Wystawcy z 28 krajów uczestniczą w targach książki artystycznej New York Art Book Fair odbywających się w PS1, oddziale nowojorskiego Museum of Modern Art (MoMA). Znalazły się tam także dwa stoiska polskie.
Czterodniowe targi ściągają do PS1, w dzielnicy Queens, tłumy. W dniu otwarcia, w czwartek, trudno się było przecisnąć do rozlokowanych na kilku piętrach stoisk. Swoją ofertę przedstawia ponad 300 wydawnictw, galerii, uniwersytetów i fundacji. Przybyli tacy potentaci amerykańscy, jak Gagosian, KARMA, The MIT Press, Paula Cooper Gallery, Printed Matter,Inc, Sims Reed czy Yale University Press. Jest Sternberg Press z Niemiec, Frieze z Wielkiej Brytanii, a także Bęc Zmiana oraz Periodyk Najgorszy z Polski.
W MoMA PS1 uderza różnorodność. Są albumy, zbiory esejów o sztuce, architekturze, książki o samochodach, sporcie i przyrodzie. Nie brak biografii artystów, magazynów, komiksów, plakatów itp. Od bogato ilustrowanych, jak blisko 400-stronicowa "Picasso and Francoise Gilot: Paris-Valluaris 1943-1953", po skromne, liczące 15 stron "Flying Paintings" bez żadnego tekstu, z reprodukcjami obrazów nowojorskiej malarki Sarah Crowner.
Opasły tom wydawnictwa galerii Gagosian o Picassie, pochodzący z minionego roku, nawiązuje do czwartej, dużej wystawy z serii poświęconej artyście, prezentowanej tam w roku 2012. Książka opowiada o związku Picassa z młodą francuską malarką Francoise Gilot i wpływie, jaki wywarła na jego życie i twórczość. "Forest Hills" Billa Sullivana, wydana w tym roku przez Horses Think Press, traktuje o tenisie i sztuce. Autor przedstawia wyimaginowaną historię tych dziedzin w XX wieku poprzez kreowanie wydarzeń i wizerunków.
Na targach znalazł się też tom wydany przez Billy Ocallaghana oparty na niezwykle rzadkiej książce "Birds of America" Johna Jamesa Audubona, który malował ptaki w XIX wieku. Oryginał osiąga na aukcjach cenę ponad 10 milionów dolarów. Ciekawostką jest książka "On Democracy By Saddam Hussein" pod redakcją znanego z prowokacyjnego łączenia sztuki i polityki artysty Paula Chana. Wydana przez Badlands Unlimited zawiera przemówienia obalonego prezydenta Iraku, które są punktem wyjścia do pytania, co znaczy demokracja z punktu widzenia dyktatora.
Polskie wydawnictwo Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana pragnie przykuć uwagę amerykańskiego czytelnika zwłaszcza dwujęzycznym wydaniem tekstów różnych autorów, zebranych w tomie "Formy przestrzenne jako centrum wszystkiego" (Spatial Forms as the Center of Everything) pod redakcją Karoliny Breguły.
Jak podkreślił przedstawiciel wydawcy Piotr Drewko, Breguła w swoim projekcie i powiązanej z nim publikacji przywraca do życia stare, zardzewiałe rzeźby, które w świadomości użytkowników miasta stały się czymś zupełnie peryferyjnym i mało istotnym. "Artystka proponuje nowe spojrzenie na owe rzeźby - odrywa je od kontekstu historycznego i znaczeń, które się im przypisuje i przygląda się ich materialności. Dzieło sztuki traktowane jest tutaj jako obiekt, który można zważyć, zmierzyć oraz opisać jego fizyczne właściwości. To moment oderwania się od absurdalnie hermetycznej terminologii, której używa się w kontekście sztuki" - wyjaśniał Drewko.
Czasopismo artystyczne To! Periodyk Najgorszy oferuje m.in. piąty numer publikacji pod tytułem "Polska", w którym kilkudziesięciu autorów - artyści wizualni, kuratorzy i dziennikarze, zalecają w tłumaczeniu na angielski najbrzydsze miejsca do obejrzenia. Zaliczają do nich m.in. Biskupin, Wałbrzych, gdański blok mieszkalny "falowiec" raz cukiernię "Sowa" w Bydgoszczy. Wydawczyni, Maryna Tomaszewska, zapewniła PAP, że w minionym roku podczas targów sprzedała wszystko, co wówczas przywiozła, ok. 60 egzemplarzy.
Z Nowego Jorku Andrzej Dobrowolski (PAP)
ad/ kar/