Trzy premiery przedstawi w tym sezonie na Dużej Scenie Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie. Jak zapowiedziała nowa dyrekcja, w swoich poczynaniach artystycznych będzie nawiązywać do postaci Stanisława Wyspiańskiego, który tam wystawiał swoje nowatorskie dramaty.
„Teatr Słowackiego nie jest zwykłym teatrem - to jest to miejsce, które nosi w sobie zarówno niesamowitą historię kultury polskiej, jak i nowoczesną, mocną awangardę” - mówił dyrektor naczelny teatru Krzysztof Głuchowski podczas poniedziałkowej prezentacji zamierzeń artystycznych na sezon 2016/2017.
„My jesteśmy tylko 20. ekipą w tym teatrze, ale chcemy cofnąć się do początku, kiedy ten teatr był niesamowitą siłą, kiedy pierwszy dyrektor Tadeusz Pawlikowski zaprosił do współpracy Stanisława Wyspiańskiego, a prawie 80 proc. repertuaru było współczesnego. Chcemy do tego wrócić, wrócić w sposób nowoczesny i zupełnie odmienny, niż to co się do tej pory tu działo” - zadeklarował.
W planach artystycznych Teatru Słowackiego w tym sezonie znalazły się trzy premiery na Dużej Scenie, spotkania z intelektualistami i dyskusje. Małopolski Ogród Sztuki stanie się przestrzenią dla artystycznych eksperymentów z pogranicza różnych dziedzin: muzyki, tańca, teatru, instalacji dźwiękowych. Scenie Miniatura przypisano rolę Centrum Dramatu Najnowszego i miejsca warsztatów dramatopisarskich.
Jak zadeklarowała dyrekcja, sceny Teatr Słowackiego będą „domem Stanisława Wyspiańskiego”. Dlatego sezon artystyczny zostanie rozpoczęty od pierwszej edycji teatralnego maratonu, pod nazwą „Wyspiański wyzwala”, który jest planowany na połowę listopada. Do udziału w dwudniowym projekcie zostali zaproszeni: Michał Borczuch, Magdalena Miklasz, Małgorzata Warsicka, Remigiusz Brzyk, Paweł Świątek, Agnieszka Olsten, Małgorzata i Bartosz Szydłowscy, Karol Nepelski, Adam Strug, Marcin Chlanda, Artur Grabowski, Mateusz Pakuła, Jakub Roszkowski, Alicja Patanowska. Przedsięwzięcie ma być „próbą przybliżenia, oswojenia, interpretacji i reinterpretacji dzieł Wyspiańskiego”.
Na Dużej Scenie Teatru Słowackiego w sezonie 2016/17 odbędą się trzy premiery. Zacznie się od koprodukcji z Międzynarodowym Festiwalem Boska Komedia – prapremiery polskiej sztuki „Plastiki” niemieckiego dramaturga Mariusa von Mayenburga. Reżyseruje powracający po latach do krakowskiego teatru Grzegorz Wiśniewski.
Nowy rok rozpocznie się premierą „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii twórcy młodego pokolenia Radosława Rychcika. Dramat ten miał swoją prapremierę na scenie Słowackiego w 1903 r.
Kolejną produkcją na Dużej Scenie będzie adaptacja powieści w reżyserii Agnieszki Glińskiej. Tytuł jest wciąż w trakcie ustaleń. Jak ujawnił kurator programu artystycznego Bartosz Szydłowski, być może będzie to „Śnieg” laureata literackiego Nobla Orhana Pamuka.
W głównym gmachu planowana jest rewitalizacja „Salonu krakowskiego” jako miejsca rozmów o sprawach bieżących, filozofii, sztuce. Cykle debat od stycznia poprowadzi prof. Piotr Augustyniak.
Małopolski Ogród Sztuki, instytucja podlegająca Teatrowi Słowackiego stanie się – w zamierzeniu nowej dyrekcji – przestrzenią eksperymentalną, działającą na styku różnych sztuk,z dużym uwzględnieniem muzyki oraz działań wizualnych. Odbędą się tam dwie premiery: spektaklu „Katarakta” inspirowanego opowiadaniem amerykańskiej pisarki Jane Bowles pod tym samym tytułem w reżyserii choreografki i tancerki Dominiki Knapik oraz sztuki na motywach „Gry szklanych paciorków” Hermana Hessego w reżyserii Małgorzaty Warsickiej.
W ramach projektu Nowa Muzyka w Nowym Teatrze powstaną dwa przedsięwzięcia na pograniczu muzyki i teatru: kompozycja Krzysztofa Kaliskiego do opowiadania „In dreams begin responsabilities” M. Schwartza w reżyserii Magdaleny Szpecht oraz „Dom dźwięków” – projekt Wojciecha Blecharza. Kuratorem wydarzeń związanych z muzyką alternatywną ma być Artur Rojek.
Scenie Miniatura przypisano rolę Centrum Dramatu Najnowszego i miejsca warsztatów dramatopisarskich. W ramach tego projektu regularnie odbywać się będą czytania performatywne współczesnych polskich i zagranicznych sztuk, które reżyserować uznani reżyserzy – m.in. Anna Augustynowicz, Paweł Świątek, Remigiusz Brzyk, Maja Kleczewska. Całoroczne warsztaty dramatopisarskie kierowane będą przez Mateusza Pakułę i Jakuba Roszkowskiego. Do ich współprowadzenia zaproszeni zostaną polscy prozaicy, poeci i scenarzyści filmowi.
W tym sezonie kontynuowane będą spotkania w ramach „Salonu poezji Anny Dymnej”. Na deski „Słowackiego” powrócić ma Krakowski Raut Aktorów z wręczanymi w czasie jego trwania nagrodami Złotych Masek za najwybitniejsze osiągnięcia w dziedzinie teatru. (PAP)
rgr/ mrt/