Ponad 300 artystów i pracowników Teatru Wielkiego-Opery Narodowej uda się do Omanu na otwarcie nowego sezonu artystycznego, do Maskatu trafiło już osiem kontenerów kostiumów i scenografii. Polski teatr zaprezentuje operę "Aida" Giuseppe Verdiego 12 września.
O gościnnym występie w Królewskim Teatrze Operowym w Maskacie dowiedziała PAP od wicedyrektora Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie Grzegorza Chełmeckiego.
Do stolicy Omanu uda się łącznie 305 osób: solistów, członków orkiestry, chóru i baletu oraz pracowników warszawskiego teatru. Do Maskatu dotarło już osiem kontenerów dekoracji i kostiumów, które podróżowały drogą morską ponad sześć tygodni. Według Chełmeckiego koszty występu w całości pokrywa strona omańska.
"Aida", jedno z najświetniejszych dzieł Giuseppe Verdiego, wystawiona zostało po raz pierwszy w Kairze w 1871 r. Cztery lata później opera miała swoją polską premierę w Teatrze Wielkim. Ostatni raz przed inscenizacją Manoliego "Aidę" wystawiano na deskach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej od 1986 r.
Zespół Teatru Narodowego-Opery Narodowej da w Maskacie trzy występy 12, 13 i 14 września. Grupa techników pojedzie do Omanu 7 września, na rozładunek dekoracji i przeprowadzenie prób przewidziano cztery dni.
Stroje, w których wystąpią artyści, zostały uzgodnione ze stroną omańską. "Wysłaliśmy projekty kostiumów do Omanu, gdzie zrobiono drobne poprawki, których wymagała tamtejsza obyczajowość" - powiedział Chełmecki. W niektórych sukniach zmniejszono głębokie dekolty, zlikwidowano odsłonięte ramiona i przezroczyste materiały.
Opera "Aida" miała swoją premierę w Warszawie w 2005 r. Reżyserem i scenografem inscenizacji opery jest włoski artysta Roberto Lagana Manoli. Na scenie w Maskacie w rolę Aidy wcieli się amerykańska sopranistka Mardi Byers, w rolę Radamesa - bułgarski tenor Kamen Chanev. Orkiestrę Teatru Narodowego-Opery Narodowej poprowadzi francuski dyrygent Patrick Fournillier.
Wystąpią też: Anna Lubańska, Johannes von Duisburg, Mieczysław Milun, Aleksander Teliga, Anna Karasińska i Adam Zdunikowski.
"Jest to wyjątkowy wyjazd. Teatr Wielki-Opera Narodowa rzadko pokazuje opery za granicą, ponieważ przedstawienia operowe są najdroższe, angażują najwięcej zespołów artystycznych i wymagają przewiezienia bogatej scenografii. Dużo częściej na wyjazdy udaje się nasz balet" - powiedział wicedyrektor.
Sezon artystyczny 2012/2013 będzie drugim w historii Królewskiego Teatru Operowego w Maskacie, pierwsza opera w Omanie zainaugurowała działalność w październiku 2011 r. Dotychczas na jej scenie wystąpili m.in.: tenor Placido Domingo, sopranistka Renee Fleming, wiolonczelista Yo-Yo Ma w towarzystwie London Philharmonic Orchestra, Balet Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu. Teatr w Maskacie jest trzecią sceną operową w krajach arabskich Bliskiego Wschodu po scenach w Bejrucie i Kairze.
Tytułowa bohaterka to etiopska niewolnica, w której kocha się wódz egipskiej armii Radames. Ma on nadzieję, że zwycięska wyprawa przeciwko Etiopom sprawi, że faraon zgodzi się na ich ślub. Radamesa kocha jednak córka faraona Amneris.
Wicedyrektor Chełmecki zauważył, że w krajach muzułmańskich opera nie ma długiej tradycji. Sułtan Omanu Kabus ibn-Said, miłośnik muzyki i europejskich oper, zlecił budowę pierwszego teatru operowego w Maskacie w 2001 r. Do tej pory w stolicy Omanu występowali jedynie artyści zagraniczni, opera nie ma na razie swojego zespołu. Wśród artystów Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, goszczących w Maskacie, muszą się też znaleźć członkowie orkiestry i chóru, ponieważ w operze omańskiej nie działa na stałe żadna orkiestra.
Według wicedyrektora z repertuaru Teatru Wielkiego-Opery Narodowej wybrano właśnie "Aidę", ponieważ jest to opera klasyczna. "W kraju, w którym społeczeństwo dopiero zapoznaje się z tym gatunkiem, jest oczywiste, że trzeba zacząć od spektakli klasycznych" - powiedział.
Verdi napisał "Aidę" na zamówienie wicekróla Egiptu, który w 1869 r. zaproponował Verdiemu napisanie opery z okazji otwarcia Kanału Sueskiego.
"Aida", jedno z najświetniejszych dzieł Giuseppe Verdiego, wystawiona zostało po raz pierwszy w Kairze w 1871 r. Cztery lata później opera miała swoją polską premierę w Teatrze Wielkim. Ostatni raz przed inscenizacją Manoliego "Aidę" wystawiano na deskach Teatru Wielkiego-Opery Narodowej od 1986 r.
Tytułowa bohaterka to etiopska niewolnica, w której kocha się wódz egipskiej armii Radames. Ma on nadzieję, że zwycięska wyprawa przeciwko Etiopom sprawi, że faraon zgodzi się na ich ślub. Radamesa kocha jednak córka faraona Amneris.
Magdalena Cedro (PAP)
mce/ mlu/ bk/