Blisko 5 tys. prac liczą zbiory Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, które w czwartek oficjalnie rozpoczęło działalność w nowej siedzibie. W kolekcji znajdują się m.in. obrazy Edwarda Dwurnika, Tadeusza Brzozowskiego, Jerzego Nowosielskiego.
Działalność wystawienniczą „Elektrowni” w nowej siedzibie zainaugurowała wystawa „Specimen. Próba kolekcji”. Jak powiedział podczas inauguracji dyrektor artystyczny placówki i kurator wystawy Zbigniew Belowski, ekspozycja jest pierwszą próbą prezentacji w przestrzeniach nowego centrum prac z kolekcji liczącej prawie 5 tys. prac.
W zbiorach "Elektrowni" znalazło się 600 prac zgromadzonych przez dziewięć lat istnienia placówki oraz licząca około 4,5 tys. dzieł kolekcja przekazana przez Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu (oddział Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu). Trzonem zbiorów są dzieła z dziedzin rysunku i malarstwa, rzeźby, grafiki i fotografii. Należą do nich prace m.in. Edwarda Dwurnika, Tadeusza Brzozowskiego, Jerzego Nowosielskiego, Jana Berdyszaka, Jerzego Beresia, Tadeusza Brzozowskiego.
Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, podkreślił, że jest to jedna z największych kolekcji o tym profilu w Polsce. Jego zdaniem, przyczyni się ona do podniesienia prestiżu Radomia na mapie kulturowej Polski.
Siedziba centrum sztuki mieści się w wybudowanej w 1901 r. elektrowni miejskiej, ulokowanej w centrum Radomia przy ul. Kopernika.
Wykonany z czerwonej cegły budynek starej elektrowni został odnowiony, ale pozostawiono go w niezmienionym stylu i kształcie. Z daleka widoczna jest jego czerwona bryła z dużymi, stylowymi oknami. Została ona połączona z wybudowanym w nowoczesnym stylu obiektem centrum sztuki.
Centrum ma ponad 5 tys. metrów kwadratowych powierzchni. W kompleksie jest m.in. kilka sal wystawowych, biblioteka, pracownia multimedialna, księgarnia, sala kinowa. Do celów wystawienniczych wykorzystano stary piec o powierzchni ekspozycyjnej ok. 100 metrów kwadratowych, w którym na trzech poziomach urządzono galerię małych form.
Charakterystycznym elementem placówki jest wieńczący ją neon w kształcie obłoku. Świecącą chmurę wykonał niemiecki artysta Thorsten Goldberg (ur.1960), specjalista od sztuki w przestrzeni publicznej. Podobna praca jego autorstwa znajduje się także m.in. w Berlinie.
Wartość całej inwestycji wraz z wyposażeniem to 22,5 mln zł. Pieniądze na ten cel przeznaczył zarząd województwa mazowieckiego.
Pomysłodawcą utworzenia w Radomiu centrum, w którym prezentowana byłaby powojenna, współczesna sztuka polska był reżyser Andrzej Wajda, który w dzieciństwie mieszkał w Radomiu, a od 2001 roku jest jego honorowy obywatelem. Wraz z żoną Krystyną Zachwatowicz Wajda przekazał radomskiemu Muzeum Sztuki Współczesnej dzieła ze swej prywatnej kolekcji, m.in. autorstwa Józefa Czapskiego i Tadeusza Kantora, oraz własne prace.
Reżysera nie było w czwartek na otwarciu placówki. Dyrekcja „Elektrowni” uhonorowała go specjalną nagrodą przyznawaną osobom, które przyczyniły się do powstania i rozbudowy Centrum. Takie samo wyróżnienie otrzymała współpracująca z placówką krytyk sztuki Bożena Kowalska. (PAP)
ilp/ pz/