Spektakle i warsztaty sztuki komediowej znalazły się w programie jubileuszowej, dziesiątej edycji Dni Komedii dell'Arte, które potrwają w Krakowie od 25 lutego do 2 marca 2019 r. Festiwal stanowi polskie obchody międzynarodowego święta włoskiej komedii.
Jak przypomniała Agnieszka Cianciara-Froehlich, dyrektor artystyczna Dni, komedia dell’arte, pochodząca z szesnastowiecznych Włoch, była pierwszym zawodowym teatrem nowożytnej Europy. „Odcisnęła tak silne piętno na sztuce, że do dzisiaj widzimy jej wpływy nie tylko na scenie i w dramacie, ale także w szeroko rozumianej popkulturze” - powiedziała.
Według dyrektor, komedia dell’arte, zapomniana przez kilka stuleci, dziś ponownie wraca do łask – zeszłoroczna krakowska edycja miała najwyższą frekwencję publiczności spośród wszystkich wydarzeń odbywających się na całym świecie.
Krakowskie wydarzenie stanowi bowiem polskie obchody międzynarodowego święta Commedia dell'Arte Day odbywającego się corocznie od 2010 r. w ponad 60. państwach na sześciu kontynentach.
Tegoroczną edycję zainauguruje w sobotę 25 lutego Gala Jubileuszowa - premierowy pokaz spektaklu „Mieszczanin szlachcicem” Moliera w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Nową wersję tego dzieła, przeniesioną na grunt komedii dell’arte zaprezentuje Trupa Komedianty. Adaptację wzbogacono tańcem oraz oryginalną muzyką J.B. Lully’ego wykonywaną na żywo przez Collegium Copernicus - orkiestrę grającą na instrumentach dawnych
W kolejnych dniach zaplanowano warsztaty dell’arte poświęcone tańcowi dawnemu, szermierce i sztuce włoskiej komedii. Obchody zakończy 2 marca Wieczór z Komedią w Teatrze Praska 52. Podczas pokazu widzowie zobaczą spektakl „Koronkowa Rocznica” Trupy Komedianty. Całość wieczoru uświetni pokaz tańców renesansowych w wykonaniu tancerzy Baletu Cracovia Danza.
Organizatorami wydarzenia jest atelier teatralne Studio Dono oraz Centrum Kultury Podgórza. Współfinansuje je Miasto Kraków.
Komedia dell'arte pojawiła się w połowie XVI w. we Włoszech. Najważniejszą jej cechą jest improwizowany charakter. Bohaterami były typowe postacie włoskiej komedii ludowej, reprezentujące różne regiony, mówiące dialektami i występujące w maskach i charakterystycznych strojach.
Z czasem komedia dell'arte opanowała całą Europę, najpopularniejsza była we Francji. W Polsce wystawiano ją m.in. na dworach Władysława IV i Jana III Sobieskiego. Zmierzch komedii dell'arte nastąpił pod koniec XVIII w. Obecnie ponownie wraca do łask - do jej tradycji nawiązuje m.in. Piccolo Teatro w Mediolanie.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ jbp/