Sześć spektakli pokazanych zostanie na rozpoczynającym się 16 maja w Gdyni 10. Festiwalu Sztuk Współczesnych R@port. W jego trakcie przyznana zostanie po raz ósmy Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna. Finałowe pięć tekstów wybrano spośród ponad 200 utworów.
Organizatorem teatralnej imprezy jest Teatr Miejski w Gdyni im. Witolda Gombrowicza.
"Nadal chcemy przedstawiać w Gdyni to, co jest najciekawsze w polskiej dramaturgii współczesnej. Nie wybieramy sobie ulubionych nurtów i stylów. Jednym z założeń tworzenia afisza festiwalowego jest jego daleko posunięta różnorodność. Każde przedstawienie będzie w innej konwencji, spektakle zaprezentują odmienne sposoby rozmowy z widzami" – powiedział PAP nowy dyrektor programowy R@portu, Jacek Sieradzki, który jest redaktorem naczelnym czasopisma teatralnego "Dialog", a w ostatnich latach był członkiem festiwalowego jury.
Sieradzki podkreślił, że w przeciwieństwie do poprzednich edycji festiwalu, podczas których prezentowane były sztuki oparte wyłącznie na tekstach dramatycznych, chciałby otworzyć gdyński przegląd na spektakle będące np. adaptacją innych form literackich.
"Ja zakładam inny podział. Chcę pokazać rozmaite oblicza teatru, gdzie jednym z absolutnie podstawowych składników jest tekst literacki: nie teatr improwizowany, patchworkowy, nie przepisywanie klasyki" – wyjaśnił Sieradzki.
Pytany, w jakiej kondycji znajduje się dzisiejsza polska dramaturgia, odpowiedział, że lata ciężkiego kryzysu ma ona już dawno za sobą.
"W latach zapaści przed mniej więcej dwoma dekadami wyglądało na to, że w Polsce przestało się pisać dla teatru. Grało się wtedy prawie wyłącznie tłumaczone sztuki, bądź klasyczne. Na sceny trafiało rocznie ok. 15-20 polskich premier. Teraz liczba ta wynosi już około stu. To jest dużo. Co ważne, widać w tym wszystkim multum konwencji i rozmaite sposoby poszukiwania komunikacji z publicznością" - ocenił dyrektor programowy R@portu.
Zdaniem Sieradzkiego, współczesny polski teatr "nie chce iść w jednym kierunku i nie poddaje się prądom tematycznym". "Zmierza raczej w tej chwili do indywidualizmu autorskiego" - uważa.
Wśród festiwalowych propozycji znajdą się: "Obwód głowy" Zbigniewa Brzozy i Wojtka Zrałka-Kossakowskiego, w reżyserii tego pierwszego (Teatr Nowy, Poznań); "Nie-Boska komedia" Pawła Demirskiego, w reż. Moniki Strzępki (Stary Teatr, Kraków); "Narodziny Fryderyka Demuth" Macieja Wojtyszki, w jego reżyserii (Teatr im. Słowackiego, Kraków); "Koń, kobieta i kanarek" Tomasza Śpiewaka, w reż. Remigiusza Brzyka (Teatr Zagłębia, Sosnowiec); "Tata" Artura Pałygi, w reż. Małgorzaty Bogajewskiej (Teatr Bagatela, Kraków) oraz "Broniewski" Radosława Paczochy, w reż. Adama Orzechowskiego (Teatr Wybrzeże, Gdańsk).
Wymienione sztuki Sieradzki wyselekcjonował spośród obejrzanych ok. 80 przedstawień w całej Polsce.
Podczas tegorocznego R@portu raz pierwszy, obok tradycyjnej Nagrody Głównej Festiwalu, przyznana zostanie także Nagroda Publiczności.
Jak wyjaśnił Sieradzki, będzie ona liczona sposobem zbliżonym do "lajkowania" na portalach społecznościowych. Każdy z widzów, jeśli uzna obejrzane przedstawienie za ciekawe, będzie mógł przy wyjściu z teatru wrzucić swoje zaproszenie, bilet, lub wejściówkę do urny. Ma to być właśnie gest poparcia "lubię to". Tak zebrane głosy zostaną później policzone procentowo do miejsc na widowni.
W jury tegorocznego festiwalu R@port zasiądą: reżyserka, dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie Anna Augustynowicz, teatrolog z Uniwersytetu Gdańskiego prof. Zbigniew Majchrowski oraz laureat ubiegłorocznej Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (GND) za dramat "Smutki tropików" Mateusz Pakuła.
Nieodłączną częścią festiwalu będą, jak co roku, czytania pięciu sztuk nominowanych do finału 8. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej wraz ze spotkaniami z ich autorami, zwieńczone 23 maja wspólną galą finałową z R@portem.
W tym roku, w finale GND znalazły się następujące sztuki: "Niesamowici bracia Limbourg" Beniamina Bukowskiego, "Zielona wyspa" Radosława Hendla, "Feinweinblein" Weroniki Murek, "Von Bingen. Historia prawdziwa" Sandry Szwarc oraz "Dziki Zachód" Anny Wakulik. Do tegorocznej edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, ustanowionej w 2007 r. przez prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka, zgłoszono 217 sztuk.
Podczas festiwalu zaprezentowane zostaną pozakonkursowo trzy spektakle w nowym cyklu pod hasłem "R@port familijny". Będą to:"A niech to gęś kopnie" Marty Guśniowskiej, w jej reżyserii (Teatr Animacji, Poznań), "Sam czyli przygotowanie do życia w rodzinie" Marii Wojtyszko w reż. Jakuba Krofta (Wrocławski Teatr Lalek) oraz "Jak zostałam wiedźmą" Doroty Masłowskiej, w reż. Agnieszki Glińskiej (Teatr Studio, Warszawa). (PAP)
rop/ tpo/