XIX wiek

28.01.2013 aktualizacja 19.07.2016

XIX-w. obraz nabytkiem Muzeum Historycznego Miasta Gdańska

"Portret kupca gdańskiego" namalowany w 1848 r. przez Louisa Sy pozyskało do swoich zbiorów Muzeum Historyczne Miasta Gdańska. Artysta z Niemiec był w połowie XIX w. współautorem dekoracji malarskiej Wielkiej Hali Dworu Artusa w Gdańsku.

Prezentacja dzieła odbyła się w poniedziałek w Dworze Artusa.

Obraz o wymiarach 140 na 110 centymetrów został namalowany z pełnym realizmem. Tożsamość portretowanej osoby nie jest znana.

"To typowy portret reprezentacyjny. Przedstawia zamożnego mężczyznę w średnim wieku; wśród właściwych jego profesji atrybutów nad jego prawym ramieniem znajduje się statuetka Hermesa, greckiego boga handlu. Oprócz wykwintnego stroju portretowanego o jego pozycji społecznej świadczy także ukazanie go w otoczeniu angielskich mebli w stylu klasycyzmu późnobarokowego. Świadczy to o kosmopolitycznym guście właściciela i jego obyciu kulturalnym" - powiedziała Dorota Witkowska z Działu Sztuki Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.

Louis Sy (1818-1887) odegrał ważną rolę w życiu kulturalnym XIX-wiecznego Gdańska, nie tylko jako malarz, lecz także jako konserwator zabytków i muzealnik.

Dodatkową sugestią, co do pochodzenia modela jest także słowo „Danzig” (niemiecka nazwa Gdańska - PAP) widniejące na liście trzymanym przez portretowanego w prawej dłoni.

Witkowska podkreśliła, że sportretowanie przez malarza kupca jest symptomatyczne dla czasu powstania obrazu. Połowa XIX wieku to bowiem w historii Gdańska moment, kiedy miasto odbudowuje swoje znaczenie po załamaniu gospodarczym wywołanym wojnami napoleońskimi i dochodzi do ponownej nobilitacji stanu kupieckiego.

"Wartość historyczna obrazu polega na tym, że pochodzi z okresu, który nie jest wystarczająco reprezentowany w zbiorach sztuki gdańskiej" - dodała Witkowska.

Obraz jest w bardzo dobrym stanie. Przeszedł gruntowaną konserwację w 1982 r.; zostało nałożone na niego drugie płótno. "Takie dublowanie, niestety, ukryło też przed nami parę tajemnic bowiem oryginalne podobrazie jest kopalnią wiedzy na temat sposobu malowania i często samego artysty" - wyjaśniła pracownik MHMG.

Louis Sy (1818-1887) odegrał ważną rolę w życiu kulturalnym XIX-wiecznego Gdańska, nie tylko jako malarz, lecz także jako konserwator zabytków i muzealnik.

Do Gdańska przybył w 1845 r., po ukończeniu studiów malarskich na berlińskiej Akademii Sztuki Pięknych. Tworzył przede wszystkim portrety, z których dwa stanowiły część przedwojennych zbiorów Muzeum Miejskiego - nie zachowały się do dzisiejszych czasów. Ponadto artysta był jednym z pierwszych kustoszy tej instytucji i pracował w muzeum do chwili śmierci. Przez wiele lat Louis Sy pełnił także funkcję sekretarza gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki.

W latach 50. i 60. XIX wieku Sy brał udział w powstaniu dekoracji malarskiej Wielkiej Hali Dworu Artusa, w której do dziś znajdują się trzy oryginalne dzieła jego autorstwa. Są to przedstawienia o tematyce biblijnej i rycerskiej.

W ramach działalności związanej z konserwację sztuki artysta restaurował m.in. obrazy z wyposażenia Ratusza Głównego Miasta, Dworu Artusa i kościoła Mariackiego. Przypisuje mu się także wykonanie kopii "Sądu Ostatecznego" Hansa Memlinga dla tej świątyni.

"Portret kupca gdańskiego" znajdował się do tej pory w prywatnej kolekcji w Polsce i został zakupiony przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska za pośrednictwem jednego z domów aukcyjnych. Koszt transakcji, której kierownictwo placówki nie ujawniło, współfinansował Browar Amber z Bielkówka k. Gdańska. (PAP)

rop/ abe/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL