"Bem! Powrót Człowieka-Armaty", "Szalone nożyczki" oraz "Widnokrąg" - to trzy z siedmiu premier, jakie w sezonie 2018/2019 przygotowuje Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.
Pierwszym premierowym spektaklem, zaplanowanym na 25 września, jest "Bem! Powrót Człowieka-Armaty" Macieja Łubieńskiego, w reżyserii Michała Walczaka. Przedstawienie jest kooperacją twórców Pożaru w Burdelu, kieleckiego teatru im. Żeromskiego oraz Teatru Syrena w Warszawie.
"Widziałem ten spektakl w Warszawie i muszę powiedzieć, że publiczność reaguje bardzo żywiołowo, zarówno ze względu na formę musicalowo-kabaretową, ale także ze względu na temat, na to, w jaki sposób Pożar w Burdelu opowiada o tym, co się dzieje wokół nas" – powiedział dyrektor teatru Michał Kotański.
13 października w kieleckim teatrze odbędzie się premiera "Szalonych nożyczek" niemieckiego pisarza Paula Poertnera, w reżyserii Jerzego Bończaka. Komedia, która obfituje w zabawne dialogi, angażuje również widzów, którzy, po przeprowadzeniu śledztwa, na koniec spektaklu będą musieli wskazać sprawcę morderstwa pianistki w salonie fryzjerskim.
"Z reakcji w mediach społecznościowych obserwuję, że widzowie są bardzo zadowoleni z tej pozycji (…). Z tego co słyszę i widzę na próbach, chyba dostaną to, czego oczekują" – stwierdził Kotański.
W styczniu Teatr im. Żeromskiego w Kielcach będzie obchodził 140-lecie istnienia. Z tej okazji zaplanowano premierę spektaklu "Widnokrąg" Wiesława Myśliwskiego, którego reżyserem jest Kotański. "Zapraszamy wiele osób, które współpracowały przez te ostatnie dekady z teatrem. Mam nadzieję, że uda się zrobić sympatyczne spotkanie" – zaznaczył dyrektor kieleckiej sceny.
W kolejnych miesiącach zaplanowano premiery spektakli: "Prawie równe" Jonasa Hassena Khemiriego (reż. Una Thorleifsdottir), "Psychozy" na podstawie filmu Alfreda Hitchcocka (reż. Tomasz Węgorzewski) oraz "Dzikiej Kaczki" Henrika Ibsena (reż. Franciszek Szumiński). Ostatnią premierą sezonu będzie „Hańba” wg powieści Johna Maxwella Coetzeego w reżyserii Macieja Podstawnego.
"Czynimy starania, aby autor przyjechał na premierę, i wygląda na to, że się uda. Myślę, że +Hańbę+ większość osób zna, a jeśli jeszcze nie, to pozna ją dzięki temu spektaklowi" – podkreślił Kotański.
Kielecki teatr włączy się także w obchody 26. Europejskich Dni Dziedzictwa, które w tym roku przebiegają pod hasłem „Niepodległa dla wszystkich”. Jedną z zaplanowanych atrakcji jest sobotni „Bazar Literacki”, podczas którego uczestnicy będą mogli przedstawić własny utwór inspirowany lub kojarzący się z niepodległością, ojczyzną, narodową tradycją. Konsultacji w zakresie interpretacji utworów udzielą zawodowi aktorzy.
Kotański podkreślił, że prawdopodobnie to ostatni sezon teatru im. Żeromskiego przed generalnym remontem jego zabytkowej siedziby. W kolejnym zespół swe przedstawienia będzie realizował - do czasu zakończenia inwestycji - w gmachu Wojewódzkiego Domu Kultury w Kielcach.
Szef kieleckiego teatru podkreślił, że wciąż czynione są starania, aby pozyskać brakujące pieniądze na remont budynku, którego koszt szacunkowo ma wynieść ok. 70 mln zł. Zaznaczył, że oprócz środków unijnych teatr stara się także uzyskać fundusze ze środków norweskich, za pośrednictwem wojewody świętokrzyskiego wysłane zostało również pismo do premiera z prośbą o wsparcie inwestycji.
Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach to jedna z najstarszych scen teatralnych w Polsce – istnieje od 1879 r. Odwiedzali go m.in. Stefan Żeromski, Gabriela Zapolska z występami, polecał go Henryk Sienkiewicz. Wystawiali tu Stanisław Przybyszewski i Aleksander Zelwerowicz.
Za złote czasy kieleckiej sceny uważa się lata 1952-1958, kiedy teatrem kierowali Irena i Tadeusz Byrscy. W latach 1992-2015 dyrektorem placówki był Piotr Szczerski. Był otwarty na młodych, awangardowych twórców. Do współpracy zaprosił m.in. reżyserów Radosława Rychcika, Wiktora Rubina, Ewelinę Marciniak oraz dramaturgów - Jolantę Janiczak, Mateusza Pakułę i Michała Buszewicza.
Po śmierci Szczerskiego w maju 2015 r. konkurs na dyrektora placówki wygrał Michał Kotański - absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie.
autor: Piotr Grabski
gr/ wj/