Spektakle "nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki i "Ony" Marty Guśniowskiej w reż. Daniela Adamczyka zdobyły główne nagrody 21. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej - ogłoszono w poniedziałek.
W gronie laureatów znalazła się też m.in. aktorka Kinga Preis.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, ogłaszany przez ministra kultury, a koordynowany przez Instytut Teatralny w Warszawie, ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach i popularyzację polskiego dramatu współczesnego.
W poniedziałkowej uroczystości rozstrzygnięcia 21. edycji wzięła udział minister kultury prof. Małgorzata Omilanowska.
"Jestem przekonana, że to jest największą wartością: umiejętność zrobienia spektaklu, który zostawia w człowieku naprawdę ślad, zmienia mu widzenie. I wy to potraficie" - zwróciła się minister do zgromadzonych na gali autorów tekstów oraz twórców i obsady teatralnych realizacji.
"Cieszę się bardzo, że polski teatr mimo problemów finansowych i mimo czasami problemów organizacyjnych ma się aż tak dobrze. Bo mam poczucie, że ma się dobrze. To widać po jakości tego, co się dzieje w teatrach" - powiedziała.
"Jestem przekonana, że to jest największą wartością: umiejętność zrobienia spektaklu, który zostawia w człowieku naprawdę ślad, zmienia mu widzenie. I wy to potraficie" - zwróciła się minister kultury do zgromadzonych na gali autorów tekstów oraz twórców i obsady teatralnych realizacji. "Cieszę się bardzo, że polski teatr mimo problemów finansowych i mimo czasami problemów organizacyjnych ma się aż tak dobrze. Bo mam poczucie, że ma się dobrze. To widać po jakości tego, co się dzieje w teatrach" - mówiła.
Szefowa resortu kultury wyraziła satysfakcję z tego, że "w ciągu ostatniego roku wydarzyło się w polskim teatrze naprawdę bardzo dużo dobrego".
"Miałam okazję widzieć sporo spektakli w różnych miastach. Mam poczucie, że w ciągu tego ostatniego sezonu zobaczyłam naprawdę co najmniej pięć rewelacyjnych spektakli - takich, że wbijało mnie w fotel, a po wyjściu z teatru nie mogłam w nocy spać, bo cały czas miałam obrazy, które przetaczały się przed moimi oczami" - opowiadała Omilanowska.
Podkreślając, jak ważne jest inwestowanie w kulturę, minister mówiła, że "chodzi nie tylko o proste przełożenie biznesowe typu: jak będziemy mieli lepszą kulturę, to do nas przyjedzie więcej turystów i będziemy mieli więcej pieniędzy w portfelach".
Skutkiem inwestowania w kulturę jest "społeczeństwo bardziej wrażliwe, bardziej otwarte, krytyczne, uwzględniające wiele innych aspektów życia niż tylko: stąd-dotąd robimy pieniądze, wydajemy pieniądze" - powiedziała Omilanowska.
Zwróciła jednocześnie uwagę, że ciężko jest przebić się w dialogu społecznym z przekazem, iż "kultura nie jest rozrywką elitarną". "To chyba najtrudniejsze zadanie. Mam głęboką świadomość tego, że aby zmienić tę rzeczywistość, trzeba wysiłku całego środowiska, mówienia tego przy każdej okazji" - apelowała Omilanowska.
Do 21. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej zgłoszono ponad 90 inscenizacji, spośród których konkursowa Komisja Artystyczna zakwalifikowała do finału kilkanaście. W jury, które wyłoniło następnie laureatów, zasiedli m.in. krytyk teatralny, redaktor naczelny miesięcznika "Teatr" Jacek Kopciński oraz teatrolog Ewa Pilawska.
Główne nagrody (w wysokości po 35 tys. zł każda) zdobyły ex aequo dwa spektakle: "nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie) oraz "Ony" Marty Guśniowskiej w reż. Daniela Adamczyka (Centrum Kultury w Lublinie-Czytelnia Dramatu).
Ponadto za "nie-boską komedię. WSZYSTKO POWIEM BOGU!" przyznana została nagroda zespołowa (25 tys. zł) dla aktorów występujących w przedstawieniu.
Za reżyserię nagrodzona została w konkursie Małgorzata Bogajewska (spektakl "Tato" Artura Pałygi, Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie).
Autorami najlepszej muzyki do spektaklu są w ocenie jury artyści z zespołu "Chłopcy kontra Basia", którzy stworzyli oprawę muzyczną do przedstawienia "Morfina", według powieści Szczepana Twardocha, w reż. Eweliny Marciniak (Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach).
Nagrody indywidualne w konkursie trafiły z kolei do Kingi Preis za rolę Wiedźmy w spektaklu "Jak zostałam wiedźmą" Doroty Masłowskiej w reż. Agnieszki Glińskiej (Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie) i do Daniela Dobosza za role w spektaklu "Przyjdzie Mordor i nas zje, czyli tajna historia Słowian" Ziemowita Szczerka w reż. Remigiusza Brzyka (Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie).
W tym roku po raz pierwszy swoje nagrody – dla autorów najlepszych tekstów w konkursie – przyznała konkursowa Komisja Artystyczna, której przewodniczył Jacek Sieradzki. Werdykt komisji okazał się taki, jak gust jury: nagrody trafiły do Marty Guśniowskiej za tekst "Ony" i do Pawła Demirskiego za "nie-boską komedię. WSZYSTKO POWIEM BOGU!".
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej odbywa się od 1994 r. Jego inicjatorem był Kazimierz Dejmek. Konkurs jest ogłaszany i nadzorowany przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego, a ponadto finansowany ze środków resortu kultury. Podmiotem realizującym w imieniu ministra kultury procedurę konkursową, koordynatorem konkursu, jest natomiast Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Uczestnikami konkursu mogą być państwowe, samorządowe teatry dramatyczne i lalkowe oraz profesjonalne grupy teatralne działające w innych strukturach organizacyjnych (m.in. fundacje, stowarzyszenia), mające siedzibę na terenie Polski. Do konkursu mogą być zgłaszane realizacje sceniczne polskich tekstów dramatycznych, a także adaptacji polskich utworów prozatorskich powstałych w ciągu ostatnich 20 lat.(PAP)
jp/ par/