Oratorium "Siedem ostatnich słów naszego Zbawiciela na krzyżu" Josepha Haydna zainauguruje w poniedziałek w Krakowie 13. edycję festiwalu Misteria Paschalia. Będzie to jednocześnie wkład Krakowa w obchody przypadającego tego dnia Europejskiego Dnia Muzyki Dawnej.
Europejski Dzień Muzyki Dawnej to święto organizowane przez sieć European Network for Early Music pod patronatem Komisji Europejskiej oraz UNESCO. Od czterech lat jest czasem licznych spotkań, koncertów oraz konferencji poświęconych muzyce dawnej, odbywających się w całej Europie.
"To dla nas zaszczyt, że konsekwentnie budowana od lat marka festiwalu Misteria Paschalia jest dziś szeroko dostrzegana nie tylko w Polsce, ale także poza jej granicami. Jego 13. odsłona okazała się dla nas niezwykle szczęśliwa, ponieważ po raz pierwszy program jednego z flagowych krakowskich wydarzeń wzbogaci tak ważne europejskie święto muzyki" – powiedziała dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego Izabela Helbin.
Wyraziła nadzieję, że "okres wielkanocny w Krakowie, od lat utożsamiany z obecnością wybitnych artystów kręgu muzyki dawnej, od tegorocznej edycji festiwalu kojarzony będzie również z obchodami European Day of Early Music".
Misteria Paschalia to jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Formuła festiwalu opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i wybitnych interpretatorów muzyki dawnej.
Jak zapowiadał dyrektor artystyczny festiwalu Filip Berkowicz, "główną oś zbliżającego się Festiwalu Misteria Paschalia ponownie wyznacza prezentacja trzech oratoriów: Alessandra Scarlattiego (+Cain overo Il primo omicidio+), Michele'a Falco (+Oratorio di Sant'Antonio+) i George'a Friderica Haendla (+Belshazzar+)". Zaprezentowane zostaną także dwa dzieła podejmujące temat Męki Zbawiciela: w ujęciu Dietricha Buxtehudego (+Membra Jesu Nostri+) i Josepha Haydna (+Die sieben letzten Worte unseres Erl"sers am Kreuze+). Uzupełnieniem programu będzie przedstawienie mrocznych Responsoriów Carla Gesualda oraz jednego z najbardziej znanych utworów w historii muzyki - Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Podczas festiwalu przez kolejne dni Wielkiego Tygodnia prezentowane będą dzieła tematycznie związane ze świętami wielkanocnymi i pozwalające wniknąć w ich charakter; ale także przypominające, jak przeżywali te święta ludzie w XVII czy XVIII stuleciu.
Jednym z takich dzieł będzie oratorium "Siedem ostatnich słów naszego Zbawiciela na krzyżu" Josepha Haydna. 21 marca w Centrum Kongresowym ICE Kraków zaprezentuje je stały gość festiwalu Jordi Savall ze swoją orkiestrą Le Concert des Nations.
W kolejnym dniu w Filharmonii Krakowskiej wystąpi jeden z najsłynniejszych muzyków włoskich, dyrygent i klawesynista Rinaldo Alessandrini ze swym zespołem Concerto Italiano. W oratorium Alessandra Scarlattiego "Kain, czyli pierwsze zabójstwo" krakowskiej publiczności zaprezentują się także znani soliści, m.in. Sonia Prina, Roberta Invernizzi, Carlo Allemano.
W Wielką Środę w kościele św. Katarzyny zabrzmią "Tenebrae Responsories" Gesualda da Venosy w wykonaniu Capelli Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa. Wielki Czwartek przyniesie z kolei wykonanie "Oratorium o św. Antonim" Michele'a Falco, prezentowane przez Fabia Biondiego i muzyków jego zespołu Europa Galante. W Wielki Piątek zabrzmi Requiem Mozarta, poprowadzone przez Marka Minkowskiego i wykonane przez jego Les Musiciens du Louvre Grenoble.
Z kolei w Wielką Sobotę cykl siedmiu kantat "Membra Jesu nostri" Dietricha Buxtehudego wykona w kopalni soli w Wieliczce prowadzony przez Lionela Meuniera zespół wokalny Vox Luminis. Sobotni koncert uzupełni "Stabat Mater" Agostina Steffaniego.
Finałowy koncert w Niedzielę Wielkanocną to wielkie dzieło ze światowego repertuaru - "Baltazar" George'a Friderica Haendla. Wykonanie tego oratorium poprowadzi Ottavio Dantone, dyrygujący swoją orkiestrą Accademia Bizantina. Obok instrumentalistów na scenie ICE Kraków staną także znakomici soliści: Thomas Walker, Rosemary Joshua, Filippo Mineccia, Delphine Galou i Andreas Wolf, oraz chór stale Capelli Cracoviensis.
Organizatorami festiwalu Misteria Paschalia 2016 są: Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Program 2 Polskiego Radia. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.(PAP)
hp/ mhr/