Cztery spektakle, w tym dwa na podstawie utworów Thomasa Bernharda, a także wystawa fotograficzna oraz koncert – to najważniejsze wydarzenia rozpoczynającego się w piątek w Gdańsku Tygodnia Austriackiego, organizowanego przez Gdański Teatr Szekspirowski.
O szczegółach Tygodnia Austriackiego poinformowano we wtorek podczas konferencji prasowej w siedzibie GTS.
Będzie to 14. impreza z cyklu, podczas którego Gdański Teatr Szekspirowski w ciągu tygodnia prezentuje teatr, film, literaturę, muzykę i sztukę wybranego kraju.
Podczas Tygodnia Austriackiego widzowie będą mieli okazję obejrzeć cztery przedstawienia teatralne.
Jednym z nich będzie "Siła przyzwyczajenia" (Cyrk egzystencjalny) Thomasa Bernharda, będącego koprodukcją Teatru im. Adama Mickiewicza z Częstochowy i Teatru Atelier w Sopocie.
Reżyser spektaklu André Hübner-Ochodlo przyznał, że z twórczością Bernharda (1931-89) zetknął się po raz pierwszy w latach 80. ub. wieku w niemieckim teatrze.
"Wtedy miałem duży dystans do dzieł Bernharda. Ta ostra antyaustriackość, antyklerykalizm, ten wiatr, który się czuje w jego tekstach był mi, jako młodemu człowiekowi, obcy. Ten Bernhard był dla mnie uśpiony. Obudziła go we mnie dopiero kilka lat temu śp. dr Joanna Chojka, która zachęcała mnie, abym wystawił w Teatrze Atelier dramat Bernharda +Ignorant i szaleniec+. To świetna sztuka i poważnie się zastanawiałem, aby się tym zająć, ale nie znalazłem głównej aktorki" – powiedział Hübner-Ochodlo.
Dodał, że zachwyt nad twórczością austriackiego dramaturga i pisarza wrócił mu rok temu, kiedy jeden z czeskich teatrów zaproponował mu współpracę przy realizacji sztuki "Komediant".
"Mój balast doświadczeń, wiedza i wrażliwość sprawił, że wrosłem już na dobre w +kosmos+ Bernharda. Autor ten stał się dla mnie niesamowitym kontynuatorem Samuela Becketta, który jest moim guru. Bernhard to dla mnie między innymi przyjemność obcowania z poetyczną prozą" – podkreślił reżyser.
Wyjaśnił, że "Siła przyzwyczajenia" powstała w 1974 r. i była pierwszą komedią Bernharda. W sztuce tej twórca zawarł wiele wątków autobiograficznych.
Nie będzie to jedyny spektakl Bernharda podczas Tygodnia Austriackiego. Theatre.Punkt z Wiednia pokaże przedstawienia "Mróz" (Frost), będące adaptacją debiutanckiej powieści autora. Książka opowiada historię 27 dni spędzonych w wiosce Weng przez bezimiennego narratora, studenta medycyny. Celem jego misji jest obserwacja pogrążonego w rozpaczy malarza Straucha.
Odbędzie się także czytanie performatywne utworu Bernharda "Claus Peyamann opuszcza Bochum i jako dyrektor Burgtheater udaje się do Wiednia", w reżyserii Piotra Biedronia, w wykonaniu Anny Kociarz i Roberta Ninkiewicza.
Uzupełnieniem spektakli, będzie spotkanie "Thomas Bernhard po polsku" z tłumaczką utworów Sławą Lisiecką.
Ponadto, w trakcie Tygodnia Austriackiego TR Warszawa pokaże "Rechnitz. Opera – Anioł zagłady", austriackiej laureatki literackiej Nagrody Nobla Elfriedy Jelinek. Spektakl reżyseruje Katarzyna Kalwat.
Utwór Jelinek opowiada o prawdziwym wydarzeniu, do którego doszło w marcu 1945 r. w austriackiej miejscowości Rechnitz. Według zeznań świadków, podczas przyjęcia na zamku baronowej Margit von Batthyany oficerowie lokalnego SS i Gestapo wzięli udział w masakrze ok. 200 żydowskich przymusowych robotników. Zbiorowej mogiły zamordowanych nigdy nie odnaleziono, a opieszale prowadzone śledztwo umożliwiło ucieczkę głównym oprawcom.
Widzowie zobaczą też w Gdańsku przedstawienie teatru tańca Liquid Loft pt. "Models Of Reality". Liquid Loft to założona w 2005 r. austriacka grupa performatywna ciesząca się światowym uznaniem. W swoich spektaklach grupa sytuuje taniec współczesny w kontekście innych form artystycznych.
Podczas trwającego do 7 grudnia Tygodnia Austriackiego odbędą się również pokazy czterech filmów - m.in. "Białej wstążki" (2009, reżyseria Michael Haneke) - wystawa "Photo Graz Selection III", autorstwa 20 austriackich fotografów, oraz koncert uznanego duetu jazzowego, który tworzą Klaus Paier (akordeon) i Asja Valcic (wiolonczela).(PAP)
autor: Robert Pietrzak
rop/ pat/