Lucyna Malec i Jarosław Gajewski zostali w poniedziałek laureatami Wielkiego Splendora 2021 - nagrody przyznawanej przez zespół Teatru Polskiego Radia. Splendorem Splendorów nagrodzono Włodzimierza Pressa. Honorowego Splendora odebrał Marek Mazur. Podczas gali uhonorowano także debiutantów.
Uroczystość wręczenia nagród poprowadził Janusz Kukuła, dyrektor i główny reżyser Teatru Polskiego Radia. W gali uczestniczyli także m.in. przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański, wiceprzewodnicząca KRRiT Teresa Bochwic oraz prezes zarządu Polskiego Radia Agnieszka Kamińska.
Zwracając się do nagrodzonych Janusz Kukuła powiedział: "Teatr Polskiego Radia to jest wasz dom. Ten dzień jest po to, bym mógł to wobec całego świata powiedzieć: wiecie, że was kocham, ja z kolei wiem, że czasami bez wzajemności, ale to nie umniejsza mojej miłości, więc dziękuję wam, że jesteście, że teatr żyje waszymi talentami, że tak pięknie dzisiaj spotykają się laureaci Wielkich Splendorów, i ludzie artyści, którzy w tym teatrze debiutują". "To właśnie sztafeta pokoleń, stanowi o naszej sile i o tym, że chcecie do nas przychodzić, że w jakimś sensie w waszych sercach, ciągle jest to wasz dom. Tak było, jest i mam nadzieję, że będzie" - dodał.
Przewodniczący Rady Mediów Narodowych, który objął patronatem honorowym uroczystość, powiedział: "Staraliśmy się zawsze udowodnić, że media publiczne służą polskiej kulturze. To jest ich główne zadanie. Bez świata kultury te media nie istnieją, nie byłoby sensu wzmacniać ich finansowo. Na szczęście to się teraz dzieje, z różnych powodów, nie tylko ze względu na kulturę, ale dzięki temu również polska kultura, może coś zyskać i zyskuje". "Choćby tutaj w Teatrze Polskiego Radia jest relacja wzajemna między mediami publicznymi, które m.in. dzięki Państwu mogą przedstawić bardzo interesującą ofertę, swoim odbiorcom, ale i polska kultura zyskuje dzięki tym mediom, ponieważ te pieniądze służą polskiej kulturze, twórcom polskiej kultury i dobrze. Po to one są, one są z naszych wspólnych podatków" - podkreślił.
"Dopóki będziemy mieli jakiś wpływ na media publiczne, to będziemy starali się otwierać szeroko drzwi dla Państwa, widząc w tym obopólny interes" - zapewnił Czabański.
Od 1988 r. zespół Teatru Polskiego Radia wręcza nagrodę Wielkiego Splendora za najlepsze kreacje w słuchowiskach oraz twórczy wkład na rzecz rozwoju i umacniania rangi radia artystycznego w Polsce.
W tym roku Wielki Splendor Teatru Polskiego Radia 2021 dla aktorki "za wrażliwość w budowaniu swoich bohaterek i za ogromne serce dla pracy w Teatrze Polskiego Radia" trafił do Lucyny Malec.
"Mam nadzieję, że ta nagroda nie jest zwieńczeniem mojej bytności, ale nowym początkiem. Często mówimy, że Teatr Polskiego Radia to jest takie cudowne, wspaniałe, magiczne miejsce, ale to miejsce tworzą ludzie. To wy tworzycie to miejsce. To dla was chcemy tutaj przychodzić i przychodzę tu zawsze z wielką radością, bo wiem, że będę zawsze otoczona przyjaźnią, życzliwością, troską, że spotkam się z wielkimi artystami, z fachowcami, z ludźmi naprawdę profesjonalnymi" - mówiła Malec, odbierając nagrodę.
Malec jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie (1989), debiutowała drobnymi rolami w serialach telewizyjnych: "W labiryncie" i "Czterdziestolatek 20 lat później". Dała się zapamiętać widzom z wyrazistego, komediowego epizodu nierozgarniętej aktorki w filmie Jacka Bromskiego "Dzieci i ryby".
Dużą popularność oraz potwierdzenie talentu komediowego przyniósł jej udział w telewizyjnym widowisku kabaretowym "Komiczny Odcinek Cykliczny (KOC)", w którym partnerowała Grzegorzowi Wasowskiemu i Sławomirowi Szczęśniakowi. Popularność przyniosła jej rola Grażyny Nowik - zapracowanej żony i matki dwojga dzieci w serialu "Bulionerzy". Znana jest także z roli zazdrosnej żony Mariana Włosińskiego w nagradzanym na międzynarodowych festiwalach "Moim Nikiforze" w reżyserii Krzysztofa Krauzego. w 1989 roku związała się z warszawskim Teatrem Kwadrat natomiast od początku lat 90-tych związana jest z Teatrem Polskiego Radia. Od 2006 roku gra w serialu "Na Wspólnej". Często użycza swojego głosu w filmach animowanych. Dubbingowała m.in. Betty Ruble w kreskówce "Flinstonowie" i Noddy’ego w "Noddym".
Wielkiego Splendora Teatru Polskiego Radia 2021 dla aktora "za wszechstronność w opisywaniu ludzi i świata, bogactwo środków artystycznych i wiarę, że słowa pomagają zrozumieć świat" otrzymał Jarosław Gajewski. Jest on absolwentem Wydziału Aktorskiego PWST im. A. Zelwerowicza (dziś Akademia Teatralna) w Warszawie (1984), aktorem Teatru Narodowego (2003–10 oraz od 2016), reżyserem i pedagogiem.
Gajewski odbierając nagrodę podkreślił, że Teatr Polskiego Radia jest dla niego domem. "Jest to miejsce, gdzie czujemy się u siebie, gdzie czujemy się bardziej sobą, gdzie odpoczywamy. To jest nadzwyczajny zaułek kultury" - ocenił.
Jak mówił, "jeśli kultura to jest praca nad krzepieniem ducha, jeżeli kultura jest sprawą uprawy ducha, to tu właśnie uprawiamy ducha, tu mierzymy się ze słowem, z czymś dużo większym od nas". "Fakt, że możemy się z tym mierzyć daje nam ogromnie dużo radości" - zaznaczył.
Gajewski w latach 1993-99 oraz 2002-08 pełnił funkcje prorektora na Wydziale Aktorskim PWST (AT). Pracuje tam na stanowisku profesora zwyczajnego. Z Teatrem Polskiego Radia związany od początku lat 90-tych.
Splendorem Splendorów, którego patronem jest Krzysztof Zalewski, nagrodzony został "za wewnętrzne piękno i za zewnętrzną dobroć oraz mądrość, która pozwala przeżyć piękne chwile słuchaczom Teatru Polskiego Radia" Włodzimierz Press, absolwent warszawskiej PWST (1963), aktor teatrów warszawskich: Praskiego Teatru Ludowego (1963–74, od 1966 roku – Teatr Ludowy), Kwadrat (1974–82), Dramatycznego (1987–92) i Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza (1992–2006).
"Jest mi dzisiaj miło, wesoło, bo to wielki zaszczyt i to się nie zdarza często w życiu, ale że dzisiaj muszę być radosny, to jest mi smutno, bo i pandemia, i inflacja, i Białoruś, Polska. Nie możemy przejść obojętnie wobec tych tematów, musimy o tym myśleć i troszkę mi wstyd, że się muszę cieszyć" - powiedział odbierając nagrodę Press.
Podziękował wszystkim pracownikom radia, którzy "tak mile zawsze zapraszają, witają i towarzyszą w pracy". "Kiedykolwiek przychodzę do radia, to jedna rzecz jest dla mnie urokliwa, że nie mam tremy, jestem na luzie. Wiem, że jest otoczony przyjaciółmi, którzy wskażą mi kłamstwo, jeżeli je zastosuję, wskażą mi błąd i że mogę powtórzyć tyle razy, ile trzeba, żeby było dobrze" - opowiadał.
Press współpracował z teatrami warszawskimi: Za Dalekim, Powszechnym im. Zygmunta Hübnera, na Woli, Centrum Artystycznym M25, Syrena, Bajka, HOTELOKO, Teatrem Żydowskim im. Estery Rachel i Idy Kamińskich, a także z Teatrem Polskim we Wrocławiu oraz z Teatrem Polskiego Radia i Teatrem Telewizji Polskiej.
Jest laureatem nagrody ministra obrony narodowej I stopnia przyznanej realizatorom i wykonawcom ról w serialu telewizyjnym "Czterej pancerni i pies" w reżyserii Konrada Nałęckiego (1967). W 2012 r. został honorowany Feliksem Warszawskim w kategorii "najlepsza drugoplanowa rola męska", za rolę Gunkela w "Udręce życia" Levina w reżyserii Jana Englerta w Teatrze Narodowym.
Honorowy Wielki Splendor 2021 "za współtworzenie Muzeum Teatru Polskiego Radia – Muzeum słów i głosów w Baranowie Sandomierskim oraz za miłość do sztuki radiowej" trafił do Marka Mazura, którego rodzina od co najmniej czterech pokoleń jest ściśle związana z ziemią baranowską.
"Do końca nie jestem przekonany, czy ja jestem tą osobą, która powinna tę nagrodę odbierać. Bo tę ideę, ten koncept, rozwijał pan Janusz Kukuła. I to jego staraniem ta koncepcja powstała. Pan Wojciech Ramus (pomysłodawca stworzenia Muzeum Teatru Polskiego Radia - przyp. PAP) też to organizował, tworzył wspierał pana Janusza, a nam przypadł zaszczyt nieasmowity, że ta idea piękna się w Baranowie Sandomierskim zmaterializowała, za co wam bardzo serdecznie dziękujemy" - powiedział.
Mazur jest absolwentem Wydziału Studiów Międzynarodowych i Nauk Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Swoją przygodę z samorządem rozpoczął od pracy w Departamencie Wspierania Przedsiębiorczości Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego. Od 2014 roku pełni funkcję Burmistrza Miasta i Gminy Baranów Sandomierski. Jego troską jest wszechstronny i zrównoważony rozwój gminy.
Zabiegając o poprawę jakości życia mieszkańców, w tak podstawowych sprawach jak: infrastruktura wodno-kanalizacyjna, drogi, czy rozwój bazy sportowej, dużą wagę przykłada do kwestii kultury i tożsamości. W trakcie jego kadencji wykonana została m.in.: kompleksowa modernizacja Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Baranowie Sandomierskim wraz z siedzibą gminnej biblioteki, częściowa modernizacja Środowiskowego Domu Kultury w Skopaniu, poddano renowacji liczne, historyczne kapliczki i figury przydrożne.
Ostatnią inicjatywą burmistrza było powstanie na rynku w Baranowie Sandomierski pomnika Orła Piastowskiego, przypominającego fakt nadania dla Baranowa praw miejskich przez Króla Kazimierza Wielkiego w 1354 roku. W swojej działalności samorządowej kieruje się zasadą "Gmina jest silna aktywnością swoich mieszkańców". Dlatego też aktywnie wspiera inicjatywy społeczne, dzięki czemu w ostatnich latach na terenie gminy powstały, m.in.: Uniwersytet Trzeciego Wieku, Chór Chorus Familiaris, gminna orkiestra dęta, jak również Muzeum Teatru Polskiego Radia.
Podczas poniedziałkowej gali docenieni zostali także twórcy debiutujący w Teatrze Polskiego Radia. Nagrodę Arete 2021 dla aktorki "za lekkość w kreowaniu świata oraz za bogactwo środków artystycznych, dzięki którym Teatr Polskiego Radia przyciąga młode pokolenia słuchaczy" otrzymała Karolina Honchera, absolwentka Wydziału Lalkarskiego wrocławskiej PWST (2005).
Arete 2021 dla aktora "za prawdę kreowanych bohaterów, dzięki której aktor opowiada o człowieku i otaczającym go świecie" odebrał Jakub Kordas, student Wydziału Aktorskiego Akademii Teatralnej w Warszawie.
Nagrodę za debiut dramaturgiczny Talanton 2021 wręczono "za wrażliwość w dotykaniu najboleśniejszych ludzkich przeżyć, za umiejętność ukazania postaw i wyborów, sięgających czasów wojny" Przemysławowi Wyszyńskiemu, aktorowi, reżyserowi, choreografowi układów walk, doktorowi w dziedzinie Sztuk Teatralnych i wykładowcy Akademii Teatralnej w Warszawie.
W kategorii debiut muzyczny nagrodę Amadeusz 2021 otrzymał "za kolorowanie słów dźwiękami, za czułość, z jaką to czyni oraz za wszechstronność, która temu towarzyszy" Piotr Skotnicki, warszawiak, absolwent Wydziału Historii na Uniwersytecie Warszawskim. Skotnicki jest scenarzystą, dramaturgiem, rez˙yserem radiowym, kompozytorem, aranz˙erem, producentem muzycznym, sound designerem, realizatorem dz´wie?ku i muzykiem sesyjnym. Ponadto autorem słuchowisk utrzymanych w tematyce historycznej, współczesnych dramatów, ale także komedii absurdu z gatunku science-fiction ("Amaterasu", "Wielkie porządki w Klubie Patriotów", "Spokojna głowa, czyli kryzys wieku niemowlęcego", "Zabierzesz to ze sobą", "Prymas" i "Nieznany żołnierz").
Nagroda Don Kichot 2021 za debiut reżyserski trafiła do aktora, tekściarza i reżysera radiowego Kamila Marii Banasiaka "za profesjonalizm i umiejętność przenikliwej analizy psychologicznej bohaterów sztuki, za wspaniałą pracę z aktorami". (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska
ksi/ pat/