54. Muzyczny Festiwal w Łańcucie, wystawa poświęcona twórczości Kossaków i Rzeszowskie Spotkania Teatralne - Festiwal Nowego Teatru to najważniejsze wydarzenia kulturalne przewidziane na 2015 rok na Podkarpaciu.
Już w maju melomani będą mogli usłyszeć światowej sławy artystów podczas 54. Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Jak zapewniła PAP Marta Gregorowicz z Biura Koncertowego Filharmonii Podkarpackiej, organizatora festiwalu, udział w imprezie potwierdziły, jak co roku, „gwiazdy światowego formatu”. Odmówiła jednak podania nazwisk zasłaniając się warunkami kontraktów. Dodała, że nazwiska artystów zostaną podane do publicznej wiadomości w późniejszym terminie, prawdopodobnie w marcu.
Gwiazdą ostatniego festiwalu był słynny tenor Jose Carreras, którego koncert zainaugurował imprezę.
Warto zauważyć, że znakiem rozpoznawczym festiwali w Łańcucie są nie tylko wybitni artyści, ale także wyjątkowa lokalizacja - większość koncertów odbywa się w sali balowej łańcuckiej rezydencji Lubomirskich i Potockich. Artyści występują też w zabytkowym, zamkowym parku, w Filharmonii Podkarpackiej, a w minionych latach odbywały się także koncerty w Starej Ujeżdżalni, w łańcuckiej Storczykarni, w Teatrzyku Księżnej Lubomirskiej w łańcuckim zamku czy wreszcie w łańcuckiej synagodze.
Natomiast jesienią miłośnicy sztuki będą mogli zobaczyć w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli wystawę poświęconą bogatemu dorobkowi artystycznemu utalentowanej malarsko i literacko rodziny Kossaków.
Ekspozycja „Kossakowie – co za sukces, co za popularność, grad zaszczytów, honorów” przypomni twórczość każdego z Kossaków: Juliusza, protoplasty dynastii artystycznej; jego brata Leona, po amatorsku zajmującego się akwarelą; syna Juliusza – Wojciecha, a także syna Wojciecha - Jerzego; i wreszcie drugiego wnuka Juliusza, syna Stefana – Karola.
Będzie można zobaczyć m.in. akwarele, portrety jeźdźców i ich koni, sceny batalistyczno-historyczne Juliusza Kossaka, czy ilustracje jego autorstwa np. do „Ogniem i mieczem” Henryka Sienkiewicza.
Pokazane zostaną też prace Wojciecha Kossaka, w tym fragmenty tzw. Małej Panoramy Racławickiej autorstwa Wojciecha Kossaka i Jana Styki; obrazy Jerzego o tematyce folklorystycznej, czy prezentujące sceny polowań i amerykańskich kowbojów i wreszcie Karola Kossaka zafascynowanego Huculszczyzną i krajobrazem Karpat Wschodnich, autora akwarelowych ilustracji scen z życia tamtejszych górali.
Uzupełnieniem części malarskiej ekspozycji będzie pokaz heliograwiur (rodzaj techniki druku, polegający na fotograficznym przeniesieniu obrazu na metalową płytę) wykonanych według obrazów Juliusza Kossaka oraz kolekcja pocztówek z reprodukcjami obrazów Juliusza, Wojciecha, Jerzego i Karola Kossaków.
Na wystawie nie zabraknie części dotyczącej twórczości pisarskiej kobiet z rodziny Kossaków: obu córek Wojciecha - poetki Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Magdaleny Starzewskiej-Niewidowskiej znanej jako Magdalena Samozwaniec, oraz córki Tadeusza, brata bliźniaka Wojciecha - powieściopisarki Zofii Kossak-Szczuckiej (później Kossak-Szatkowskiej).
Będzie można zobaczyć m.in. przedwojenne wydania ich dzieł, z czasów współczesnych pisarkom z rodu Kossaków.
Atrakcje czekają także miłośników teatru, dla których rzeszowska scena im. Wandy Siemaszkowej przygotowuje na marzec premierę niezwykle rzadko grywanej komedii Michała Bałuckiego „Sąsiedzi” w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. Premiera będzie też wkładem teatru w uczczenie Roku Teatru Publicznego.
Z kolei jesienią odbędą się 54. Rzeszowskie Spotkania Teatralne, będące jedną z najstarszych w kraju imprez teatralnych i jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w południowo-wschodniej Polsce. Po raz drugi Spotkania odbędą się w nowej formule - jako Festiwal Nowego Teatru.
Jak poinformowała PAP dyrektorka programowa imprezy Joanna Puzyna-Chojka festiwal będzie się koncentrował na „nowym teatrze”, w którym jest miejsce i dla performance, i dla przekazów multimedialnych.
„Trzon programu stanowić będą spektakle czerpiące z języka nowych mediów, od dosłownego wykorzystania technologii cyfrowej w tworzeniu rzeczywistości scenicznej, po przejmowanie konwencji przedstawieniowych, właściwych nowym mediom” – wyjawiła Puzyna-Chojka. Chodzi np. o odmienne od tradycyjnych narracje, konstruowanie postaci scenicznych, organizowanie przestrzeni i czasu.
Ich dopełnieniem staną się różne działania artystyczne, będące połączeniem teatru, performance i sztuk wizualnych.
Agnieszka Pipała (PAP)
api/ pz/