od momentu narodzin wielogłosowości, a więc co najmniej od czasów średniowiecza. Pomysły odtworzenia sposobu śpiewania z tamtego okresu budzą dziś najwięcej kontrowersji” – dodaje.
Podczas pierwszego koncertu tegorocznego festiwalu widzowie udadzą się w podróż do XIII wieku, do czasów króla Ludwika Świętego, wraz z francuskim zespołem Diabiolus in Musica. „Ówczesny repertuar motetowy, jego rytmika, współbrzmienia, którym charakter nadają pitagorejskie proporcje interwałów, jest dziś jedynym źródłem oparcia dla naszych wyobrażeń o śpiewie tamtego okresu” – wskazuje Dobrzański.
Jak dodaje, przeciwległy biegun estetyki śpiewu zespołowego przedstawi kolejnego wieczoru grupa Heinavanker z Tallina. „Charakter tej estetyki – niemalże mistyczny, krystaliczny w brzmieniu – wywodzi się z długiej tradycji muzyki protestanckiej zespolonej z miejscowym śpiewem tradycyjnym” – tłumaczy.
Wrocławski zespół Ars Cantus wykona z kolei mało znany repertuar z twórczości pieśniowej Franza Schuberta. „Te wielogłosowe kompozycje z towarzyszeniem fortepianu są utrzymane w nastroju muzykowania domowego i towarzyskiego. Z pewnością były one przeznaczone dla wykształconych muzyków działających na pograniczu świata salonowych koncertów i sceny operowej” – mówi dyrektor.
Podczas festiwalu zaplanowano także spektakl dla widzów w każdym wieku – „Bajka o czterech księżniczkach” w wykonaniu Zespołu Muzyki i Tańca Dawnego Capella Antiqua Bialostociensis oraz tradycyjną potańcówkę, wraz ze wspólnym śpiewaniem, które poprowadzi Maniucha Bikont.
Ostatnim wydarzeniem festiwalu będzie koncert zespołu Morgaine z Wilna, który wystąpi z towarzyszeniem instrumentów. „Będzie to najbardziej +klasyczne+ spojrzenie na estetykę renesansowego śpiewu zespołowego. Artyści przedstawią polsko-litewskie związki muzyczne w nastroju muzykowania domowego, zapewne najbardziej autentycznym dla czasów renesansu” – zapowiada dyrektor.
Festiwal potrwa do 22 sierpnia. Koncerty zaplanowano m.in. w Narodowym Forum Muzyki, w Sali Wielkiej Ratusza, kościele św. Macieja czy Auli Ossolineum. (PAP)
Autorka: Agata Tomczyńska
ato/ dki/