Sześć spektakli pokazanych zostanie podczas rozpoczynającego się w sobotę w Gdańsku Tygodnia Ukraińskiego. W programie imprezy, organizowanej przez Gdański Teatr Szekspirowski, zaplanowano też m.in. projekcje filmów, koncert, wystawę oraz pokaz ukraińskiej kuchni.
Jak poinformowała rzeczniczka prasowa Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Magdalena Hajdysz to kolejny festiwal w ramach cyklu Teatry Europy. Wcześniej GTS przygotował Tydzień Brytyjski, Flamandzki, Gruziński, Rumuński i Niemiecki.
Narodowy Akademicki Teatr Dramatyczny im. Iwana Franki w Kijowie pokaże w Gdańsku „Eryka XIV” Augusta Strindberga, w reżyserii Stanisława Mojsiejewa. Mimo, że akcja sztuki osadzona jest w XVI-wiecznej Szwecji, całość uwspółcześniają scenografia, kostiumy oraz muzyka zaczerpnięta z filmów Jima Jarmuscha.
Ten sam stołeczny teatr zaprezentuje także spektakl o charakterze dokumentalnym „Dzienniki Majdanu”. Przedstawienie wyreżyserował Andriy May. Sztuka powstała na podstawie tekstu Natalii Vorożbyt, opartym na zbieranych przez trzy miesiące relacjach naocznych świadków konfliktu na Ukrainie. „Sztuka nie ma zakończenia, tak jak nie ma na razie końca ukraińska walka o wolność i sprawiedliwość” – powiedziała autorka „Dziennika Majdanu” w komunikacie prasowym, udostępnionym przez GTS.
Kolejną propozycją teatralną podczas Tygodnia Ukraińskiego będzie opera requiem „Hiob” (muzyka: Roman Grygoriv, Illia Razumeiko, reżyseria: Vlad Troitsky). Centralnym elementem tego spektaklu jest fortepian, który zamienia się w prawdziwą orkiestrę. Pianista i wokaliści używają różnych instrumentów perkusyjnych, takich jak werble, marimba, trójkąty, a także monet, kluczy, palców i paznokci do gry na strunach i na pudle fortepianu. Te wszystko sprawia, że instrument brzmi jak klawesyn, perkusja, a chwilami nawet jak syntezator. Libretto opery jest współczesną interpretacją „Księgi Hioba”.
Instytucja pozarządowa Teatr Prekrasni Kvity (Piękne kwiaty) z Charkowa pokaże gdańskim widzom przedstawienie „RED”. Spektakl w formie teatru tańca, pozbawiony słów, opowiada historię trzech mężczyzn zniewolonych kobiecą siłą i pięknem.
Kolejny spektakl to “Stalkers” w wykonaniu Teatru Zoloti Vorota z Kijowa. Autor sztuki Pavlo Arie jest znanym ukraińskim dramaturgiem i artystą konceptualnym. Ma w swoim dorobku 12 sztuk wystawianych m.in. we Lwowie, w Kijowie, Berlinie, Brnie, Moskwie. Bohaterami komedii “Stalkers” są mieszkańcy jednej z opuszczonych czarnobylskich wiosek. Miejsce, gdzie w 1986 r. doszło do awarii elektrowni jądrowej, staje się w spektaklu metaforą Ukrainy, której mieszkańcy marzą o Unii Europejskiej i NATO równie mocno, jak jeden z bohaterów marzy o McDonaldzie.
W programie Tygodnia Ukraińskiego jest też solo taneczne w wykonaniu Daniela Belkina, który jest uznawany za jednego z najzdolniejszych ukraińskich tancerzy młodego pokolenia. Ukończył szkołę tańca współczesnego Other Dances w Dniepropietrowsku, następnie pracował w teatrze tańca Flow. W latach 2001-2010 był dyrektorem artystycznym i głównym choreografem w centrach kultury: The Rio Club, Opera Concert Hall, Voshod oraz głównym choreografem w cyrku w Dniepropietrowsku. Artysta brał udział w wielu międzynarodowych projektach realizowanych m.in. na Ukrainie, Białorusi, w Szwecji, Mołdawii, Francji, Gruzji oraz Syrii.
Dla zainteresowanych ukraińską kulturą GTS przygotował również koncert zespołu Onuka, który tworzą Eugena Filatova i Naty Zhyzhchenko. Na Ukrainie grupa cieszy się ogromną popularnością dzięki połączeniu muzyki elektronicznej z tradycyjnymi instrumentami, takimi jak m.in. flety, waltornia i puzon.
Zaplanowano także wystawę pt. „Elementarna manipulacja”, prezentującą prace kilku młodych ukraińskich artystów z kręgu sztuki wizualnej.
Będą też projekcje pięciu filmów: „Cwaniak” (film niemy z 1929 r., reżyseria: Mikołaj Szpikowski, muzyka na żywo: Marcin Pukaluk), „Chajtrama” (reż. Achtem Sejtabłajew), „Plemię” (reż. Mirosław Słaboszpycki), „Przewodnik” (reż. Oles Sanin) oraz „Żywy ogień” (reż. Ostap Kostiuk).(PAP)
rop/ agz/