Komisja Artystyczna ogłosiła finalistów VI Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Do tegorocznych 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych zakwalifikowano cztery tytuły z teatrów w Olsztynie, Gnieźnie, Poznaniu i Lublinie.
Jak wyjaśniła koordynatorka konkursu Katarzyna Pilarska, "dodatkowo Komisja przyznała swoje wyróżnienia, w tym Nagrodę Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego, przyznawaną za najciekawsze odkrycie repertuarowe", którą zdobył Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie.
"+Baśń o pięknej Parysadzie i Ptaku Bulbulezarze+ z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie (reż. Jarosław Kilian), +Krótka rozmowa ze Śmiercią+ z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie (reż. Marcin Liber), +Matka+ z Teatru Nowego im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu (reż. Radek Stępień) i +Nad Niemnem. Obrazy z czasów pozytywizmu+ z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie (reż. Jędrzej Piaskowski) – to wybrane najlepsze spektakle +polskiej klasyki+ z 2020 r., które powalczą w finale ogólnopolskiego Konkursu +Klasyka Żywa+ podczas tegorocznych, 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych" - czytamy w przesłanej w poniedziałek PAP informacji.
Zaznaczono, że "Komisja Artystyczna zdecydowała również o przyznaniu dodatkowych nagród twórcom przedstawień niezakwalifikowanych do finału Konkursu". "Wyróżniono Marcina Chlandę za scenografię, kostiumy i reżyserię świateł do spektaklu +Balladyna+ w reżyserii Pawła Świątka (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie) oraz za scenografię i reżyserię świateł do spektaklu +Oni+ w reżyserii Piotra Ratajczaka (Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie), Bernardę Bielenię za oryginalny wybór repertuarowy i koncepcję inscenizacyjną +Śmierci porucznika+ (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Filia w Białymstoku), Konrada Dworakowskiego za umiejętny dobór konwencji w spektaklu +Łysek z pokładu Idy+ (Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach) oraz Radosława Hebala za różnorodność środków i umiejętną transformację postaci w spektaklu +Opętani+ w reżyserii Igora Gorzkowskiego (Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie)" - napisała Pilarska.
Wyróżnienie zespołowe Komisji trafiło do grupy Living Space Theatre z Katowic – "za spontaniczność i bezpretensjonalność w interpretacji spektaklu +Ferdydurke+ w reżyserii Jakuba Margosiaka".
Nagrodą Specjalną im. Stanisława Hebanowskiego przyznawaną za odkrycie repertuarowe uhonorowano Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie za spektakl "Krótka rozmowa ze śmiercią" wg "Rozmowy mistrza Polikarpa ze śmiercią" Mikołaja z Mierzyńca oraz "Krótkiej rozprawy między trzema osobami, Panem, Wójtem a Plebanem" Mikołaja Reja w reżyserii Marcina Libera we współpracy dramaturgicznej z Jarosławem Murawskim.
Komisja Artystyczna pracowała w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Zenon Butkiewicz, Marek Chowaniec, Tomasz Domagała, Tadeusz Kornaś, Beata Popczyk-Szczęsna i Agnieszka Wójtowicz. Spektakle zakwalifikowane do VI finału Konkursu wyłoniono z 32 zgłoszonych przedstawień.
"Najlepsze wystawienia polskich klasyków zaprezentowane zostaną podczas 45. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / +Klasyka Żywa+. Festiwal, w związku z sytuacją epidemiczną oraz remontem Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, będzie zwieńczeniem dwóch ostatnich edycji Konkursu. Widzowie zobaczą aż 10 spektakli, które powalczą o nagrody – między innymi za reżyserię, scenografię i muzykę – oraz o Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego" - czytamy w informacji.
Jak wyjaśniono, "laureatów wyłoni Jury, w którego skład – jak co roku – wejdą znawcy teatru i dramatu, teoretycy oraz praktycy".
Przypomniano, że do VII Konkursu na Wystawienie Dawnych Dzieł Literatury Polskiej "Klasyka Żywa", teatry będą mogły zgłaszać spektakle od 1 lutego br.
Konkurs "Klasyka Żywa" organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. "Jego główny cel to zwiększenie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów oraz wzmacnianie zainteresowania nimi dzisiejszych twórców i odbiorców teatru, a także przywracanie do repertuaru wartościowych dzieł dramatu polskiego, zapomnianych lub rzadko wystawianych" - napisano na stronie Instytutu.(PAP)
autor: Grzegorz Janikowski
gj/ aszw/