Ponad 190 dzieł prezentowanych jest na wystawie "Rewolucje graficzne. Albrecht Duerer i szkoła niemiecka w XV - XV wieku", która w środę została otwarta w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.
"Myślą przewodnią wystawy jest prezentacja historii grafiki w pierwszych dwóch wiekach jej istnienia na przykładzie najprężniej działającego w tym okresie środowiska niemieckiego, a także procesu ewolucji techniczno-formalnej grafiki i jej emancypacji w samodzielną dziedzinę sztuki w XVI w." - powiedziała PAP Barbara Dygdała-Kłosińska z bydgoskiego muzeum, która wraz z Kaliną Zabuską z Muzeum Narodowego w Gdańsku są kuratorami wystawy.
Barbara Dygdała-Kłosińska: "Myślą przewodnią wystawy jest prezentacja historii grafiki w pierwszych dwóch wiekach jej istnienia na przykładzie najprężniej działającego w tym okresie środowiska niemieckiego, a także procesu ewolucji techniczno-formalnej grafiki i jej emancypacji w samodzielną dziedzinę sztuki w XVI w.".
Mniej więcej połowa eksponatów stanowią dzieła Duerera (1471 - 1528). Są wśród nich szczególnie znane "Melancholia", "Rycerz, śmierć i diabeł", "Święty Hieronim w pracowni", a także cały zestaw "Apokalipsy" i "Łaźnia męska". Prezentowane są również dzieła Martina Schongauera, Heinricha Aldegrevera, Albrechta Altdorfera, braci Barthela i Hansa Sebalda Behamów, Lucasa Cranacha Starszego, Hansa Baldunga Griena i Georga Pencza.
Oprócz rycin na wystawie są inkunabuły i starodruki. Między innymi można zobaczyć traktaty Duerera "Pouczenie o mierzeniu cyrklem i linią" i "Cztery księgi o proporcjach ludzkiego ciała".
Autorzy wystawy pokusili się też o rekonstrukcję warsztatu dawnych grafików i malarzy, przygotowaną w oparciu o teksty źródłowe, głównie traktaty, wspomnienia i listy Duerera. W aranżacji dawnego miejsca pracy artysty można zobaczyć cztery oryginalne klocki drzeworytnicze z XVI w. i współcześnie wykonane rekonstrukcje matryc drzeworytniczych i miedzianych.
Dopełnieniem ekspozycji jest prezentacja multimedialna, która jest próbą przedstawienia sylwetki dawnego artysty, jego procesu kształcenia i pojmowania przez niego sztuki.
Prezentowane eksponaty pochodzą ze zbiorów polskich muzeów i bibliotek.
Wystawa, zorganizowana w Czerwonym Spichrzu na Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy, będzie czynna do 4 grudnia. (PAP)
rau/ ls/