Czerwony kontur Polski, w centrum którego znajduje się żółty krzyż i żółte koło. Krzyż symbolizuje Chrystusa, a koło oznacza Kraków oraz młodzież, która spotka się z papieżem - tak wygląda logo Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016.
W logo są jeszcze spływające z krzyża czerwona i błękitna wstęga - znak miłosierdzia bożego. Jest to jednocześnie nawiązanie do hasła XXXI ŚDM - "Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią" z Ewangelii św. Mateusza, ze słynnego "kazania na górze", które wygłosił Jezus. Hasło wybrał papież Franciszek i ogłosił je wraz z miejscem ŚDM podczas ostatnich Światowych Dni Młodzieży, które odbywały się w 2013 r. w Rio de Janeiro.
Symbolika logotypu łączy w sobie trzy elementy: miejsce - Kraków, głównych bohaterów - Chrystusa i młodzież oraz temat spotkania - miłosierdzie. Kolory logo: niebieski, czerwony i żółty to odpowiedniki oficjalnych barw Krakowa i jego herbu.
Logo zostało oficjalnie zaprezentowano w lipcu 2014 r. Jest eksponowane m.in. na oficjalnych stronach internetowych organizatorów.
Logotyp znajduje się w materiałach promocyjnych, reklamowych, poligraficznych, w prezentacjach elektronicznych, ale także np. na koszulkach i innych gadżetach.
Pomysłodawczynią i autorką loga jest pochodząca z Ostrzeszowa graficzka i montażystka, absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego Monika Rybczyńska, a współautorką - pochodząca z Garwolina absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, specjalizująca się w projektowaniu książek i grafice wydawniczej Emilia Pyza.
"Symbolika logotypu łączy w sobie trzy elementy: miejsce, głównych bohaterów oraz temat przewodni spotkania, którym są słowa +Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią+" – mówiła podczas prezentacji znaku w krakowskiej kurii Rybczyńska.
"Logo stworzyłam w Watykanie, bezpośrednio po kanonizacji Jana Pawła II i Jana XXIII. Zostałam tam dwa dni dłużej. Modliłam się przed grobem Jana Pawła II, prosząc o inspirację. Kilka godzin później wysłałam do Warszawy swój pomysł" - opowiadała.
W konkursie na logo ŚDM Kraków 2016 wzięły udział 224 projekty. Komisja konkursowa, której przewodniczył prof. Władysław Pluta, spośród nadesłanych prac wybrała pięć, rekomendując je do przedstawienia Papieskiej Radzie ds. Świeckich, która musiała logo zaakceptować. Żadna z propozycji takiej akceptacji nie uzyskała. W związku z tym Komitet zdecydował, że przygotowaniem logotypu zajmą się graficy, którzy nie brali udziału w konkursie. Z zaproponowanych projektów Papieska Rada ds. Świeckich wybrała zwycięską pracę.(PAP)
bos/ wos/ mow/