57 dzieł sztuki zostało przedstawionych na 22 tysiącach miejsc reklamowych w całej Wielkiej Brytanii, zastępując plakaty i billboardy. To największa na świecie ekspozycja sztuki, jak informuje jej organizator stowarzyszenie ArtEverywhere (Sztuka Wszędzie).
Wielka wystawa, zainaugurowana w poniedziałek, potrwa do 15 sierpnia. Reprodukcje obrazów, a nawet zdjęcia instalacji artystycznych widnieją w autobusach, klubach sportowych, centrach handlowych i na tysiącu taksówek.
Chodzi o "przekształcenie powierzchni reklamowych w cudowne dzieła sztuki (...), aby móc celebrować brytyjską sztukę" - wyjaśnia ArtEverywhere.
Wielka wystawa, zainaugurowana w poniedziałek, potrwa do 15 sierpnia. Reprodukcje obrazów, a nawet zdjęcia instalacji artystycznych widnieją w autobusach, klubach sportowych, centrach handlowych i na tysiącu taksówek.
W autobusach można więc podziwiać autoportret Luciena Freuda, a pejzaże Johna Constable'a w centrach handlowych. Rolę kuratora wystawy odegrała publiczność, która z przygotowanej uprzednio listy brytyjskich malarzy wybrała swoich 57 ulubieńców.
W rezultacie słynny romantyczny olej prerafaelity Johna Williama Waterhouse'a "Lady of Shalott" znalazł się na pierwszym miejscu listy. Za nim uplasował się obraz "Ofelia" Johna Everetta Millaisa i "Głowa VI" Francisa Bacona.
Wśród wybranych przez Brytyjczyków prac są również dzieła Thomasa Gainsborough, ale też i malarzy współczesnych, jak David Hockney, Tracey Emin i Damien Hirst.
"To wspaniały projekt, który jest realizacją mojej fantasmagorii - widzieć moje prace reprodukowane na plakatach w całym Zjednoczonym Królestwie" - powiedziała jedyna żyjąca artystka, której dzieło znalazło wśród 10 najlepszych wytypowanych przez Brytyjczyków, Cornelia Parker. Została ona wybrana do udziału w tym projekcie ze względu na swą instalację "Cold Dark Matter: An Exploded View" przedstawiającą resztki ogrodowej szopy, którą na życzenie artystki zniszczyła brytyjska armia.(PAP)
fit/ kar/